štvrtok, 06 február 2014 08:25

Pom Pomove rozprávky

Deti a zvieratká. To je kombinácia, ktorá môže narobiť mnoho škody i úžitku. V prípade Bambuľky a Pom Poma však môžeme hovoriť iba o tom peknom. Nikto nikoho nehryzie, neťahá za chvost či za uši. No možno je to aj tým, že Pom Pom vlastne ani nie je zvieratkom. Kto to teda je?

Tiež ste sa s Pom Pomom ešte nestretli? Nepohladili ho po huňatom kožúšku? Zahanbene musím priznať, že som o ňom tiež jakživ nepočula. Pravdepodobne nie som jediná, pretože vysvetlenie, kto je Pom Pom vlastne zač, prichádza hneď na začiatku:

„Kto je to Pom Pom? Že ho nepoznáte? Och, naozaj, lebo raz je taký, druhý raz onaký. Prenáramne sa vie premieňať! Keď chce, vyzerá ako klbko vlny, alebo parochňa, alebo ako prevrátená kožušinová rukavica-palčiak, inokedy ako maliarova štetka alebo ako huňatý brmbolec na papuči. Teraz je aký? Sedká si na konári, na peknom dlhom konári, a vyzerá celkom ako kožušinová čiapka.“

Bambuľka a Pom Pom sa skamarátili, nevedno kde, kedy a ako. Jasné je len to, že Pom Pom Bambuľke spestruje cestu do školy, či prechádzku mestom. Usalaší sa jej na hlave, pričom vyzerá ako kožušinová čiapka a rozpráva jej príbehy. O kom či o čom? No predsa o nezvyčajných rozprávkových postavách. A zaručujem vám, že ste o nich nikdy nepočuli ani vy.

Chudák Artúr Buchta, Gumovací pavúk, Kýchajúci farbiar Florián Hapčík, Atramentový Zajko-Nebojko, Guľkožrút – Ochranca vtákov či Zívajúci Drak. Všetci títo rozprávkoví hrdinovia nie sú iba Pom Pomovou fantáziou, ktorou by Bambuľku rozveseľoval. Niektorí z nich dokážu zachrániť, iní pobaviť. Dôležité však je, že vystupujú z Pom Pomovho rozprávania a reálne sa stretávajú s Bambuľkou. Vaše deti ich môžu uvidieť tiež. Stačí, ak im iba prečítate Pom Pomove príbehy.

„Konečne cestujem!“ pomyslel si Artúr Buchta a spokojne sledoval, ako sa mu pred očami mihajú strážne búdky, pasúce sa kravy i jeden splašený pes. Ako tak ten vláčik uháňal, odrazu došiel ku kopcu. Nebol to veľký kopec, rušeň ho doteraz nikdy nebral vážne, zakaždým cezeň hravo prebehol. Práve preto sa rušňovodič náramne začudoval, keď vlak najprv vybehol na samý vrch kopca, no tam zastal a pomaly sa šmýkal vzad.“

Deti sa tak pomocou Pom Pomových kamarátov dozvedia, že sa nemá jesť priveľa čokolády, ani pridlho spať. Tieto rozprávky síce nie sú extrémne poučné, žiadne dieťa pod ich vplyvom radikálne nezmení svoj charakter, no sú milé, pestré a dokážu zaujať. Aj unavených rodičov, ktorí večer svojim ratolestiam chcú prečítať nejaký ten rozprávkový príbeh.

Myslím, že ak Pom Poma predstavíte svojmu dieťaťu raz, budete sa s ním stretávať častejšie. Jeho príbehy nie sú určené výlučne pre Bambuľku, ale oslovia každého malého nezbedníka. A vôbec nezáleží na tom, či mu tieto dobrodružstvá bude niekto čítať, alebo sa nimi bude prehrýzať sám. Všetko, čo sa v knihe skrýva, neublíži žiadnemu malému človiečikovi. Deti od troch rokov už celkom porozumejú tomu, čo im kamarát vyzerajúci ako kožušinová čiapka rozpráva.

• Meno autora: Istvan Csukás & Ferenc Sajdik
  • Národnosť: maďarská
  • Knihu vydalo: SPN - Mladé letá