streda, 05 február 2014 11:32

Charlie a továreň na čokoládu

(11 hlasov)

Chodiť po cukrovej tráve, ktorá vonia mätou, plaviť sa po čokoládovej rieke a pozerať sa na hustý, tmavý, voňavý vodopád tejto teplej masy. Kde sa to dá zažiť? No predsa v obrovskej továrni na čokoládu Willyho Wonku! Už ste ju niekedy navštívili?

Ak áno, bola to len sprostredkovaná návšteva. Pravdepodobne ste kráčali vedľa Charlieho, skromného chlapca z chudobnej rodiny. Inak do Wonkovej továrne nemá bežný smrteľník možnosť nahliadnuť. No ako sa tam potom dostal Charlie?

„Ja, Willy Wonka, som sa rozhodol, že piatim deťom – opakujem: iba piatim deťom – umožním návštevu svojej továrne. Týchto päť šťastlivcov osobne prevediem celou továrňou a ukážem im všetky tajomstvá a kúzla výroby. Po skončení prehliadky všetci dostanú celoživotnú zásobu čokolády a cukroviniek!“

Bol totiž jedným z tých šťastlivcov, ktorí našli v čokoláde ukrytý zlatý tiket – pozvánku na prehliadku továrne. Spolu s ostatnými štyrmi deťmi na vlastné oči uvidel, ako sa vyrábajú všetky svetoznáme pochúťky. Charliemu sa v tomto momente splnil sen. Ostatné štyri deti túto vymoženosť veľmi neprežívali. Teda, len pokiaľ ich továreň nezačala vyháňať. Prečo to robí? Môže sa zdať, že Wonkova čokoládovňa nestrpí rozmaznanosť, namyslenosť a trucovitosť.

„Dávaj pozor!,“ varoval ho pán Glocka. „Priveľmi sa nakláňaš dopredu!“ Pán Glocka mal pravdu. V nasledujúcej chvíli Augustín zajačal a čľupol do rieky. Ani sa nenazdal a zmizol pod hnedou hladinou.
„Zachráňte ho!,“ mávala dáždnikom pani Glocková, celá biela od strachu. „Utopí sa, nevie plávať! Zachráňte ho! Zachráňte ho!“

Cukrová pena, ktorá má fialkovú príchuť, horúca zmrzlina na chladné dni, žuvačka, čo vám poskytne kompletný trojchodový obed, tapety, ktoré keď obliznete, uvalíte na svoje chuťové poháriky obrovský pôžitok. Nepoznám knihu, pri ktorej by sa vám viac zbiehali slinky. Zažívať všetky dobrodružstvá a aspoň v myšlienkach ochutnávať delikatesy, ktoré čokoládovňa ponúka, je pre čitateľa hlbokým zážitkom. A pritom vôbec nezáleží, či máte osem, alebo štyridsať rokov. Do sladkého a voňavého príbehu sa môže ponoriť každý, kto sa rád rozmaznáva.

Kniha hravou a nenútenou formou dáva svetu na známosť, že umrnčaní, výbušní a zaťatí ľudia to ďaleko nedotiahnu. Práve naopak, receptom na šťastný život je skromnosť, pracovitosť, schopnosť pociťovať lásku k iným a veriť vo vlastné sny. Zdá sa vám to priveľa na detskú rozprávku? Myslíte si, že v príbehoch pre deti sa nič také ukrývať nemôže? Roald Dahl to však dokázal a do svojho fantastického príbehu zakomponoval aj malý návod. Stačí len pozorne sledovať postavu Charlieho a každému bude jasné, že sny sa plnia najmä ľuďom, ktorí majú čisté srdce.

Charlie a továreň na čokoládu je príbeh určený najmä deťom, ktoré sa už vedia s písmenkami popasovať sami. Mladší čitateľ by sa v deji mohol trošku strácať, no tí, čo už vedia čítať, sa Charlieho zážitkami môžu prehrýzať na vlastnú päsť a objavovať s ním všetky tajomstvá čokoládovej továrne. Ak ste už z detských čias vyrástli, nemusíte zúfať. Ako som už spomenula, magický príbeh dostane aj vás. A bonusom pre vás bude, že si naštartujete chuťové poháriky.

• Meno autora: Roald Dahl
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Academia