nedeľa, 20 november 2016 10:10

Hilda

Akí sú, podľa vás, ľudia s modrými vlasmi? Že starší, zvyčajne zhrbení, s nákupnou taškou a volajú sa babička? Nuž, je načase tieto názory radikálne prevrátiť hore nohami.

Modré vlasy má totiž aj Hilda. A to rozhodne nie je žiadna babička, ale práve naopak. Je to rozumné, vyspelé a veľmi samostatné dievčatko, ktoré žije so svojou mamou v horách. Sú dve a na všetko si stačia. Obe sú hĺbavé typy a obe majú rady umenie. Tak literárne ako aj výtvarné. Napriek tomu, že v horách žijú na samote, osamelé sa necítia. Život práve na takom mieste ich napĺňa viac a robí ich spokojnejšími ako život v meste, v civilizácii. Majú skúsenosť s oboma, môžu teda porovnávať.

Hilda má bujnú fantáziu, vidí všakovakých tvorov a oni vidia ju.

Hilda má bujnú fantáziu, vidí všakovakých tvorov a oni vidia ju. Vďaka tomu žije vo svete plnom záhadných bytostí. Dokáže nadviazať priateľstvá s čarovnými tvormi a aj tí, z ktorých má pôvodne trochu strach, sa nakoniec stanú jej blízkymi. Miluje dážď, stanovanie, maľovanie a skaly. Úplne najradšej má, keď môže spať v stane počas dažďa. Svoje zážitky pretavuje do obrázkov, ale s mamou sa aj veľa rozprávajú a tá so zaujatím načúva dobrodružstvám svojej dcéry. Je úžasné, ako vážne berie mama jej fantáziu!

„Hilda: Zííív!
Mama: Tak ses vyspala dobře?
Hilda: No, stanem celou noc lomcoval vítr, byla tam zima, mokro, zkrátka po všech stránkách traumatický zážitek. Ale takový je holt život dobrodruha.“

Trollovia sú nebezpeční!

Hilda nielen kreslí, ona sama je kreslená. Pôvabný príbeh o modrovlasom severskom dievčatku, ktorého názov je vlastne jej menom, je totiž komiksovým príbehom. Vyšiel v češtine, v tvrdej väzbe s čarokrásnymi ilustráciami. Rozprávanie o krásnych kresbách je tak priamo zreálnené na stránkach knihy. Luke Pearson vyrozprával a vyobrazil niekoľko Hildiných dobrodružstiev, my máme k dispozícii zatiaľ dve. V tom prvom sa stretne s trollmi a v druhom s polnočnými obrami.

Trollovia sú nebezpeční! Požierajú ľudí! Nedá sa tomu zabrániť, môžete pred nimi len uniknúť. A to tak, že im na nos, vo chvíľach, keď sú premenení na hŕbu skál, zavesíte zvonček. V momente, keď sa premenia do svojej žijúcej podoby, vy ten zvonček začujete a vďaka nemu máte šancu ujsť a zachrániť si život! Vari naozaj? Čo ak je pravda niekde úplne inde?

Aj obrov bolo na zemi kedysi pomerne dosť. Obrovských aj len takých velikánskych, niektorí boli dokonca skoro malí, teda v obrej mierke. Väčšina z nich našu zem z rozličných dôvodov opustila, preto ich na potulkách lesmi a horami už nestretávame. Hilda však, vďaka svojej neutíchajúcej fantázii, má šťastie na stvorenia ukryté pred zrakmi ostatných...

Krásne čisté príbehy, ktoré potešia nielen deti.

„Hilda: Mamíííí! Je tady zase! Vrátil se! Ten obr! Je obrovskej, je... je... Je zase fuč!
Mama: Hildo...
Hilda: Teď tady byl! Byl velkej jako hora! Nic většího jsem jaktěživ neviděla!
Mama: Tak velcí obři neexistují. Možná to byl lesní obr, ale ještě jsem neslyšela, že by se zatoulali do těchhle končin.“

Hilda je nebojácna, rozumná, zvedavá a vtipná. Jej postrehy a komentáre života i dospelých majú neskutočné čaro. Celý príbeh o nej, teda obidva, sú krásnym čistým rozprávaním, ktoré poteší nielen deti. Podľa mňa jedinou nevýhodou diela je, že je tento komiks iba v češtine, čo môže malých školákov, ešte sa len učiacich spisovný jazyk, pri čítaní trápiť. No s pomocou rodičov nie je ani táto prekážka neprekonateľná. Oplatí sa totiž siahnuť po nej, Hilda je knižka, ktorá pohladí dušu a prinesie na pery úsmev.

Autor, Luke Pearson, je momentálne považovaný za lídra novej vlny britského komiksu. Kreslí pre rôzne denníky a magazíny. Jeho séria o Hilde vyšla už v dvanástich krajinách a v budúcom roku (2017) sa plánuje jej animovanie do televíznej podoby. Za dielo získal tvorca niekoľko cien, napríklad Britskú komiksovú cenu alebo Cenu Maxe a Moříce.

• Meno autora: Luke Pearson
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Paseka