utorok, 25 október 2016 18:56

Mlčanie Sirén

Sirény, bájne morské panny s ohyzdným telom, vábili svojím mámivým spevom námorníkov, aby ich zahubili. Odyseus sa proti sile ich hlasu poistil a v spracovaní Franza Kafku si zalial uši voskom, aby ich smrtiaci spev nepočul. Avšak netušil, že mlčanie Sirén je oveľa mocnejšie...

Kafkovou poviedkou Mlčanie Sirén sa v rovnomennom románe inšpirovala aj Adelaida García Morales, jedna z najpozoruhodnejších a z najprekladanejších španielskych autoriek. Svoje rozprávanie zasadila do prostredia malej dedinky v Andalúzii, v ktorej ešte aj dnes cítiť dotyky maurskej kultúry, kde pri dobrej viditeľnosti v diaľke badať vrch Atlas, prostredie, kde zastal čas, kde má silné zastúpenie mystika, povery, symbolika a kde všetko neznáme zostáva aj po dlhom čase cudzie.

Autorka rozpráva príbeh prostredníctvom Márie, učiteľky, ktorá do malej dedinky prišla z Madridu. Aj po pár mesiacoch je v novom prostredí cudzím elementom a staré ženy na ňu hľadia s neskrývanou nedôverou. Zoznámi sa s mladou filozofkou Elsou, takisto cudzinkou, a chtiac-nechtiac sa stáva súčasťou jej nenaplneného milostného vzťahu, existujúceho viac v Elsinom podvedomí a snoch, ako v reálnom svete.

Všetko neznáme zostáva aj po dlhom čase cudzie.

„Slovo ,skutočnosť´ Elsu znepokojovalo. Všimla som si to už dávno. Vyvolávalo v nej nepríjemnú úzkosť. Možno jej pripadalo príliš nejasné, nejednoznačné, nepolapiteľné. Možno jej pripomínalo neopakovateľné, nenapodobiteľné obrazce v kaleidoskope, ktoré sa nedajú zastaviť. Keď hovorila o svojej láske, bolo to, akoby ju považovala za jedinú a prvú v ľudskej histórii, akoby skúsenosti iných pokladala za bezvýznamné. Napriek tomu, čo som povedala, som vedela, že jej láska je skutočná a neuveriteľne silná. Elsin cit bol taký mocný, že aby prežil, vystačil si s ňou samou a s jej neobyčajnou fantáziou.“

Elsin cit je hlboký a pevný, no zároveň zničujúci, oberá ju o všetky fyzické i psychické sily. Avšak k svojmu prežívaniu ho napriek tomu všetkému potrebuje. Jej láska k Augustínovi Valdésovi (ten ale vôbec nemá poňatia, ako do Elsinho života zasiahol) je hýbateľom jej ďalšej existencie, ale aj začiatkom jej konca. Elsa tomuto citu obetuje samu seba, podriaďuje mu celý svoj život, nie je schopná ďalej fungovať bez neho.

No uvedomuje si, že takáto láska nemá šancu v realite, dokonca ju vedome odmieta. Ak by Augustína spoznala, ak by sa s ním stretávala, len by ju to ešte viac ubilo, resp. sklamalo. Augustína stotožňuje so svojimi snovými videniami, hypnotickým spánkom, kde Augustín predstavuje jej milého Fernanda, ktorý ju opustí po tom, ako zistí, že nie je ženou, ale monštrom – Sirénou, ktorá odhalí svoje telo ako symbol fatálneho zákazu ich vzájomného splynutia.

Zničujúci cit je hýbateľom jej ďalšej existencie, ale aj začiatkom jej konca.

Augustín je voči Elsinmu „spevu Sirény“ imúnny – správa sa ako Kafkov Odyseus, akoby mal uši zaliate voskom. Je to tragické vzhľadom na to, že Homérov Odyseus aspoň – i keď priviazaný k sťažňu, aby odolal – počúval. V pripodobňovaní Elsy ako Sirény a Augustína ako Odysea badať, že autorka v hojnej miere využíva symboliku. A to aj napríklad v tom, že Elsa je ochotná aj za drobné zrnko piesku vo vzťahu k Augustínovi obetovať všetko – ako malá morská víla, ktorá sa vzdá svojho hlasu, rodiny, podmorského sveta a všetkého, čo ju obklopuje len kvôli tomu, aby mohla byť nablízku svojmu princovi.

Potom, čo Mária spozná Elsu, pochopí, čo znamená živoriť. Pokoj, čo na ňu v andalúzskej dedine pôsobil blahodarne, ju teraz otravuje. Letargia, vegetovanie a vedomá ignorácia sa začína prebúdzať aj v nej, zmocňuje sa jej ľahostajné ticho a ničí v nej akýkoľvek pôžitok a radosť, čo v nej predtým vzbudzovala príroda. Snaží sa Else pomôcť, usiluje sa pochopiť jej sebazničujúce emócie, chce spoznať osudového Augustína, aby si vytvorila obraz o tom, čo sa nedobrovoľne stalo aj jej súčasťou. Výsledkom je Máriino sklamanie a uvedomenie si Elsinho neodvratného konca.

Adelaida García Morales má majstrovsky zvládnuté opisy – svojou plastickosťou akoby nás priamo preniesla do hôr Las Alpujarras, vidíme všetky zabudnuté dedinky, stretávame v čiernom odeté stareny, ktoré sa stále venujú odklínaniam a zariekavaniu, odstraňujú porobeniny a na povel sa oddávajú smútočným obradom. Samota, život na okraji spoločnosti a láska vo svojej samotnej podstate sú témami, ktoré sú silne prítomné aj v Mlčaní Sirén. Jej hrdinky, hoci na prvý pohľad odlišné, si vybrali osamelosť, podvedome odmietajú spoločnosť so všetkými jej výhodami.

Ocitneme sa niekde na pomedzí reality a fantázie.

„Zmierila som sa s tým, že mi už nikdy nenapíšeš a že Ťa nikdy neuvidím. Je to, akoby si nebol. Chcela by som uveriť, že nie som tá, čo Ťa miluje, čo na Teba posadnuto myslí, tá, čo ma ničí, ovláda a vedie do záhuby. Nie som tá, čo na Teba čaká, ktorej sa o Tebe sníva a z ktorej už neostalo nič, len Ty. Nie som tá, čo chce zomrieť, tá, čo cíti, že len láska, ktorú s Tebou prežíva, je skutočná, a všetko ostatné je len záhuba, trest, temnota. Potrebujem Ťa vymazať zo svojho vnútra aj zo svojho okolia. Musím byť silnejšia ako sny, ktoré má ovládajú každú noc.“

Mlčanie Sirén je románom niekde na pomedzí reality a fantázie. Mnohé výjavy sa odohrávajú len v rámci predstáv alebo už v spomínanom hypnotickom spánku či v snových videniach. Elsina láska môže byť pre nás nepochopiteľná, málokto dokáže mať natoľko pevné nervy, aby takéto niečo ustál. Aj keď si to v mnohých ohľadoch nepripúšťame, každý z nás má niečo z Elsy. Každý aspoň raz zažil pocit, že túži po niečom, čo v skutočnosti ani neexistuje, a za dôležité považuje niečo, čo pre jeho ďalší život reálne nie je vôbec podstatné.

• Meno autora: Adelaida García Morales
  • Národnosť: španielska
  • Počet strán: 128