nedeľa, 04 marec 2018 09:34

Minka a Pyžaminka

Pred Mimi a Lízou tu boli Danka a Janka. Medzi nimi však existuje na Slovensku ešte minimálne jedna dievčenská kamarátska dvojica. Napríklad Minka a Pyžaminka.

Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno kráľovstvo, v ktorom žil kráľ s kráľovnou a krásnou dcérou... Aha, my nie sme v kráľovstve, ale v jednej detskej izbe. A nežije v nej princezná, ale celkom obyčajné dievčatko, ktoré sa volá Minka. Minka však ochorela, a tak ju mamička nechala s horúčkou doma v posteli. Však už nie je taká malá, aby nedokázala ostať chvíľu sama.

Má bohatú fantáziu a navyše aj horúčku...

No keďže má bohatú fantáziu – a k nej aj navyše horúčku – zažije za jedno poobedie nevídané dobrodružstvá. Len čo privrie oči, vznesie sa do vzduchu a na povale objaví tajné dvere. Keď nimi prejde, presnejšie preletí, okamžite sa ocitne v inom svete. Výlet sa môže začať!

Za tajuplnými a doteraz neobjavenými dverami na strope detskej izby čaká Minku jej najlepšia kamarátka. Pyžaminka. Získať najlepšiu kámošku hneď na začiatku objavovania iného sveta, je úplne špica! Dievčatá si okamžite padnú do oka i do srdca, jedna v pyžame, druhá v nočnej košeli, jedna krátkovlasá, druhá naopak, obe však ryšavé a obe s vnímavými otvorenými očami. Čo ich čaká?

„,Najprv si musíme umyť ruky,´ povedala Pyžaminka. V potoku zurčala voda, na dne ležali farebné kamienky.
,To budú asi mydielka,´ utrúsila.
Vymydlili si ruky.
,Teraz príde občerstvenie.´
A skutočne. Už prichádzalo. Dôstojne k nim kráčal okrúhly stolček na kozích nôžkach. Vysoko dvíhal svoje štyri kopýtka.“

Príbeh je tvorený krásnymi poetickými vetami.

Jaroslava Blažková v krásnej knižke s ilustráciami od Andreja Augustína ponúka dievčatám príbeh pôvabný od začiatku do konca. Nie je priveľmi zložitý, myslím, že je k detskému čitateľovi mimoriadne vrúcny, prekvapí aj poteší, a predovšetkým: je tvorený krásnymi poetickými vetami. Priam hladkajú, keď ich človek číta. Deti si tú poéziu slov možno nebudú až tak uvedomovať, som však presvedčená o tom, že pocit krásna v nich určite zostane. Nenásilné vedenie k literatúre plnej obrazov, na vytvorenie ktorých je potrebné zapojenie detskej fantázie, je výbornou voľbou pre malých čitateľov a čitateľky.

Krásny hravý text privedie dieťa milujúce knižky do sveta, v ktorom veľkú rolu zohrávajú strieborné líšky. A sú také ako my, niektoré priateľské, iné pyšné. Minka a Pyžaminka musia v tomto svete za dverami (paralela na svet za zrkadlom v Alici v krajine zázrakov) splniť určitú úlohu, aby sa mohli vrátiť so svojho vlastného sveta. Pri riešení záhad im pomáha kavka – vták, ktorý je súčasťou Minkinej detskej izby.

„Vzduch bol vlahý. Mach hodvábny. A to ticho. Kvapky rosy na papradí sedeli tak nehybne, že sa ani netrblietali. Za papradím sa dali rozoznať kmene starých stromov, no ani vtáčik v hniezde nepípol. Les spal.“

Minka a Pyžaminka musia vo svete za dverami splniť určitú úlohu, aby sa mohli vrátiť do svojho vlastného sveta.

V knižke nechýba čarodejník, prekonávanie prekážok či snaha zla, v podobe prezidentky asociácie líšok, nedodržať dané slovo. Dievčatá sú však šikovné, poradia si v každej situácii a niekedy majú celkom jednoducho šťastie. Pozitívny dojem z krásnych líšok jedna potvora nepokazí, nemusíte sa preto obávať, že by vaše deti po prečítaní tohto dielka začali na líšky pozerať skrz prsty.

Koniec nie je pre dospelého čitateľa prekvapením, veď je to rozprávka a všetci vieme, ako sa múdre rozprávky končia. No deti potrebujú jasne stanovené pravidlá a upevniť sa v presvedčení, že pri ich dodržiavaní budú odmenení, zatiaľ čo pri ich porušení nasleduje trest. Minka a Pyžaminka ponúkajú krásny čistý detský svet, kde jednou z najdôležitejších priorít detí je úprimné priateľstvo.

Knižka vyšla v roku 2003 a v reedícii v roku 2015, je však stále rovnako aktuálna. A také by predsa knihy určené deťom mali byť všetky. Jasné, úprimné, zrozumiteľné. Bonusom tejto je navyše vycibrený poetický jazyk autorky, ktorý bol podľa mňa najhodnotnejšou časťou diela.

• Meno autora: Jaroslava Blažková
  • Knihu vydalo: Aspekt
  • Počet strán: 94