nedeľa, 19 marec 2017 16:25

Život Adama

Viete si predstaviť, aký náročný dokáže byť život piataka? Samé zákazy, príkazy, povinnosti a prístup k počítaču len podľa zásluh. Uf, to by zlomilo mnohých, ale nie Adama. On totiž nie je žiadne béčko!

Nemá rád príkazy, hodina denne na počítači sa mu máli, povinnosti mu nevoňajú a chce si žiť svoj život presne tak, ako sa mu páči. Bohužiaľ, hlavný hrdina Adam je len desaťročný piatak. A s tým sa musí jednoducho zmieriť. Alebo nie?

Adam je číslo. Ako doma, tak aj v škole, kde si bez debát vyslúžil post triedneho zabávača. Otvorene vystrkuje rožky a ak sa mu niečo nepozdáva, vyhlási, že je rebel. Trest ho však len tak jednoducho nemíňa, no aj ten dokáže skritizovať a okomentovať. Nebude predsa robiť niečo, čo nechce. Ibaže by mu to prikázala mama. Vtedy niet úniku.

Nebude predsa robiť niečo, čo nechce!

„Doma sa s tým, samozrejme, nechválim. Aj keď naši asi vedia, že chalani mi ukážu aj hry, ktoré ich nepotešia. Toto všetko je fajn, počítačové hry sú mega, ale... Sú starší a majú zažité niečo, čo mňa ešte len čaká. Keby mi tak povedali aj o fintách na baby. Ako dostať babu do stavu, že sa bude chcieť bozkávať, či iné pikošky. To by som k nim chodil ešte radšej. Nechce sa mi čakať do pätnástich rokov. Ja chcem mať frajerku určite skôr.“

Musím sa priznať, že miestami som mala chuť tohto malého drzého fagana schytiť a poskytnúť mu niekoľko bezplatných výchovných... rád. Potom som si ale uvedomila, že v jeho veku sme mnohí mali podobné zmýšľanie.

Mala som chuť tohto malého drzého fagana schytiť a poskytnúť mu niekoľko bezplatných výchovných... rád

Spočiatku som mala neblahý pocit, že sa táto kniha chce zviesť na úspechu sérií kníh o Odvážnom bojkovi a že pôjde o takmer identické zápletky, či problémy. Bola som však skutočne milo prekvapená, ako ma Život Adama nenásilným spôsobom dokázal pobaviť. A to aj napriek počiatočným predsudkom. Autorov humor ma neotravoval a keď som pri čítaní prepla aspoň sčasti do módu dieťaťa, naskytol sa mi pohľad malého chlapca na dospelých aj rovesníkov a ich každodenné problémy. Ukázal detské vnímanie lásky či sklamania, ale aj to, ako ho rodičia a ostatní dospelí nechápu. A nemá/nemal to tak takmer každý?

Pri čítaní som prepla aspoň sčasti do módu dieťaťa

„Žiadne učenie, obliekanie, upratovanie, hranie na flaute a iné hovadiny. Presne tie, ktoré ma naši nútia robiť počas dní, kedy je škola. Nechápu, že som nadmieru šikovný a učiť doma sa nebudem? Najmä nie veci, ktoré ma nebavia. Tých je celá kopa: nemčina na prvom mieste, hranie na flaute v rytme na druhom, upratovanie na treťom,  a tak ďalej až do nekonečna.“

Život Adama môže byť práve tou prelomovou knižkou, vďaka ktorej sa vaše, možno niekedy nespratné dieťa zamiluje do čítania. Do pocitov desaťročného Adama sa da ľahko vcítiť, prípadne v ňom vidieť spolužiaka či kamaráta. V porovnaní s Odvážnym bojkom je to o čosi jednoduchšie. Predsa len, Adam navštevuje slovenskú školu, má rovnaké predmety, rovnaké prázdniny a rovnaké záujmy ako deti u nás. Knižku dopĺňajú jednoduché, no dostatočne výstižné ilustrácie a záujem pritiahne aj fakt, že sa skladá z krátkych kapitol s chytľavými pomenovaniami.

Mimochodom, autorom je muzikant zo slovenskej kapely Polemic, čo som zistila až pri písaní recenzie. Nuž, zjavne mu to ide nielen v hudobnej sfére, ale aj v úlohe spisovateľa.

• Meno autora: Peter Opet
  • Knihu vydalo: YOLi