sobota, 20 február 2016 18:27

Zajko, ktorý chce zaspať

Mamičky a oteckovia určite poznajú stav zúfalstva, keď oni sami už ledva prepletajú nohami i jazykom, zatiaľ čo ich milovaná ratolesť je stále plná energie a dostať ju do postele je boj. A potom aby ešte zaspala!

Práve pre rodičov malých detí, ktoré sa snažia bojkotovať spánok, napísal Carl-Johan Forssén Ehrlin knižku Zajko, ktorý chce zaspať. Jej cieľom je čítaním nahlas navodiť takú atmosféru, ktorá dieťa prevedie zo stavu bdenia do stavu spánku. Autor pridal do úvodu knihy inštrukcie, akým spôsobom rozprávku čítať, aby splnila svoj cieľ. Aby zaúčinkovala a drobca uspala. Neviem síce, čo by sa stalo, keby čítajúci zaspal skôr ako počúvajúci, ale to by už bol asi iný príbeh...

Prevedie dieťa zo stavu bdenia do stavu spánku.

Zajko Buntoš nevie zaspať. Ešte by sa chcel hrať, vystrájať, behať a robiť všeličo omnoho zaujímavejšie ako je nudné spanie. Preto sa mamka zajačica rozhodne, že ho vezme k strýkovi Zívajkovi, o ktorom je známe, že uspí každého. Cestou k nemu stretnú niekoľko ďalších priateľov. Zajačik Spáčik aj sova Ťažkoviečka ponúknu svoje vlastné rady na dobrý spánok. Zajko Buntoš si ich všetky vypočuje a dobre uloží do pamäti, aby ich neskôr vyskúšal.

„Potom sova Ťažkoviečka povedala: ,Teraz máš ťažké celé telo. Je také ťažké, až sa ti zdá, že padá, padá nižšie a nižšie. Ako list, ktorý padá pomaly nižšie, nižšie, nižšie, celkom pomaličky čoraz nižšie zo stromu, vnáša sa vo vetre, ktorý ťa nesie čoraz nižšie, pomaličky nižšie a nižšie k zemi. Práve teraz. Viečka máš veľmi ťažké.´“

Útla knižka je písaná s konkrétnym psychologickým zámerom.

Útla knižka je napísaná s určitým psychologickým zámerom. Cielene sú v nej opakované slová, ktoré by mali navodiť spiacu atmosféru. Pravdepodobne funguje na ľudské podvedomie. Ide napríklad o slová typu únava, unavený, spať, zaspať, teraz... a podobne. Ten, kto číta, by mal aj správne pracovať s hlasom, zazívať, keď ho k tomu vedú inštrukcie, opakovať meno dievčatka či chlapčeka, ktorému knižku číta. Neviem síce, ako by to bolo v prípade, že čítate dvom či trom deťom naraz, ale asi by sa jednoducho povedali mená oboch detí. V takej škôlke by to teda bolo nepochybne zaujímavé...

Príbeh je veľmi jednoduchý. Nič iné sa v ňom nerieši a nedeje, len Buntošova cesta k strýkovi Zívajkovi a jeho snaha zaspať. Autor sa sústredil na svoj cieľ, z jeho cesty ho nič neodvádza. Aj potenciálny čitateľ či čitateľka, ktorí po tejto knižke siahnu práve preto, aby uspali nejakého malého šarvanca, by mali pri čítaní vytvoriť prostredie, ktoré je samo o sebe upokojujúce, priam až ospalé. Ideálne je, ak dieťa leží vo svojej vlastnej posteli.

„Všetky zvuky, ktoré k nemu doliehali, Bunotša aj teba, (meno), ešte viac uspávali. Už-už odfukoval, ešte si nebol istý, koľko to potrvá. Teraz. Ešte nevedel, ako ďaleko je od ríše snov. Ako sa predstava, ako on i ty spinkáte, stáva s každým nádychom jasnejšou a zreteľnejšou. Práve teraz.“

Neviem, čo by sa stalo, keby čítajúci zaspal skôr ako počúvajúci...

Zajko, ktorý chce zaspať je aj vizuálne peknou knižkou. Na jednej strane je text, na druhej strane k nemu prislúchajúci obrázok. Kresby sú pekné, čisté, na dieťa pôsobia príjemným dojmom. Všetko v knižke je riešené tak, aby poskytovalo dojem miloty, aby nič neodvádzalo malého spáča od jeho hlavného zámeru. Presnejšie povedané – od zámeru jeho mamy, otca, babky alebo krstného otca, ktorý knižku číta. Pretože zámerom krpca je, samozrejme, nezaspať. Práve preto dospelák po tejto knižke siahne, aby dosiahol to, čo chce on, nie to, čo chce dieťa.

Pre mňa to bola jednoducho pekná a milá knižka, ktorá sa príjemne čítala a ktorá ma povzbudzovala k tomu, aby som si ju, hoci sama pre seba, čítala podľa patričného návodu. Otestovaná však bola na tri a pol ročnom synovcovi, ktorý teda spať rozhodne nechce. Nuž a – nefungovala. Teda, ak by ju vydržal počúvať, možno by fungovala, no jeho to nebavilo, knižka ho nudila. Čo nemôžem povedať o jeho rodičoch – tých teda uspávala kvalitne...

• Meno autora: Carl-Johan Forssén Ehrlin
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 32