nedeľa, 02 február 2014 23:06

Láskavé rozprávky

(6 hlasov)

Čo je to láska, kde všade ju môžeme nájsť a aké má podoby? Poriadne si premyslite svoju odpoveď! Možno si vás vďaka nej všimne víla Agapé a vezme vás do svojho domu...

Rovnako v jednu noc navštívila aj malého chlapca, ktorý na občianskej náuke šokoval svojou odpoveďou. Odviedla si ho do svojho päťposchodového domu a predstavila mu svojich 21 dcér, rozličné Lásky. Každej z nich je v knihe venovaná jedna rozprávka. A tak sa zoznamujeme s Láskou k smiechu, Láskou k špine a k neporiadku, na rad prídu i Láska k domovu, zvieratám či ku klamstvu.

„V tej dedine klamali všetci. Ešte aj učiteľka. To bola sila. Veď ani nemuseli chodiť do divadla. Oni ho hrali. Takú motanicu som nie že ešte nikdy nevidel a nezažil, ale ani vo sne mi nenapadlo, že také niečo môže existovať v takej miere. Nežili pre seba, ale preto, čo o nich povedia druhí. Vyvyšovali sa, klamstvom robili zo seba bezchybných, inteligentných ľudí. Láska ku klamstvu sa pre nich stala súčasťou života.“

Myslíte si, že Láskavé rozprávky sú venované výlučne detskému čitateľovi? Omyl, drahí priatelia! V príbehoch, ktoré nám dcéry víly Agapé rozprávajú, si svoje nájdu aj dospeláci. Deti v rozprávke uvidia obrovské dobrodružstvo a nadchne ich putovanie po veľkom päťposchodovom dome. No tí starší, ktorí už nejaký ten rôčik vlastnia občiansky preukaz, v príbehoch uvidia nejeden odkaz. Čoho sa podľa vás tie odkazy môžu týkať?

Ak vám teraz myseľ zablúdila k láske, uhádli ste. Už len samotný názov Láskavých rozprávok vám poriadne našepká a pri čítaní ukáže svoju mnohovýznamovosť. Každý z príbehov, ktoré knižka ukrýva, sa svojím spôsobom dotýka lásky a ukazuje nám, že tento cit môže napáchať veľa škody i úžitku. Malí i veľkí čitatelia tu teda nájdu akýsi manuál, v ktorom sa dozvedia, ako lásku správne používať.

„Láska k domovu je nekonečná tak, ako je nekonečný vesmír a ten je domovom pre milióny takých alebo podobných planét, ako naša planéta Zem. A keď kráčate po tej Zemi, dávajte pozor, aby ste nepristúpili slimáčika. Možnože to Hugo práve pristál a vystúpil z rakety. Zatiaľ viem len to, že stále lieta...“

Hrdinami príbehov sú ľudia aj zvieratá, čo ešte viac podčiarkuje pestrosť a fantastickosť knihy. V množstve malých rozprávok sa okrem ponaučení môžete dozvedieť i to, prečo sa hovorí, že bocian nosí deti alebo pravý dôvod, ktorý zapríčinil, že sa šach zaraďuje medzi športy.

Láskavé rozprávky nemajú konkrétnu cieľovú čitateľskú skupinu. Ľudí a malých človiečikov, u ktorých je šanca, že im knižka pohladí dušu, je neúrekom. Príbehy dcér Agapé môžete čítať v dôchodkovom veku, počas pracovnej prestávky, na spestrenie času popri učení sa na skúšky, v škole pod lavicou, ale aj svojim deťom, keď zaspávajú. Práve u najmenších bude mať kniha najväčšiu odozvu. Ak sa k Láskavým rozprávkam budú vracať rok čo rok, vždy v nich uvidia niečo nové. Vekom totiž človek začína vnímať veci, ktoré v detstve prehliadal. No platí to aj naopak. Tak preto nemárnite čas a pozrite sa do knihy. Čo ak tam už zajtra niečo dôležité neuvidíte?

• Meno autora: Branislav Jobus
  • Počet strán: 144
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012