pondelok, 01 december 2014 00:00

Mimi a Líza

Keď sme boli malými deťmi, radi sme navštevovali tie najčudnejšie, najzáhadnejšie, najzábavnejšie miesta, skrátka sme boli všade tam, kde nám to naša fantázia umožnila. Priznajme si – teraz už ako dospeláci –, že nám tieto „výlety“ alebo úniky z reality občas chýbajú... Nie je nič jednoduchšie, ako si nostalgicky tieto chvíle pripomenúť vskutku vydarenou knihou Mimi a Líza...

Tatino vraví, že som jeho slniečko. Ale ja som slniečko nikdy nevidela. Iba cítim, ako ma hreje. Ani svoje hračky nevidím. Kým ich nedržím v rukách, sú také nijaké, akoby priesvitné. Ale potom, keď sa ich dotknem prstami, ožijú. To ale nie je zázrak. Viete, ja som slepá. Svet vidím rukami a ušami, a trochu dokonca aj nosom a jazykom. Všetko, čo je okolo mňa.“

Ak sa vám zdá, že podobné slová ste už niekedy počuli, nemýlite sa. Takto sa nám jedna z hlavných hrdiniek rozprávkových príbehov, Mimi, prihovárala počas minuloročných vianočných sviatkov z verejnoprávnej televízie v novom sedemdielnom večerníčku.

Mimi a Lízu stretnete aj vo večerníčku

Podľa námetu Kataríny Kerekesovej a Kataríny Molákovej text napísala Alexandra Salmela, už známa autorka novodobých rozprávok pre deti. S nádhernými ilustráciami Kataríny Kerekesovej vábi menších, ale aj tých väčších čitateľov. Rozsah jednotlivých príbehov je primeraný, takže presne spĺňa vlastnosti rozprávky na dobrú noc. Miestami trošku strašidelné rozprávanie môže na tvárach detí vyvolať menšie obavy, no napokon sa to všetko končí v súlade s tradičným a žili šťastne, až kým nepomreli...

Mimi a Líza sú protagonistkami siedmich zaujímavých príbehov, ktoré spolu vytvárajú takmer dokonalý celok. Mimi je nevidomé dievča, bývajúce len s otcom v nevýraznom paneláku, ktorú dennodenne obklopuje čiernobielo a tie isté zvuky. Zo stereotypu ju vytrhne energická Líza, ktorá sa spolu so svojou mamou nasťahovali do „toho prázdneho bytu oproti“.

Každý príbeh sa začína celkom nevinne, postupne však Mimi s Lízou prenikajú do imaginárneho sveta plného neuveriteľných, miestami až absurdných zážitkov. Ocitnú sa v obrovskom hrade z farebných stavebných kociek, kde ich uväzní škrekľavý šašo z Lízinho zamknutého kufríka, a Mimi Lízu naučí, že tmy sa nemusí báť.

Mimi Lízu naučí, že tmy sa nemusí báť.

Pre tetu domovníčku Šedivú objavia kúzlo farebnej dúhy a vďaka Líze Mimi spozná farby rukami a ušami. Zoznámia sa s tetami z pexesa, s ich susedkami dvojčatami a na erdžiacom šijacom stroji vstupujú do krajiny zázrakov, plnej tkanín, úpletov a iných látok. Spolu hľadajú v balkónovej džungli tieňostromy, kde natrafia na zlomyseľné a zákerné liany. S agentom Vitamínom v boji s lordom Vírusom zase zachraňujú hlasivky pani Spevavej. Keďže Mimi vidí aj neviditeľné veci, pomôžu nájsť neviditeľnú rybu a presvedčia červené ryby, že na svete je miesto pre všelijaké tvory. Na Vianoce sa presunú do Darčekového mesta, kde spoznajú mrzutého osamelého psíka, ktorý sa stane ich spoločným darčekom.

„Keď Líza chcela zas hrať pexeso, Mimi nemohla uveriť vlastným ušiam. Čo si Líza nepamätá, že ona pexeso hrať nevie? Ale Líza sa nedala odbiť. ,Skúsime to takto,´ povedala a zaviazala si oči šatkou. ,Si na rade, Mimi.´ Mimi pochybovačne otočila kartičky. Zas budem cítiť, že papier a papier, hovorila si v duchu. Ale jej prsty nahmatali žirafu a... žirafu! ,Moja prvá dvojica!´ zajasala Mimi a potom ich obrátila ešte dvadsaťdeväť.“

Mimi s Lízou sa navzájom vo všetkom dopĺňajú: Jedna má oči stále zatvorené a druhá ich má dokorán. Každá pozerá, ale spolu vidia.

Jedna má oči stále zatvorené a druhá ich má dokorán. Každá pozerá, ale spolu vidia.

Dôležitým faktom, ktorý odkláňa knihu od ostatných tradičných diel pre detského čitateľa, je, že ako Mimi, tak i Líza vyrastajú v neúplných rodinách. Autorky nespomínajú, či dievčatá žijú v rozvedenej rodine, alebo sú sirotami. Každopádne sa približujú súčasnej situácii, keďže narastá počet rodín, v ktorých dieťa vychováva len jeden rodič. Na jednej strane to môže na deti a ich rodičov pôsobiť pozitívne, že žiť sa musí aj bez druhého rodiča, na strane druhej sa to pre deti určite nemá stať bežnou praxou.

Mimi a Líza sú nevtieravé príbehy dvoch rozdielnych dievčat, ktoré spájajú spoločné záujmy a zážitky. Kniha je napísaná vtipne, pútavo, zaujímavé ilustrácie podčiarkujú nevšedné príbehy. Ide o jedinečnú knihu, keďže nám v podobe Mimi predstavuje a ukazuje svet zrakovo postihnutých, ktorých aj na základe tejto knihy môžeme považovať za plnohodnotných členov našej spoločnosti a ich hendikep je pre nich často výhodou. S Mimi a Lízou sa miestami popukáte od smiechu a rady vám ukážu, že aj to nemožné sa ľahko zmení na možné...

• Meno autora: Katarína Kerekesová, Katarína Moláková, Alexandra Salmela
  • Počet strán: 172
  • Žáner: pre deti
  • Poznámka: 23. decembra 2013 uviedla RTVS Mimi a Lízu ako sedemdielny večerníčkový seriál. Rovnako bol námet spracovaný ako rozhlasová hra. Viac informácii o Mimi a Líze nájdete tu: http://mimializa.sk/
Čítané 4115 krát