pondelok, 07 august 2017 06:43

Tri mačiatka tety Mily

Múdrosť, sila, krása. Takto si svoje silné stránky podelili tri rozkošné mačiatka tety Mily. Nechýba ani dobrodružstvo, preto sa táto drobná trojica tak trochu náhodou, či skôr omylom, vyberie do sveta. Čo všetko zažijú, kým sa vrátia domov?

Keď je vaša babička spisovateľka, dokáže vám vymyslieť príbehy presne podľa vašich predstáv. Takéto šťastie má malá Emma, vnučka Márie Lazárovej, ktorá starej mame asistovala pri vymýšľaní Troch mačiatok tety Mily. V úvode nám spisovateľka premieta roztomilý obraz nezvyčajnej spolupráce a uznáva zásluhy na vymýšľaní mien i postáv svojej vnučke. Kniha sa dá napísať aj za jedno popoludnie  vo svojich najhrubších obrysoch. Ako sa im to podarilo?

Tu sa začína dobrodružstvo spojené s putovaním.

„Bola sobota, za oknami pofukoval chladný vietor, mesto pokrývala hrubá prikrývka snehu a mne v izbe rozvoniaval citrónový čaj.
,Píšeš nejakú knihu, stará mama?' nakukla mi do izby moja desaťročná vnučka Emma.
,O jednej rozmýšľam, ale zatiaľ mám len názov. Zvyšok treba vymyslieť,' priznala som sa.“

Príbeh je v podstate jednoduchý  teta Mily dostane od malého suseda tri mačiatka. Najsilnejšiemu dá meno Herkules, najkrajšia mačička je Lucinka a najmúdrejší kocúrik dostane meno Jonáš. Ako všetky mačiatka, aj tieto rady skúmajú všetko, čo sa dá. A tak pri hraní sa vonku unesie Lucinku veľký jastrab. Tu sa začína dobrodružstvo spojené s putovaním. Mačiatka sa stretnú s mnohými zvieratkami, ocenia silu priateľstva, naučia sa veľa o nezištnej pomoci a nikdy sa nevzdajú. Preto je kniha ideálna pre malé deti, ktoré podporí v tých správnych hodnotách.

„,Dážď?' pozreli sa mačiatka prekvapene na oblohu. Nebo bolo modré ako oči tety Mily, nikde ani obláčik. Len vysoko nad nimi krúžilo malé lietadlo.
,Pán Marcipán, vráťte sa, je to len lietadlo,' zakričala Lucinka, ktorej sa pán Marcipán veľmi páčil.
,Nie, to nie je lietadlo, je to... je to... utekajte!' zakričal Jonáš a vrhol sa dopredu.“

V texte sa miešajú hravé detské nápady s láskavou babičkovskou nehou.

V texte sa miešajú hravé detské nápady s láskavou babičkovskou nehou. Je pohladením pre dušu, no občas sa na ňom i zasmejete. Deti i dospelí si určite obľúbia svojské postavy sklerotického zajaca Karotku, orlieho dobráka Maxa, veršujúceho krtka pána Marcipána... Nechýbajú ani záporní hrdinovia, ale veľa priestoru nedostanú. Kniha má tridsať krátkych kapitol, každá má približne tri strany. Vďaka tomu sa skvelo hodí ako čítanie pred spaním. Ružovou stužkou (záložkou) si môžete označiť, kde ste prestali.

„Tekvička bola červenolíca okrúhla pani oblečená v žltých dievčenských šatách s naberanými rukávmi a kytičkami fialových kvetov na sukni.
,Tie sú krásne,' zalomila tučnučkými rukami, keď jej Bob s Martou ukázali mačiatka. ,Hneď a zaraz ich od vás kúpim,' dodala natešene a položila Bobovi do dlane peniaze.“

Boli to však až ilustrácie, ktoré mačiatka naplno prebudili do života.

Boli to však až ilustrácie Simony Čechovej, ktoré tri mačiatka naplno prebudili do života. Zaujali ma už na obálke, ktorá je na dotyk príjemne papierová a hrejivá. Celou knihou sa prepletajú ako Ariadnina niť, ktorá prevedie malých čitateľov cez jednotlivé kapitoly. Tu a tam je im venovaná aj celá dvojstrana. Najlepšie je na nich veľké množstvo detailov. S deťmi sa tak môžete porozprávať, hľadať na obrázkoch jednotlivé zvieratká, opakovať si, ktoré mačiatko je Lucinka a ktoré je Herkules... Cibria si tak pamäť i pozornosť. Farebná škála je veľmi harmonická a kniha sa stane skvostom aj v dospeláckej knižnici.

Okrem priateľského správania a vzájomnej pomoci sa deti môžu vďaka knihe naučiť aj celú abecedu. Jednotlivé písmenká sú na celej dvojstrane originálne ilustrované a múdry kocúr Jonáš deťom vysvetlí, že H vyzerá ako rebrík a L ako hokejka. Kniha sa aj vďaka takýmto prvkom hodí nielen pre najmenšie deti, ktorým čítajú rodičia a starší súrodenci, ale aj pre žiakov prvého stupňa základnej školy, ktorí si vedia čítať aj samy. Nepohrdnú ňou ani dospeláci, ktorí si zachovali dušu dieťaťa, radi zbierajú originálne ilustrované knihy a pozitívne príbehy.

• Meno autora: Mária Lazárová
  • Počet strán: 136
  • Žáner: rozprávka