CitajFilmy

streda, 26 október 2016 17:19

Noční pútnici

Spomínate si na časy, keď ste mali dvanásť? Pravdepodobne ste toho o svete a o živote ešte veľa nevedeli. Možno ste sa ráno tešili do školy, možno ste sa od rána tešili na poobedie, na priateľov, na hry, na zábavu. Ak to tak bolo, buďte radi, nie každé dieťa má také šťastie.

Reč totiž bude o deťoch z Ugandy. O deťoch, ktoré boli roky trvajúcou strašnou občianskou vojnou vytrhnuté zo svojich domovov, z rodín a zo vzťahov. Bezohľadne boli okradnuté o detstvo, o ich dovtedajšie životy, o ich detskú podstatu. Osudy detských vojakov vnímame prostredníctvom skutočných i fiktívnych stretnutí autora s deťmi v centre určenom na ich návrat do života.

Rozhovory sú navyše popretkávané desivými príbehmi detí, humanitárnych pracovníkov, kňazov i miestnych. Spoznávame tak malých krutých zabijakov, bezohľadne plniacich rozkazy svojich veliteľov. Deti strácajú pojem o realite, zabitých radšej nepočítajú. Hračky a učebnice vymenili za samopaly a mačety a namiesto snov trpia nočnými morami.

Namiesto hračiek a učebníc majú v rukách samopaly a mačety.

„V súlade s rozkazmi svojich veliteľov vraždili dedinčanov s výnimočnou ukrutnosťou. Pálili a štvrtili ich zaživa, nútili zajatcov ku kanibalizmu, zabíjaniu vlastných detí, znásilňovali, mučili všemožnými spôsobmi. Odrezávali im pery, vylupovali oči, usekávali nohy a ruky. Zanechávali za sebou skrvavené torzá a zhoreniská. A vo vykradnutých miestnych obchodoch nechávali papieriky po piškótach a cukríkoch, ktoré ich mihom oka premieňali opäť na deti, čo nedokážu odolať sladkostiam. S každou ďalšou vraždou tí starší, skúsenejší partizáni opakovali mladším: ,Teraz sa už nemáte kam vrátiť. Niet pre vás návratu.´“

Jagielskeho texty však zďaleka nie sú len o týchto deťoch, hoci uznávam, že práve dopad vojny na deti pôsobí najdesivejšie. Vďaka reportérskemu umeniu, schopnosti presne opísať udalosti a umnej práci s faktami sa dozvedáme o prebiehajúcej občianskej vojne medzi vládnou armádou a partizánmi začlenenými do Armády Božieho odporu, ale aj o udalostiach, ktoré vojne predchádzali, jej motiváciám. Uvažujeme nad možnými scenármi ďalšieho vývoja, snažíme sa pochopiť miestne špecifiká i mentalitu Uganďanov. Zároveň spoznávame i hlavných protagonistov ovplyvňujúcich celé politické dianie, napr. Museveniho, Josepha Konyho, Idiho Amina, Miltona Oboteho či Alice Auma.

To, čo čítate, sa neustále vymyká možnostiam vášho chápania.

„Azda niet vládcu, ktorý by tak pokazil obraz Afriky ako Amin. Stal sa zosobnením hrôzy. Nazvali ho prekliatím a hanbou Afriky. Milton Obote sa o ňom vyjadril, že je to najstrašnejší netvor, ktorý vzišiel z lona africkej matky.“

Kniha nie je obzvlášť prehľadne usporiadaná, jednotlivé kapitoly sú len očíslované a hľadať nejakú pevnú nadväznosť by bolo márne. Táto skutočnosť bola možno zámerom autora, ak by chcel na nás preniesť pocit dezorientácie v danom prostredí. Pri čítaní jednotlivých častí si budete neustále hovoriť: „Aha... takže tak... to som nevedel/a...“ No už na ďalšej strane si uvedomíte, že to, čo čítate, sa neustále vymyká možnostiam vášho chápania.

To, čo sa dialo a často ešte deje v Ugande (i v iných afrických krajinách) je niečo, čo si my, mierom, slobodou a humanistickým prístupom rozmaznaní Európania, nedokážeme vysvetliť. Zdá sa nám to ako niečo, čo v 20., resp. 21. storočí nemá miesto. Duchovno a schopnosť plne sa odovzdať náboženskému nadšeniu, rodové či kmeňové zväzky povýšiť nad vlastný záujem – to nám je skrátka cudzie. Prehľadnejšie usporiadanie kapitol a ich rozčlenenie by som však rozhodne uvítala, najmä, ak myslím na to, že sa ku knihe chcem vracať.

Mimoriadne silnými pasážami sú opisy približujúce život, prežívanie a pravidlá fungujúce v kmeni Ačoliov. Až po ich prečítaní nadobúda nový rozmer rozprávanie o duchoch blúdiacich po krajine a hľadajúcich pokoj, zmierenie či zaklínadlá, ktoré majú bojovníkov ochrániť pred guľkami a zabezpečiť víťazstvo. Uvedomíme si, že ak je niekto sklamaný až príliš často, môže sa dostať do dvoch extrémov. Buď neverí ničomu, alebo uverí všetkému.

„Keď sa život ľudí skladá iba z utrpenia, ťažoby a neustávajúcej hrôzy, je ľahké im nahovoriť, že skutočný mier a spravodlivosť nájdu až po konci sveta, ktorý by mali s radosťou očakávať.“

Jagielskemu nejde o prvoplánové šokovanie utrpením.

Jagielski nás však zároveň provokuje, aby sme uvažovali nad tým, aký podiel na situácii a utrpení ľudí v podobných oblastiach nesie spomínaný západný svet. Ten sa snaží všetko pochopiť vlastnou optikou, pomenovať, a tým pádom pokladať za pochopené. V tejto súvislosti dokonca sám seba ironizuje, keď do úst Jacksona (postavy vytvorenej na základe niekoľkých skutočných) vkladá slová: „Dávate názvy všetkému, čo tu nájdete v presvedčení, že keď všetko pomenujete, tak tomu aj budete rozumieť. Ale my máme vlastné názvy a vidíme veci po našom.“

V osobe Wojciecha Jagielskeho nám Absynt predstavuje vojnového reportéra, ktorému nejde o prvoplánové šokovanie utrpením, v opisoch je skôr strohý, nepokladá za potrebné prifarbovať fakty. Tie majú samy o sebe dostatočnú výpovednú hodnotu.

Noční pútnici je kniha náročná. Vyžaduje si sústredenie a ochotu zmieriť sa s tým, že mnohým veciam neporozumiete. Predstaví vám totiž svet, s ktorým sme sa, našťastie, nemuseli stretnúť. V kontexte globalizácie a súčasného politického a spoločenského diania nám však pripomína, aká krehká je demokracia, ako ľahko môže byť zneužitá, i to, aké neisté môžu byť rozhodnutia vlád.

• Meno autora: Wojciech Jagielski
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt