pondelok, 06 november 2017 17:11

Žubrienky inštalatérky

Keď sa Rosničke, ktorá v zámočníckej dielni predpovedá počasie, vyliahnu malé žubrienky, tak je isté, že ich detstvo nebude obyčajné. A môže sa začať ich inštalatérska kariéra.

Najprv to vyzeralo tak, že Rosnička len schudla. Všimli si to aj pracovníci v dielni majstra Šróbika. Lenže dôvod sa ukrýval vo vedre. Rosnička sa čoskoro stala mamou a na pracovisku pribudlo päťsto malých a čulých žubrienok. Keď sa k tomu pridal zázračný vercajk od troch sudičiek, teda od tatranských ondatier, a magické plnenie želaní, čarovná rozprávka začína.

Rosnička sa stala mamou a na pracovisku pribudlo päťsto malých a čulých žubrienok.

Žubrienky rýchlo začínajú svoju kariéru inštalatérok. Vďaka svojej veľkosti nemajú problém dostať sa do akejkoľvek malej škáry a bez problémov opravia všetko. Majstrom z dielne to nie je čudné, s budúcimi žabkami majú vynikajúci vzťah. Najmä učeň Epedo sa stáva ich blízkym priateľom. No okrem neho spoznáte aj Tremola, Františka Štolverku či žabiaka Ridibundusa.

„Majster Šróbik, ktorý sa držal svojich neštandardných predpovedí počasia, pozrel na Rosničku, žijúcu v otvorenom päťlitrovom zaváraninovom pohári, a v priamom prenose porovnával predpoveď z rádia s predpoveďou svojej pomerne spoľahlivej žabky.“

Zažívajú neuveriteľné dobrodružstvá. Zachránia pľúca Tatier, podarí sa im odčarovať zakliateho Epeda, ktorý omylom zje „jedlo lásky“ určené pre niekoho iného. Udatne ochraňujú svoju dielničku, keď im pridelia nového majstra a nepáčia sa im jeho praktiky. Jednoducho ich život tvoria neustále nové inštalatérske výzvy a veľa zážitkov.

Dokonca sa jedna žubrienka premení na ľudskú bytosť Radôstku Žubrienkovú, ktorá začne v dielni pracovať. Dočasne. Na žubrienku sa opätovne zmení vo chvíli, keď na ňu dopadnú prvé kvapky dažďa. Dovtedy stihne zachrániť všetky sestričky vo chvíli, keď sa menia na malé žabky. Ako skončí ich inštalatérska kariéra, nebudem prezrádzať, verím však, že detský čitateľ nebude nešťastný, skôr naopak.

„Slečna Radôstka Žubrienková sa onedlho stala atrakciou celej fabriky a vedenie často hlásilo nejakú poruchu, aby čo i len na chvíľku mohli byť v jej blízkosti.“

Rozprávky v knižke sú trochu uletené, no čítajú sa dobre.

Čím ma zaujala táto kniha odporúčaná pre deti od osem rokov? No úprimne povedané, nie je veľa knižiek, ktoré sa odohrávajú v dielni a niekedy váham, čo pri slove vercajk dnešnému dieťaťu príde na um. Rozprávky v knižke sú trochu uletené, no čítajú sa dobre, majú pointu, neubližujú ani neponižujú. Žubrienky začnete mať radi a po čase zvažujete, ako by ste ich schopnosti využili v realite, keď vám napríklad kvapká radiátor a nechce sa vám ani predstaviť, čo všetko si oprava vyžiada.

„Kvap. Kvap. Začalo popŕchať a po tvári Radôstky stekali kvapôčky dažďa premiešané nejakou tou slzičkou. Bola šťastná, že zachránila svoje sestričky, a zároveň jej bolo ľúto, že sa jej ľudský život končí.“

Ich život tvoria neustále nové inštalatérske výzvy a veľa zážitkov.

Priznám sa, ostatnú tvorbu Branislava Jobusa nepoznám. Internet mi síce všeličo prezradil, no hlavné je, že tých knižiek pre deti napísal už viac. Pokiaľ máte problém zaujať knižkou chlapčenské publikum, tak si myslím, že žubrienky sú dobrou voľbou. Ani dievčatá ju nemusia obchádzať, žubrienky im môžu byť veľmi sympatické. A čo je najdôležitejšie, po každej vydarenej misii žubrienok inštalatérok sa plnia želania. Možno sa dá deťom motivačne povedať, že po prečítaní knižky sa jedno splní aj im, len treba veriť a dobre si rozmyslieť, čo si želať. Lebo aj postavy v príbehoch si želali kadečo.

Netrúfam si povedať, či je kniha edukatívna, dostatočne zaujímavá, prípadne hodnotiť kvalitu spracovania. Mne sa osobne páči. Celkovo jej pridávajú na výraze úžasné ilustrácie Emílie Jesenskej. Vďaka nim sú žubrienky uveriteľné a nesmierne sympatické. Ak už nič iné, tak po prečítaní knižky sa možno začne vaše dieťa zaujímať nielen o prírodu, ale aj o potrubia, kanály či rúry. Teda svet inštalatérov.

• Meno autora: Branislav Jobus
  • Počet strán: 125
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017