sobota, 05 január 2013 00:21

Malý strom

(11 hlasov)

Aké sú pravé hodnoty v živote človeka? Na túto otázku si každý musí odpovedať sám. Nikoho neodsudzuj, každého rešpektuj a ži tak, ako ťa to najlepšie naučili. Začítajte sa do sveta Malého stromu – indiánskeho chlapca, ktorý vám svojimi detskými očami pomôže ukázať silu lásky k prírode.

V roku 1976 vyšla v Amerike kniha s názvom The education of Little tree (Škola Malého stromu), ktorá sa čoskoro stala bestsellerom. Na prelome tisícročí sa dostala aj k slovenskému čitateľovi, ktorého očarila a o šesť rokov neskôr sa dočkala aj reedície. Dnes si môžete prečítať tento skvost americkej literatúry so skráteným názvom Malý strom, ktorý však zážitok vôbec nezmenšil.

Príbeh vás prenesie do Ameriky, do čias, kedy Indiáni boli na okraji spoločnosti a ľudia nerozumeli ich „zvláštnemu“ spôsobu života.

Príbeh vás prenesie do Ameriky, do čias, kedy Indiáni boli na okraji spoločnosti a ľudia nerozumeli ich „zvláštnemu“ spôsobu života. Malý strom je päťročný chlapec, ktorý prišiel o svojich rodičov. Vzali si ho k sebe starí rodičia – starý otec, vysoký polovičný Čerokí a stará mama – čistokrvná Indiánka. Žijú spolu v chalupe v horskej kotline, v tesnom spojení s prírodou. Malý strom sa tu od nich učí remeslu pálenia whisky, počúvať stromy a vážiť si dary prírody. Občas so starým otcom zíde do osady predať tovar, kúpiť starej mame kávu a cukor, po večeroch sa učí slová zo slovníka a pred starou mamou nesmie kliať.

Prečítajte si o múdrostiach starých Indiánov prerozprávaných detskými ústami a vráťte sa o krok späť.

Román Malý strom je poetický príbeh, napísaný pohľadom dieťaťa. Je však určený všetkým dospelým, ktorí si potrebujú uvedomiť, že sa stratili v hypermarkete, predali dušu svetovej banke a zabudli na to, že svet okolo nie je nepriateľ. Prečítajte si o múdrostiach starých Indiánov prerozprávaných detskými ústami a vráťte sa o krok späť. Najprv sa budete smiať a neskôr budete plakať.... presne ako v každej dobrej knihe. A nezabudnite – starý otec má vždy pravdu.

Kiež by bolo viacej takýchto príbehov, ktoré sú na jednej strane nenápadné a na tej druhej zas obsahujú veľké myšlieny

Knižka sa číta naozaj veľmi ľahko a vy budete cítiť čistotu detskej mysle, ktorá je vychovávaná a vedená k rešpektovaniu prírody. Možno vám Malý strom aj otvorí oči a prinúti vás zamyslieť sa, kde sú v živote pravé hodnoty. K čítaniu tejto knihy ma pritiali uhrančivé oči malého Indiána na obálke a presne takto som si po celý čas predstavovala hlavného detského hrdinu - ako vlasaté dieťa prírody s obrovskou charizmou. Miestami mi príbeh vhrnul slzy do očí, pretože je celý písaný naozaj citlivo a aj samotné myšlienky, ktoré síce pôsobili všedne, ale mali veľkú silu, boli veľmi milé a dojemné. Kiež by bolo viacej takýchto príbehov, ktoré sú na jednej strane nenápadné a na tej druhej zas obsahujú veľké impulzy, ktoré driemu v každom z nás. Malý strom je naozaj sympatická oddychovka, ktorá vám možno prirastie k srdcu a keď sa vás niekto spýta, akú knihu by ste mu odporučili, bude to práve táto.

"Starý otec povedal, že seržanta uložili do truhly, aby jeho ostatky poslali do Illinoisu. Povedal, že keď ho chceli upraviť a obliecť, jednu ruku mal zovretú v päsť. Pokúšali sa mu ju otvoriť a nakoniec si na to museli vziať nejaký nástroj. Podarilo sa im roztvoriť mu ruku, ale nebolo v nej nič, čo by za to stálo. Vypadla z nej iba hrsť čiernej prsti."

house forest

• Meno autora: Forrest Carter
  • Knihu vydalo: Artforum