štvrtok, 23 február 2017 13:18

Bytosti z bájí a legiend

Minotaurov, krakena, trolov alebo kentaurov pravdepodobne poznáte. Ale hovorí vám niečo selkíe, formorián či skinwalkeri? Rozšírte si svoje obzory pomocou ilustrovaného sprievodcu bytostí z bájí a legiend.

Bytosti bájí a legiend sú roztriedené do ôsmich kapitol: draky, hady a červy; lietajúce obludy; chiméry; napoly ľudia, napoly zvieratá; vodné tvory; obri; antropomorfné bytosti; a napokon démoni, zlí duchovia a prízraky. Ak sa pomaly začínate báť, nečudujeme sa vám, sugestívne ilustrácie ešte umocňujú tiesnivý pocit a pokojne môžu inšpirovať nejednu nočnú moru. Hoci sú naozaj prepracované a pôsobivé, malým čitateľom narobia viac galiby ako úžitku. V knihe nájdete realistické grafické ilustrácie od Davida Westa, dobové ilustrácie z archívov ako aj repliky obrazov slávnych maliarov, napríklad od Frederica Leightona.

Zaujímavosťou je porovnanie podobných bytostí v rozličných kultúrach.

„Mora je ženský démon vyskytujúci sa v škandinávskej mytológii. Mory sú aktívne v noci, keď sa zakrádajú do izieb kľúčovými dierkami alebo škárami pod dverami. Zasadnú si spiacim na prsia a prinášajú im zlé sny.“

Každá kapitola má štyri až šesť strán, pričom začína veľkou celostranovou ilustráciou. Neobsahuje prehnane veľa textu, ale každý obrázok sprevádza edukatívny opis. Okrem mien druhov bytostí a konkrétnych zástupcov jednotlivých druhov je pri nich uvedená aj funkcia, ktorú zastávali (napríklad stráženie brán, zabíjanie panien, zničenie ľudského rodu, tvorba zemetrasení) a krátky príbeh, ktorý o nich nachádzame v literatúre. Zaujímavosťou je porovnanie podobných bytostí v rozličných kultúrach, napríklad obrov zo strednej Európy, severnej Európy a z Ázie.

„Žijú na púštiach a do svojich brlohov lákajú pocestných, aby ich mohli zabiť a zjesť. Tiež plienia cintoríny, otvárajú hroby a pochutnávajú si na mŕtvych. V európskej mytológii žijú zlí duchovia medzi nemŕtvymi spolu so zombiami. Kedysi bývali ľuďmi, teraz sa tieto hrôzostrašné bytosti živia ľudským mäsom a neznášajú slnko.“

Kniha je plná zmienok o zabíjaní, mŕtvolách, smrti, ľudských obetiach, pití ľudskej krvi a o temnote každého druhu.

V knihe nachádzame mnoho informácií na malom mieste, čo je na jednej strane skvelé a informatívne, ale detský čitateľ by sa mohol cítiť zahltený a v konečnom dôsledku by textu nemusel porozumieť. Sťažujú mu to najmä cudzie názvy a mená (ako urmahlullu, bunyip, kappa, kelpie a podobne), ale aj výňatky z príbehov, ktoré nie sú dobre známe a v konečnom dôsledku dieťaťu veľa nepovedia. Preto je možné ju pokladať skôr za podnet k ďalšiemu štúdiu toho, čo deti zaujme. Vhodným doplnením by mohli byť odkazy na dostupnú literatúru, v ktorej tieto bytosti vystupujú.

„Človek s telom škorpióna sa nazýva aqrabuamelu alebo girtablilu. Povesť rozpráva, že ho stvorila bohyňa mora Tiamat, aby rozpútala vojnu s ostatnými bohmi.“

Dozviete sa, prečo Atlas držal na pleciach celý svet, kto boli rodičia chiméry a koľko chimér na svete existuje, aký program majú trolovia vo voľnom čase, ale aj to, ako vyzeral pôvodný hadočlovek, ktorý inšpiroval postavu z obľúbeného Harryho Pottera.

Vhodným doplnením by mohli byť odkazy na dostupnú literatúru, v ktorej tieto bytosti vystupujú.

Bytostí z bájí a legiend sú vydavateľstvom odporúčané pre deti od deviatich rokov, ale práve tieto deti sú vo veku, keď ich fantázia pracuje na plné obrátky. Kniha je plná zmienok o zabíjaní, mŕtvolách, smrti, ľudských obetiach, pití ľudskej krvi a o temnote každého druhu, takže je iba na rodičoch, či práve takéto dielo dajú do rúk svojim ratolestiam. Táto kniha urobí radosť najmä deťom, ktoré sa zaujímajú o antické báje a povesti, pretože vyžaduje aspoň základnú orientáciu v menách a funkciách rôznych bohov a tiež v legendách spojených so severskými národmi.

• Meno autora: Anita Ganeriová
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Fragment