nedeľa, 23 apríl 2017 10:03

Wilf - najväčší strachopud zachraňuje svet

Máte pocit, že sa vaše dieťa všetkého bojí? Dajte mu prečítať túto knihu a možno sa to zmení!

Wilf je malý strapatý chlapec, ktorého každý pozná, veď chodí aj do vašej školy. Všimli ste si ho niekedy? Možno okolo vás prebehol bez povšimnutia pri jednom zo svojich šibalstiev. Má však jednu nepríjemnú vlastnosť  je to bojko. Bojí sa bežných vecí, z ktorých má strach väčšina detí: rôznych druhov hmyzu, hlasných zvukov, psov... ale má fóbiu aj z predmetov neškodného charakteru, ako arašidové maslo, kolieskové korčule, plyšové kačky...

má fóbiu aj z predmetov neškodného charakteru, ako arašidové maslo, kolieskové korčule, plyšové kačky...

„Čo môže byť horšie, ako keď človeka zaškrtí plyšová kačka? Možno iba, keby ho zaškrtila plyšová kačka s chlebom natretým arašidovým maslom. Wilf sa totiž bál, že sa mu arašidové maslo prilepí na podnebie. A ešte horšie by bolo, keby mala tá plyšová kačka rolák. V rolákoch sa Wilf cítil buuuuuaaaaahhhh. Wilf nakreslil to najhoršie, čo by sa mohlo stať.“

Okrem dlhého zoznamu vecí, ktorých sa Wilf bojí, nasleduje ďalší zoznam jeho alergií, kvôli ktorým to nemá v živote ľahké. Ale existuje aj pár činností, v ktorých je dobrý a vie sa nimi rozptýliť vo chvíľach strachu a stresu: zapíska si, zaskacká alebo rád pletie.

Jeho dobrodružstvami ho sprevádza sestrička Dorotka skrátene Dotka, je to ešte bábätko, no napriek tomu mu vo viacerých situáciách parádne pomôže (aj keď nevedome, však ako inak).

Wilf má napodiv aj domáceho miláčika a je ním žižiavka Oskar. Pojem žižiavka som zaregistrovala prvýkrát v živote vďaka tejto knihe, tak som si naštudovala, čo to vlastne je: žižiavka obyčajná je druh hmyzu s oválnym splošteným telom tmavosivej farby dlhým cca 15 mm, je to zeleninový a zemiakový škodca. No tieto fakty zjavne Wilfa netrápia, pretože Oskara zbožňuje a všade ho so sebou vláči.

Wilf cíti, že musí zachrániť svet pred zlodušským susedom Alanom

Jadrom knihy je Wilfov pocit, že musí zachrániť svet pred zlodušským susedom Alanom, ktorý si vyrobil megazbraň – megabúchačku a je odhodlaný zničiť najprv Londýn a potom aj celý svet. Alan má v talóne aj iné svoje vynálezy, len akosi nefungujú podľa jeho predstáv, napr. taký robot LRX2FL309verzia8.4markIII sa rozhodne miesto ničenia sveta vycestovať na dovolenku.

„Wilfa sa zmocnil STARÝ ZNÁMY STRACH. A potom hútal a hútal. Premýšľal tak tuho, až sa mu z kečky parilo, takže si musel na chvíľočku ľahnúť, aby mu nezostal rozum stáť. A vtedy dostal nápad. Vezme si baterku. Moľu pritiahne svetlo baterky. Určite sa oňho prestane zaujímať. Potom ju postrieka lakom na vlasy. Krídla jej stuhnú, takže nebude môcť strašidelne poletovať hore-dole. A ak by si so sebou vzal aj vrecúško so vzduchom, možno sa vo výťahu nezadusí.“

Kniha je písaná dosť prvoplánovo s dôrazom na časté opakovanie rovnakých fráz a typických fyziologických prejavov, ktorých popisovanie deti vo veku hlavného hrdinu považujú za vrchol srandy. Nepáčili sa mi zbytočne natiahnuté pasáže napísané zrejme len preto, aby sa kniha predĺžila. Obrázky a zvýraznené slová cez pol strany beriem v knihách tohto typu už ako štandard, aby mal občasný a nie veľmi zapálený čitateľ pocit, že už prečítal veľa stránok – pozitívom je, že dieťa to môže motivovať k čítaniu.

Wilf si vždy predstavil, čo najhoršie sa mu môže stať

Nemôžem však odporúčať pre začínajúcich čitateľov, aj keď k tomu lákajú väčšie písmená v knižke, pretože obsahuje veľa novotvarov a cudzích slov v slovenčine doteraz oficiálne neukotvených. Také dieťa sa môže pri čítaní ľahko dostať do situácie, že nerozumie, o čom vlastne číta, a tak stratí chuť knihu dočítať celú.

Môj celkový dojem z knihy však napravil návod a jednotlivé body, ako sa vyrovnať so strachom, ktorý považujem za užitočný a reálne použiteľný pre skutočných „bojkov“.

Wilf si vždy predstavil, čo najhoršie sa mu môže stať, potom sa poriadne zamyslel a nakreslil si plán, ako by sa dala daná situácia vyriešiť. Na knižke je odporúčanie pre vekovú kategóriu 8+, podľa mňa je pokojne vhodná aj pre deti od 6 rokov (s tým, že bude čítať rodič a patrične zdôrazní všetky citoslovcia).

• Meno autora: Georgia Pritchettová
  • Počet strán: 192
  • Dátum vydania: utorok, 01 november 2016