štvrtok, 03 august 2017 17:43

Chrabrí rytieri a chladné hrady

Hoci už dnes rytieri vymenili biele kone za biele autá, fascinácia týmito chrabrými mužmi pretrváva a deti si dodnes stavajú pevnosti a hrajú sa na vojakov zo stredoveku.

Rytier Roland či rytieri okrúhleho stola, dochovalo sa veľa legiend a mýtov, kde ústredná postava chodila odetá v ťažkej kovovej zbroji. No ich život nespočíval vždy len v nablyšťanej prilbe a piesni, ktorú o ich chrabrých činoch zložil bard, aby si ich pamätali následujúce pokolenia. Pretože tak ako sa hovorí v úvode knihy Chrabrí rytieri a chladné hrady, história nie je len o dátumoch a dôležitých udalostiach, ale najmä o ľuďoch. Preto nečakajte ďalšiu nudnú knihu, kde sa na vás sypú dátumy a miesta jedno za druhým a vy neviete, kde sa pred nimi schovať.

Chcete si urobiť s kamošmi svoj vlastný rytiersky turnaj? Žiadny problém!

Dočítate sa, či Podväzkový rád naozaj existoval, kto sa mohol stať rytierom a či sa dá v brnení urobiť kotrmelec, ako sa v ňom chodí na toaletu. Nezamlčujú sa ani hrôzostrašné a desivé fakty, preto sa dozviete aké nástroje sa používali v temniciach na mučenie, či aké smrteľné zbrane rytieri mali k dispozícii. Konečne pochopíte, prečo sa stredovek nazýva aj obdobím temna. Chcete si urobiť s kamošmi svoj vlastný rytiersky turnaj? Žiadny problém! Dočítate sa presné pravidlá aj správne bodovanie. Skrátka, táto kniha má všetko, čo ste kedy o rytieroch a hradoch chceli vedieť.

„Čo by si urobil, keby si bol premrznutý hladný roľník a mieril by si bodákom na krk bohatému vypasenému chlapíkovi v plechovej konzerve?“

Terry Deary prináša zo svojho pera ďalšiu knihu zo série Hrôzostrašná história, tentoraz sa venuje obdobiu stredoveku, konkrétne tomu medzi rokom 1000 až 1600. Zábavnou formou tak približuje deťom historické udalosti bez náznaku nutnosti a nudnosti, ktoré často poznajú zo školy. Áno, kniha obsahuje časovú os a dôležité udalosti, tak ako sme zvyknutí z klasickej hodiny dejepisu, ale je preplnená pikoškami, zaujímavosťami a stredovekým bulvárom. Je doplnená ilustráciami a krátkymi komiksami, ktoré vaše deti zaručene pobavia.

„Vojaci skladali sľub, že nebudú ubližovať ženám, deťom ani kňazom... a tiež, že nebudú bojovať počas sviatkov, ani od štvtrka do nedele. Z celého roka im tak na boj zostalo ledva pár dní. Tak sa zrodilo rytierstvo.“

Pravá dáma zo stredoveku nepohrdla ani useknutým prstom nepriateľa

Z tejto série máme doma niekoľko kníh a pamätám si, že keď som bola menšia, hltala som ich na jedno posedenie, preto ma teší, že knihy stále vychádzajú a Terry Deary prichádza s novými a novými nápadmi. Vďaka sérii Hrôzostrašná história sa deti naučia pozerať na dejiny z iného uhla pohľadu a zistia, že dejepis nemusí byť len o nudnom bifľovaní dátumov a nekonečne dlhých mien kráľov a štátnikov. História je farebná a je škoda, že kvôli školským laviciam sa nám často znechutí. No našťastie sú tu Chrabrí rytieri a chladné hrady, aby v deťoch nenásilnou formou prebudili záujem o to, ako preraziť opevnenie či otvoriť bránu hradu. Alebo sa dozviete, že tí praví hrdinovia možno nakoniec neboli ani rytieri, ale lukostrelci, keďže to častokrát boli práve oni, ktorí svojou presnou muškou rozhodli o výsledku bitky.

Aj keď na prvý pohľad kniha vyzerá skôr pre chlapcov, dievčatá, nedajte sa odradiť! Dôležitou súčasťou každej výpravy boli aj ženy, nenechajte sa však pomýliť, nemali za úlohu len prať a vyčesávať vši z vlasov. V križiackych výpravách často cválali spolu s mužmi bok po boku do boja. Ženy boli častokrát odvážnejšie a chrabrejšie ako muži. Boli neodmysliteľnou súčasťou pri obrane miest. Vedeli ste napríklad, že jedna žena pomáhala stavať hlinený násyp na obranu svojho mesta pred tureckým nájazdom aj potom, čo ju zasiahol šíp? Jej posledné želanie predtým, než vykrvácala, bolo, aby ju pochovali do násypu, aby tak aj po smrti mohla obraňovať svoje mesto. História je plná nielen odvážnych mužov, ale aj žien.

Zábavnou formou približuje deťom historické udalosti bez náznaku nutnosti a nudnost

Ak vás však neláka byť ďalšou Johankou z Arku, nič to. Dozviete sa aj aké dary dostávali urodzené dámy od rytierov. Pokiaľ snívate o drahých šperkoch či jemne vyšívaných vreckovkách, nie ste ďaleko od pravdy. No pravá dáma zo stredoveku nepohrdla ani useknutým prstom nepriateľa. Samozrejme, štýlovo zabaleným v chutnej krabičke.

„Nový zákon hovorí, že len synovia rytierov sa môžu stať rytiermi, ale Angličania si vždy všetko robia pos vojom: panovník môže pasovať za rytierov koho chce.“

Napriek tomu, že na knihe je odporúčaná veková kategória 9+, dávam do pozornosti, že horná hranica nie je spomenutá. A to je presne to, podľa čoho spoznáte dobrú literatúru. Nerobí rozdiely medzi generáciami, ale naopak, spája ich. Aj keď som knihu čítala teraz v dospelosti, vôbec som sa nenudila. Informácie, ktoré vám Chrabrí rytieri a chladné hrady ponúkajú, sú stále relevantné a dozviete sa z nich veľa zaujímavostí. Spolu s deťmi tak môžete prejsť vďaka tejto sérii od starých Aztékov, Egypťanov až po druhú svetovú vojnu a osviežiť si pamäť zo školských lavíc.

• Meno autora: Terry Deary
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 176