nedeľa, 05 november 2017 14:48

Kolik váží Matylda

Kája Votruba je úplne obyčajný tretiak. Jeho najlepšia kamoška Hermína mu však položila zásadnú otázku. Kája je ochotný podstúpiť všelijaké patálie, aby zistil odpoveď na túto výzvu.

Karel Votruba nemôže mať obyčajnejšie české meno. Bohužiaľ, na prvý pohľad je každému jasné, že ako typický český chlapec nevyzerá. Hneď na začiatku sa dozvieme, že Kája je adoptovaný. Rodičia si ho vraj vybrali z detského domova preto, lebo úžasne zapadá do ich tak trochu trafenej rodiny. Kája si na to, že so svojimi rodičmi nevyrastal odmalička, už zvykol. Kájov problém je niekde inde, má totiž novú spolužiačku Matyldu.

Karel Votruba nemôže mať obyčajnejšie české meno.

Povedzme to na rovinu, Matylda má celkom veľkú nadváhu a svoj hnev si vylieva na všetkých naokolo. Hlavný hrdina nášho príbehu jedného dňa upaľuje vysokou rýchlosťou domov zo školy a za rohom narazí do Matyldy s takou silou, že Matylda spadne a uprostred námestia jej praskne oblečenie tak, že odhalí jej intímne partie. Od tej doby sa Kája radšej snaží veľkej bitkárke vyhýbať. Ľudovo povedané, Matylda nechodí po ranu ďaleko.

Aby toho na malého chlapca nebolo málo, sú tu aj ďalšie starosti, s ktorými si musí poradiť. Musí sa vynasnažiť porozumieť svojej staršej sestre, ktorá chytila veľmi zvláštnu a dlhú chorobu s odborným názvom puberta a vyzerá to, že sa celkom zbláznila. Našťastie však má svoju tajnú misiu, na ktorú sa môže plne sústrediť.

Ségra poznala, jak moc se bojim, tak šla fakt pomalu a ve škole jsme byli těsně před zvoněnim.”

Kája, ako každý chlapec v jeho veku, je odborník na svet.

Na prvý pohľad je kniha preplnená detským humorom a detským pohľadom na svet. Kája, ako každý chlapec v jeho veku, je odborník na svet. Na stránkach sa stretnete s množstvom cudzích slov, vďaka ktorým sa snaží pôsobiť staršie, ich vysvetlenie je však viac než pomýlené. Na čitateľa sa snaží zapôsobiť aj prikrášľovaním svojich príhod. Kája rozpráva dokonalou hovorovou češtinou.

To mi trochu prekážalo, miestami mi to prišlo silené, akoby sa autor snažil za každú cenu napodobniť detskú reč. Nespisovnosť sa preniesla aj na papier a to vo mne vyvolávalo zmiešané pocity. Na jednu stranu chápem, že to bola snaha, ako sa priblížiť malým čitateľom, na druhej strane ja ako veľký bonus čítania vnímam to, že sa deti (aj dospelí) podvedome naučia spisovný jazyk. Voľba nespisovného, slangového jazyka, nielen na pár miestach, ale v celej knihe, vyznievala neprirodzene. Naopak, slovenský preklad na mňa pôsobil oveľa príjemnejšie.

V poslednej dobe ako keby sa detskými knihami prehnal čerstvý vietor. Už sa nevyhýbajú vážnym témam a snažia sa ich vysvetliť tak, aby ich detský čitateľ pochopil. Výnimkou nie je ani ďalšie dielo z pera Jiřího Holuba, ktorý si už v tvorbe pre deti spravil meno. Kolik váží Matylda sa zaoberá šikanou, adopciou a rasovými otázkami, a to len vymenovávam pár. Jiří Holub je dosť odvážny, čo sa týka výberu jazyka, nebráni sa použiť aj hrubšie slová, pre mnohých neprípustné, aby sa nachádzali v knihe. Na druhej strane sa s nimi deti stretávajú na ulici a na internete, kde dnes nie je problém nájsť hocičo. Pre túto priamočiarosť môže Kolik váží Matylda pôsobiť trochu kontroverzne.

Knihy pre deti sa už nevyhýbajú vážnym témam a snažia sa ich vysvetliť tak, aby ich detský čitateľ pochopil.

Napriek tomu, že si knižka zachováva ľahký tón vďaka rozprávaniu hlavného hrdinu, nie je všetko také ružové. Kájova mama sa nesmeje všetkému tak, ako nám to on sám prezentuje. Keď príde domov s tým, ako na neho deti na ihrisku kričali, jej tvár posmutnie a na rad prichádza zamaskovaná vážnejšia téma.

Den začal pěkně černě, to teda jo. Nejdřív jsem se polil čajem. Škoda, že byl málo horkej, mohl jsem mít vejmluvu, proč do tý školy nejít.”

Kolik váží Matylda  je určite zaujímavá tým, ako si autor Jiří Holub odvážne zvolil ťažké témy, a to nie jednu, na malom rozsahu sa venuje hneď niekoľkým. Je to síce obdivuhodný počin, človeka to ale prinúti sa zamyslieť, či to predsa len nie je priveľa. Situácie sú občas trochu vypäté, a Kájov strach, že ak vyvedie niečo zlé, rodičia ho vrátia do decáku“, nenechá chladným žiadne dieťa a určite nie ani dospelého.

Pak jsme se dostali k Matyldě a ségra mi vyprávěla, jak ta nebezpečná holka jednou na tělocviku, když hráli vybiku, nějaký holce, co ji neměla ráda, zlomila ruku.”

Kolik váží Matylda (v slovenskom preklade vyšla pod názvom Koľko váži Matilda) odporúčam všetkým malým objaviteľom, ktorí sa neboja zasmiať a trochu odvážnejším rodičom, pretože predsa len, nejde o klasickú knižku pre deti, na aké bývame zvyknutí.

• Meno autora: Jiří Holub
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: JaS