streda, 23 november 2016 20:53

Vitajte v raji

Mnohí z nás poctivo pracujú, snažia sa podávať čo najlepšie výkony, hodiny strávené v práci už ani nepočítajú. Právom si preto nárokujú na niekoľko dní oddychu, ničím a nikým nerušeného relaxu, na pobyt, kedy sa cítia ako v pomyselnom raji. Naozaj pomyslenom. Preto Vitajte v raji.

Isto ste zachytili odtienok irónie v mojom úvode. Vitajte v raji totiž rozhodne nie je ľahké čítanie k hotelovému bazénu či na pláž. Hoci ide o knihu plnú tých najvychytenejších rezortov s úžasnými plážami a slnkom, treba mať na pamäti, že ide predovšetkým o knihu reportáží. Reportáží bez príkras, bez povinnej dovolenkovej retuše, skutočné, až to bolí.

Je to také skutočné, až to bolí.

Jennie Dielemans, ich autorka, je reportážnemu svetu známa švédska novinárka, reportérka, esejistka, vydavateľka a spisovateľka, ktorá si vás získa nielen zaujímavým spôsobom videnia, ale najmä svojimi mimoriadne bystrými postrehmi. Nejde pri tom o autorku píšucu intuitívne a nárazovo. Práve naopak. Samotnému cestovaniu a písaniu o turistickom priemysle predchádzala svedomitá príprava, poctivé štúdium prameňov, histórie a faktov, ktorými čitateľa obohacuje, dovysvetľováva okolnosti či argumentuje. Schopnosť, akou dokáže zachytiť podstatu, ju predurčuje, aby ste si jej štýl obľúbili už od prvých strán.

Kniha reportáží je členená na viaceré kapitoly. Navštívite v nich mnohé turistické raje, napr. Gran Canariu, Vietnam, Thajsko, Mallorcu, Mexiko či Dominikánsku republiku. Počas týchto „návštev“ si uvedomíte odvrátenú tvár turistického priemyslu. Nazriete za kulisy, ktoré okolo vás vystavajú cestovné agentúry, letecké spoločnosti, nazriete do kariet marketingovým organizáciám a spoznáte nástrahy a dopad tzv. all inclusive balíkov na miestne obyvateľstvo, prírodu či krajinu, v ktorej chcete stráviť tých pár dní voľna.

Spoznáte nástrahy a dopad all inclusive balíkov.

„Navyše, all inclusive turisti si kupujú balíček, ktorý okrem cesty, ubytovania a stravy zahŕňa aj istú mentálnu výbavu. Cestovné agentúry im povedia, čo budú robiť na dovolenke, a oni robia presne to. Dôverujú im.“

Aj napriek všadeprítomnému slnku a moru vám pôjde mráz po chrbte z toho, aké praktiky sa uplatňujú pri budovaní x-hviezdičkových hotelov, golfových ihrísk alebo súkromných pláží. Neraz budete mať chuť prehodnotiť destinácie vašich budúcich dovoleniek. Uvedomíte si, že slovo priemysel v spojení s turistikou je viac ako na mieste. Či už pôjde o drancovanie prírodných, alebo ľudských zdrojov, šliapanie po ľudských právach, podvádzanie, obchádzanie zákonov, znečisťovanie prírody, morí i ovzdušia.

Nuž, riadky v knihe často nebudú mať veľa spoločného s predstavou raja. Ešteže sa nechávame tak radi klamať a opájať sladkou nevedomosťou. Veď po roku tvrdej práce si predsa zaslúžime, aby nás niekto rozmaznával. Málokto by s týmto tvrdením nesúhlasil. Jennie Dielemans len upozorňuje, že za prekrásnymi zábermi z katalógov môže byť len snaha o splnenie našich snov a očakávaní a skutočný krásny svet musí ustúpiť. Zároveň vás donúti si položiť otázku: Dokedy ešte? Dokedy to vydržia miestni? Dokedy to vydrží príroda? Dokedy? Presne v tomto duchu sa nesie posledná kapitola – miesto doslovu – o udržateľnosti tohto prístupu a možných vyhliadkach do budúcnosti.

Dokedy ešte? Dokedy to vydržia miestni? Dokedy to vydrží príroda? Dokedy?

„Na jednej strane žijeme z toho, že sem chodíte. Keby do Dos Ojos nikto neprišiel, nedostával by som plat. Ale ako to robíte – it sucks! Je choré, ako veľké hotely zaobchádzajú s ľuďmi, došľaka! Žije sa tu zle. Mám kamarátov, ktorí sa tam idú zodrať, a aj tak dostanú najviac štyridsať dolárov za týždeň. Skúste z toho vyžiť pri našich cenách.“

Prekvapením bolo zistenie, že aj fenomén batôžkárov (ľudí cestujúcich po krajine s batohom na pleciach a zažívajúcich autentickosť) je často len dobre premysleným marketingovým ťahom. Miestni v snahe čo to zarobiť pri pohľade na cudzinca začínajú pripomínať cvičené opice či potemkinovské dediny a snažia sa naplniť batôžkárove očakávania. Sleduje tak obradný tanec, ktorý je už len vyprázdneným hopsaním pre turistu.

Mimoriadne by som chcela vyzdvihnúť poctivosť v zháňaní faktov. Vďaka tomu sa dozviete o dejinách turizmu, dovolenkovania a budovania dovolenkových rezortov. Spoznáte množstvo zaujímavých štatistických údajov a informácií, vďaka ktorým sa na niektoré skutočnosti budete dívať inou optikou. Zaujímavou súčasťou je i prítomnosť farebných fotografií. Asi neprekvapí, že by ste na nich pozemský raj hľadali márne.

„Turistický priemysel predáva niečo, čo nevlastní. Balí sny, ale predáva pláže, hory, ľudí, kultúry a núti chudobné krajiny, aby sa pretvárali podľa našich potrieb, nech sú akékoľvek. Fantazírovanie o šírej opustenej rajskej pláži má za následok plienenie životne dôležitých mangrovov a vkladá zbrane do rúk turistickej polícii, ktorá ma za úlohu držať miestne obyvateľstvo na dištanc.“

Nie, Vitajte v raji nie je ľahkou dovolenkovou literatúrou. A ak sa chystáte k moru, ani si ju nepribaľujte, more by mohlo byť o niečo slanšie, personál smutnejší, výhľad menej romantický a alkohol potrebnejší. Zároveň si myslím, že by reportáže mohli osloviť práve tých, ktorí radi vidia pod povrch vecí a neboja sa byť konfrontovaní i s tými nepríjemnejšími súčasťami života.

• Meno autora: Jennie Dielemans
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Absynt