piatok, 01 september 2017 14:31

Dedkov veľký útek

Všetci chlapci snívajú o tom, že raz budú riadiť rýchle auto, lietadlo alebo rovno stíhačku! Auto si môže zadovážiť každý, ale previezť sa v stíhačke Spitfire z 2. svetovej vojny, ak nie ste členom britského Kráľovského letectva, to sa podarí málokomu.

Jack je obyčajný, i keď trochu samotársky dvanásťročný chlapec. Je jedináčik a nemá žiadnych kamošov. Jeho bežný deň vyzerá tak, že ide do školy, po vyučovaní si robí úlohy a potom si skladá modely lietadiel z druhej svetovej vojny. Svetlým dňom celého týždňa je preňho nedeľa, ktorú trávi so svojím dedkom. Kedysi chodievali spolu do parku a do vojenského múzea, no dedko od istého času začal zabúdať a stal sa nebezpečným sám pre seba aj pre vnuka. Najskôr len také somarinky, kam si čo položil alebo čo mal kúpiť v obchode. No prešlo to až do stavu, že úplne zabudol žiť v realite.

dedko od istého času začal zabúdať a stal sa nebezpečným sám pre seba aj pre vnuka

„Dedko úplne zabudol, že už je dôchodca. Mal oddávna vo zvyku rozprávať Jackovi dobrodružné historky z druhej svetovej vojny, keď slúžil v kráľovskom letectve. Teraz sa tieto zážitky stávali preňho skutočné. Dalo by sa povedať, že svoje zážitky nieže rozprával, ale nanovo ich prežíval. Sám seba vnímal ako vždy upraveného mladého pilota v kokpite stíhačky. Svojho Spitfiru.“

Od Davida Walliamsa mi prešli rukami všetky jeho knihy vďaka deťom, s ktorými sa v práci stretávam. Ale toto bola prvá, ktorú som si zo zvedavosti konečne prečítala, a už chápem, prečo je taký obľúbený. Dokonca aj medzi deťmi, pre ktoré je čítanie otravný predmet v rámci školských osnov. Píše ľahko, zrozumiteľne, ale nie úplne bez duchaprítomnosti ako niektorí autori, čo sa snažia o podobný štýl. Iste, veľa vecí v knihe sa realizuje pomocou dávky fantázie, ale stále som mala pocit, že zostávame v rovine uskutočniteľnosti (aspoň v detských očiach).

Temné veže nie je obyčajný dom pre dôchodcov

Dedko už začal byť taký popletený, že mu nestačilo hrať sa s vnukom na letcov, správal sa, akoby bol vo vojne, stále pripravený naštartovať Spitfire a ísť bojovať. Preto po jeho „výlete“ na kostolnú vežu a vkradnutí sa do Imperiálneho vojnového múzea sa jeho syn s nevestou na podnet miestneho vikára, reverenda Brawa, rozhodnú, že ho dajú do domova dôchodcov, kde bude pod kontrolou a nič sa mu nebude môcť stať. Lenže – Temné veže nie je obyčajný dom pre dôchodcov, vedie ho slečna Prascová, ktorá sa Jackovi od začiatku nepozdáva a zaumieni si ju preklepnúť.

„Vo dverách stála správkyňa Temných veží. Nízka ženská s čepcom na hlave mala po oboch stranách obrovské statné kolegyne, vyzerala pri nich ešte nižšia. Prvá mala monokel a na hánkach vytetované nápisy OSUD a SMRŤ. Druhá mala na krku vytetovanú pavúčiu sieť a na brade chlpy. Boli to najškaredšie zdravotné sestry, ktoré by človek nechcel stretnúť ani v najhoršom sne. Jackov pohľad sa zastavil na ich menovkách: Ruženka a Kvetka.“

Spolu s dedkom, ktorý si myslí, že ho uväznili v zajateckom tábore na zámku Colditz, odhaľujú nekalé praktiky správkyne a jej pomocníčok a plánujú útek. Pre plachého Jacka je to nečakané dobrodružstvo a výzva, aby prekonal sám seba. On jediný pochopí, že s dedkom sa dá vychádzať a manipulovať len vtedy, keď bude „hrať jeho hru“, čiže ho oslovuje podplukovník ako svojho nadriadeného a riešia za pochodu udalosti, akoby boli na fronte.

kniha je prešpikovaná vtipnými komentármi a situáciami

Napriek dramatickosti a napätiu je kniha prešpikovaná vtipnými komentármi a situáciami, na ktorých som sa občas aj ja musela zasmiať. Ako všetky Walliamsove knihy aj táto je obohatená o množstvo ilustrácií od Tonyho Rossa, ktoré dokresľujú atmosféru a pomáhajú čitateľovi dotvoriť predstavu o príbehu. Oceňujem poznámky a vysvetlivky na konci knihy, z ktorých sa mladý čitateľ nenásilným spôsobom dozvie, čo to bola tá svetová vojna, ako počas nej fungovali niektoré veci, ale aj kto boli Adolf Hitler alebo Winston Churchill. Téma letectva je asi skôr vhodná pre chlapcov, ale ak dievčatá vytrvajú a prelúskajú sa sem-tam pre ne nezáživnou časťou, čaká aj ich neobyčajný zážitok a poriadna dávka humoru. Myslím, že odporúčaný vek 9+ je pre túto knihu adekvátny. No a pre mňa to ani zďaleka nebola posledná kniha od tohto autora.

• Meno autora: David Walliams
  • Počet strán: 494
  • Dátum vydania: utorok, 01 november 2016