piatok, 02 jún 2017 20:03

Myšiak Samuel a jeho cesta okolo Slovenska na bicykli

Ak bola pre vás vlastiveda v škole nudná, poďte si ju zažiť na vlastnej koži v tejto knižke! Musíte sa len na chvíľku stať myšiakom na cyklistických pretekoch.

Myšiak Samuel sa v časopise Myši športujú dozvie o nadchádzajúcich cyklistických pretekoch s názvom Cesta okolo Slovenska. Keďže bicyklovanie je jeho veľkou vášňou, neváha a spolu so svojimi štyrmi bratmi – myšiakmi – založia tím Bratia z Trenčína. Zhodnú sa na tom, že im je ich domček trochu pritesný, pretože majú ešte desať sestier a nebolo by na škodu vyhrať príspevok na nový.

Kniha je rozdelená na kapitoly podľa etáp, ktoré absolvujú – s prestávkami počas niekoľkých dní prejdú zo západného Slovenska až na východ cez mestá, ako Bratislava, Skalica, Trnava, Piešťany, Trenčín, Nitra, Komárno, Banská Štiavnica, Žilina, Levoča až do Košíc...

Dieťa môže aj vizuálne na mape sledovať, kadiaľ pelotón prechádza.

Veľmi sa mi páči, že na jednej z prvých strán je mapka Slovenska olemovaná reťazou z bicykla a na nej sú presne vyznačené body, kadiaľ myšiaci prešli, pričom v každom z miest prežijú iné dobrodružstvo. Dieťa tak môže pri čítaní deja aj vizuálne na mape sledovať, kadiaľ pelotón prechádza. Keďže som na mnohých z opisovaných miest bola, vedela som sa preniesť v myšlienkach presne tam, kam bolo treba. A ak aj bola lokalita pre mňa neznáma, vďaka autorkinmu autentickému opisu som si ju ľahko predstavila.

Počas cesty sa myšiaci náhodou dostanú k čarovnému gombíku, ktorý ich na hodinu dokáže premiestniť práve do tej časti minulosti, ktorú si vyberú. Čitateľ teda nespoznáva len historické pamiatky rôznych miest, ale autorka mu dáva možnosť zažiť si konkrétnu udalosť, ktorá viedla k zapísaniu do dejín a tieto vsuvky boli pre mňa najpútavejšími časťami knihy a niečím, čo jej dodáva punc originality. Pretože človek môže o niečom veľakrát počuť z rozprávania, ale oveľa viac mu dá, keď udalosť sám prežije. Verím tomu, že aj dieťa si takto oveľa lepšie zapamätá spojitosť s konkrétnym miestom.

V každom z miest prežijú iné dobrodružstvo.

„V okamihu sa otvorili dvere, dnu vošiel sluha Ficko s dvoma pariacimi sa vedrami a ich obsah vylial do kade. ,Ctená grófka Alžbeta, ak budú mať ďalšie želanie, stačí zavolať,´ povedal Ficko a odišiel. ,Krv!´šepli moji bratia jednohlasne. ,To nie je možné!´ sklopil som neveriacky pravé ucho. ,Idem sa presvedčiť,´a už som stál na kraji kade a videl, ako si Alžbeta odpíja z tekutiny, v ktorej sa kúpe. Nahol som sa, že ochutnám, no šmykol som sa a zletel rovno do kúpeľa.“

Knižku veľmi pekne a trefne ilustroval Marek Mertinko, obrázkami si môže čitateľ doplniť mozaiku príbehu. Myslelo sa tu na dnešné deti, ktoré vplyvom informačných a audiovizuálnych médií zrejme nemajú takú schopnosť obrazotvornosti, ako by bolo žiaduce. Ilustrácie ich k tomu môžu jemne postrčiť.

Je tu poukázané na význam rodiny a priateľstva, ba aj obyčajnej ľudskosti.

Hoci príbeh rozpráva myšiak a aj sa väčšinou správa ako myšiak, často sa uňho prejavujú typicky ľudské vlastnosti a nedostatky. Okrem hlavnej línie príbehu návštevy a poznávania histórie miest je tu niekoľko hodnotných a poučných situácií, ktoré dávajú dieťaťu príklad a návod na to, čo je správne, ako sa zachovať v núdzi a poučiť sa zo svojich chýb alebo čo sa nevypláca robiť druhému. Je tu poukázané na význam rodiny a priateľstva, ba aj „obyčajnej“ ľudskosti.

„Zistil som, že aj frajer, ktorý sa snaží pôsobiť drsno vždy a všade, nemusí byť obluda. Môže v ňom tĺcť citlivé a odvážne srdce, len ho treba v pravú chvíľu prebudiť. Teraz, po všetkom, čo som zažil, som si uvedomil, aký je náš život krehký. Ak by ma ryšavec zožral, už nikdy by som mamke a tatkovi nepovedal, ako veľmi ich mám rád. Ani sestričkám to, ako ma vždy veľmi poteší, keď mi pomôžu.“

Kniha nemá oficiálne vekové odporúčanie, podľa mňa by mohla zaujať deti vo veku 7 – 10 rokov. Odporučila by som ju pokojne aj pre pani učiteľky – môže byť výborným doplnkom k spestreniu učenia vlastivedy a asi bolo tak trochu aj autorkiným cieľom vyvolať v čitateľovi zvedavosť a túžbu navštíviť miesta spomenuté v príbehu. Pre mňa, z pohľadu dospelého, bolo čítanie tejto knižky príjemným osviežením spomienok na niektoré výlety a dokonca som sa v nej dozvedela aj pár nových vecí.

• Meno autora: Zuzana Šinkovicová
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo Matice slovenskej
  • Počet strán: 96