pondelok, 28 august 2017 06:37

Úžasná cesta Barnabyho Brocketa okolo sveta

Rodičom, ktorí milujú pravidlá a nariadenia, sa narodí dieťa, ktoré nedodržiava základný zákon na našej planéte: zákon gravitácie. Vznáša sa, udiera si hlavu o stropy a kedykoľvek môže odletieť cez okno. Pripravte sa na veľké dobrodružstvo!

Úplne normálnym rodičom Alistairovi a Eleanor Brocketovým sa po dvoch úplne normálnych deťoch narodí tretie – Barnaby Brocket, ktorý má nepopulárnu a hlavne nechcenú vlastnosť – vznáša sa. Alistair neznášal, ak sa vo vlaku niekto nahlas rozprával a Eleanor si nemohla vziať muža, ktorého meno by nezačínalo na B, pretože zdedila vreckovky s vyšívaným monogramom EB. Takže si viete predstaviť, ako zareagovali na vznášajúceho sa potomka, najmä ak už spoločne splodili Henryho a Melanie, ktorí boli najnormálnejšie deti na svete.

„Henry sa podal na rodičov a správal sa, ako sa patrí; z fľaše pil, len ak ho ponúkli, poslušne jedol, a keď mu niečo ušlo do plienok, strašne sa hanbil. Rástol normálnym tempom, ako dvojročný začal rozprávať a o rok už poznal celú abecedu.“

Rodičia sa snažia prevychovať syna v Hrobárikovej akadémii pre nechcené deti.

Rodičia sa snažia prevychovať syna v Hrobárikovej akadémii pre nechcené deti, ale keď táto inštitúcia vyhorí a Barnaby na školskom výlete vzbudí pozornosť médií, Eleanor sa rozhodne vypustiť ho do sveta. Takto sa začína putovanie, počas ktorého navštívi Barnaby juhoamerické kávovníkové plantáže, New York, Afriku či dokonca vesmír. Z každého miesta sa snaží vrátiť domov, pretože druhým ústredným motívom knihy je nájsť odpoveď na otázku, čo vlastne znamená byť doma.

Konformitu rodičov John Boyne neskôr objasňuje, keď vyrozpráva príbehy z ich detstva plného excentrických ľudí. Opiera sa o fakt, že naše okolie nás formuje dvoma smermi – buď sa poddáme jeho tlaku a začneme sa správať podobne, alebo budeme vyhľadávať vo všetkých životných situáciách presný opak. Napokon sa teda Barnaby podobá svojim rodičom, pretože nepodlieha ich nátlaku a svoju „nenormálnosť“ si chráni zubami-nechtami. Jedinečnosť je predsa veľmi dôležitá.

„Stanica bola plná cestujúcich so začervenanými očami a vlhkými vlasmi od ranného sprchovania, každý mal v jednej ruke pohár kávy, v druhej šišku a na tvári výraz, ktorý naznačoval, že ak sa nedostane do cieľa okamžite – podľa možností ešte skôr – určite sa zrúti svet. Všetci boli takí zaneprázdnení a takí dôležití.“

Originálne ilustrácie dodávajú príbehu potrebnú šťavu.

Originálne ilustrácie Olivera Jeffersa dodávajú príbehu potrebnú šťavu, ale ich frekvencia by mohla byť omnoho vyššia, najmä ak berieme do úvahy, že ide o knihu pre deti. Tie môže nalákať aj samotné dobrodružstvo, ktoré prežíva chlapec v ich veku. Nenápadne im autor vlieva do hlavičiek múdrosti o rovnosti všetkých ľudí a cez záporné postavy ich učí, že nie je správne kohokoľvek odsudzovať. Bojíme sa väčšinou toho, čo je pre nás neznáme.

Na ceste, podobne ako Malý princ a stovky iných detských knižných postáv, stretáva rozličných ľudí. Barnabyho spoločníci sú však v niečom výnimoční. Takmer výlučne ide o ľudí, ktorých z nejakého dôvodu zavrhli rodičia a oni si museli nájsť svoju životnú cestu sami. Niektorých sa mu podarí zmieriť s rodinou, napríklad slobodnú mamičku na kávovej plantáži s rozzúreným otcom, alebo neznámeho umelca s bohatým otcom, ktorý si jeho prácu predstavoval inak. Iní však majú svoje príbehy už za sebou a rodina ich nadobro odmietla. Tento motív je pre detských čitateľov nenápadný, ale učí ich rešpektovať inakosť v správaní, vo výzore i v schopnostiach. A tiež nezavrhovať niekoho iba preto, že nie je na prvý pohľad normálny. Veď kto z nás dostal certifikát potvrdzujúci našu normálnosť?

Je pútavým čítaním aj pre dospelých.

„Obludárium
Keď sa Barnaby zobudil, veľmi ho boleli uši. Ležal bez pohnutia v nádeji, že sa mu podarí znova zaspať, ale nedalo sa, lebo dlážka sa pravidelne dvíhala a klesala. A keď sa vystrel, rukami aj nohami narazil na mreže a s hrôzou si uvedomil, že je uväznený v klietke.“

Kniha je oficiálne určená deťom vo veku od osem rokov vyššie. Témy, ktoré rozoberá, sú však o čosi komplexnejšie a komplikovanejšie, veľa významných myšlienok nájdete doslova medzi riadkami a preto je pútavým čítaním aj pre dospelých. Objavia sa v nej i odkazy na smrť či lásku, rieši problematiku manželstiev, konformity, vzťahov rodičov s deťmi a hľadania druhej polovičky vo svete plnom cudzích ľudí. Nad tým všetkým sa vznáša Barnaby s otázkou, čo vlastne znamená stáť nohami pevne na zemi. Zistíte to spolu s ním?

• Meno autora: John Boyne
  • Národnosť: írska
  • Počet strán: 240