sobota, 04 marec 2017 17:20

Môj anjel sa vie biť

Niekedy nemá dieťa, ktoré je fyzicky slabšie, šancu postaviť sa protivníkom. Niekedy si musí vymyslieť pomocníka, ktorý mu pomôže. A ktovie, možno ho naučí aj biť sa...

Volá sa Oskar, má 11 rokov a kvôli svojej telesnej konštrukcii, keďže je skôr drobnejší, fyzicky slabší a nosí okuliare, je pre niektorých spolužiakov fackovacím panákom. Nedostáva žiadnu krutú bitku, ale aj ustavičné štuchance, kokosy na hlavu, ústrky a podkopávanie vedia človeku značne znepríjemniť život. Pifko a Tudor, dvaja spolužiaci, ktorí sa na ňom vŕšia, sú silní a hlúpi a Oskar zďaleka nie je jediný, koho trápia.

Oskar si vymyslí kamaráta: anjela Oskariela

Len kvôli tým dvom je chodenie do školy pre Oskara nepríjemnou záležitosťou, pretože inak má školu rád. Dobre sa učí, je inteligentný, bystrý a chytro chápe. Ok, uznávam, to sa možno nepáči aj ďalším spolužiakom, ale to vlastne vôbec nie je podstatné. Statočný chalan sa nikomu so svojím trápením nezveruje, nechce rodičom pridávať starosti. Ani mladšej sestričke, ktorej s láskou hovorí „moja pehaňa“.

Nie je však sám. Vymyslí si priateľa, s ktorým sa každý večer rozpráva. Anjela Oskariela. Je to len jednosmerný rozhovor, hoci chlapec dúfa, že anjel raz už zasiahne a ochráni ho pred ďalšou bitkou, kopancami a inými „príjemnosťami“. Zatiaľ sa tak však ešte nestalo, no z týchto rozhovorov sa čitateľ veľa dozvie o jeho zmýšľaní.

„Dlho som rozmýšľal, ako mám svoje postavenie v rámci školy zlepšiť. Samému ti musí byť jasné, že z toho, čo som vymenoval a čo je dôležité, nemám nič. Nemám ani športový talent, ani bitkárske schopnosti. Som malý, dengľavý, a navyše šprtoš.“

Oskar urobí veľké rozhodnutie. Zapíše sa na karate.

Keďže strážny anjel Oskariel svoju robotu fláka, musí si Oskar poradiť sám. Nedokáže síce zvrátiť agresiu fyzicky, no časom sa jej naučí postaviť inak. Je inteligentný a šikovný a svojim trýzniteľom sa občas pomstí. Jeho pomsta je však vždy sofistikovaná a vtipná a mladého čitateľa určite rozosmeje. Prezradím len jednu – vypraží im rezne zo svojich starých trenírok. Ako vôbec dôjde k tomu, že sa ich Pifko s Tudorom pokúsia zjesť, to sa dozviete až v knižke.

Chalanisko na sebe pracuje, chce sa čímsi odlíšiť, dúfajúc, že tým od seba zároveň odvráti pozornosť zlých spolužiakov. So sestrinou pomocou trénuje chytanie ceruziek, tzv. rýchlu ruku, čo možno nie je až také zvláštne, ale stane sa tým na chvíľu výnimočným. No a keď príde nová spolužiačka Zuzka a aj do nej sa neobľúbení spolužiaci pustia, Oskar urobí veľké rozhodnutie. Zapíše sa na karate.

„Dnes som mal, milý môj anjel, v škole dobrý deň. Dnes som vynikol. Dnes mi nikto nepovedal, ty šprtoš, vypadni, ty okuliarnik, nezavadzaj, ty debil, poď sem, dostaneš kokos. Dnes ma všetci obdivovali, hovorili Oskar, ty si fakt dobrý, ako to robíš, ty kokso, človeče, ty máš ale rýchlu ruku. Počúval som tú chválu a vznášal som sa od pýchy.“

Najlepšia detská kniha roka 2007

A tak je napokon anjel iba akousi barličkou, vnútornou posilou pre chlapca, ktorý má dosť odvahy, aby sa nebál ani hlupákov.

Roman Brat získal za knižku Môj anjel sa vie biť Cenu Bibiany a Slovenskej sekcie IBBY za Najlepšiu detskú knihu jesene roka 2007 a za tú istú knihu dostal aj cenu Zlatá rybka – Najlepšia detská kniha roka 2007. A ja musím povedať, že oprávnene. Je to krásne napísaná kniha, ktorá by nemala chýbať žiadnemu detskému čitateľovi. Obsahuje v sebe to základné rozprávkové posolstvo, ktoré všetci poznáme a síce, že dobro býva odmenené a zlo potrestané. Možno inak, ako v klasických rozprávkach, ale rozhodne to platí aj tu.

Veľmi pekné a trefné sú aj ilustrácie, ktoré sú dielom Miroslava Regitka. Môj anjel sa vie biť môže byť zároveň knižkou, ktorá posilní deti utiahnutejšie a ukáže im cestu, ako z toho von, na druhej strane však ukáže nespratníkom, že tadeto cesta nevedie.

• Meno autora: Roman Brat
  • Knihu vydalo: Mladé letá
  • Počet strán: 96