štvrtok, 13 november 2014 09:19

Mimi a Líza

Mimi a Líza, Slovart Mimi a Líza, Slovart

Konečne pôvodná detská knižka, v ktorej sa podarilo úplne všetko – pestrofarebné, fantázieplné ilustrácie, kvalitný, moderným jazykom napísaný text či hravé, hodnotné prevedenie knihy. Ak si vaše deti Mimi a Lízu obľúbili prostredníctvom večerníčka, knižné spacovanie ich dobrodružstiev budú milovať. A vy, milí predčítavajúci rodičia, tiež.

Mimi a Líza sú dve malé všetečné dievčatká, ktoré sa spoznali iba nedávno. Porozumeli si však okamžite, aj keď sú úplne odlišné. Nevidiaca Mimi býva s ockom, modrooká všetečná Líza sa do nového domu presťahovala s mamou. „Jedna z nich má oči stále zatvorené a druhá ich má dokorán. Každá pozerá, ale spolu vidia.“

Spolu s nimi bývajú v ich starom, trošku ošarpanom dome s „úplne úžasným zábradlím, na ktorom by sa dalo výborne šmýkať", všelijakí zaujímaví susedia. Postupne im klopú na dvere či lezú na balkóny a ponárajú sa (niekedy doslovne) do ich sveta. Spoznávajú slávnu opernú speváčku, ktorú skolil zákerný vírus, záhradníka - uja Zelinku, ktorý má džungľu priamo na balkóne, aj pani domovníčku, ktorá mala doteraz rada iba sivú farbu, ale všetko sa zmení, keď sa spolu s Mimi a Lízou vydá na dobrodružnú cestu do oblakov plnú farieb, kolotočov a jesenného lístia. Pani domovníčka sa naučí milovať farby a Líza zistí, že aj jej nevidiaca kamoška Mimi pozná farby:

Otrepané príbehy o dievčatkách v ružových šatočkách, o prázdninách na dedine či o hľadaní pokladov by ste v tejto knihe hľadali márne.

„Mimi sa chvíľu ošívala, kým sa tatina odvážila spýtať, či vôbec vie, akú farbu má najradšej. Tatino prekvapene vyhŕkol, že to veru nevie. ,No predsa tú, ktorú počujem, keď prší,´ zašepkala Mimi a ponorila sa do sna."

Kniha má sedem kapitol a každá z nich v sebe nesie nenápadné posolstvo pre malé deti. Napríklad, že vitamíny z čerstvého ovocia sú dôležité pre zdravie, že aj tí, ktorí vyzerajú ináč ako ostatní, túžia po láske a tmy sa vôbec netreba báť. Otrepané príbehy o dievčatkách v ružových šatočkách, o prázdninách na dedine či o hľadaní pokladov by ste v tejto knihe hľadali márne. Mimi a Líza zažívajú inakšie veci: šmýkajú sa na krkoch brokátových žiráf, na plátenej savane pozorujú zipsové baobaby, zebry zo zrebného plátna, vlnené slony a rozbujnené šijacie stroje. Z obývačkového akvária preplávajú do oceánu a hľadajú neviditeľnú rybu, spod vianočného stromčeka sa prenesú rovno do darčekového mestečka a zachránia v ňom neforemného psa s dlhými ušami. O niekoľko strán ďalej s ním už sedia pri štedrovečernej večeri...

Vidiacim deťom naznačia cestičku k slepým kamarátom a ich svetu dotykov.

Moje deti zbožňujú, keď im na dobrú noc čítame príbehy o Mimi a Líze. Najradšej majú ten o agentovi vitamínovi. Knihu si však často pozerajú aj samé, lebo je plná veselých, kreatívnch obrázkov, dokonca aj písmenká v texte sú farebné, hravé: občas padajú zo začiatku strany až na samý spodok, niekedy zasa lezú po schodoch z farbičiek, niektoré sú normálne, iné stále menšie, malilinké, mini a tie posledné na vianočnej dvojstrane dokonca štekajú. Názvy kapitol sú napísané brailovým písmom, škoda len, že nie sú aj plasticky vyrazené, aby sa po nich dalo prechádzať bruškami prstov. Aj tak však vidiacim deťom naznačia cestičku k slepým kamarátom a ich svetu dotykov. Ďalšie veľké plus pre túto knihu.

Vznikli neobyčajné, neopakovateľné postavičky, ktoré budú sprevádzať generácie detských divákov a čitateľov.

Autori príbehov o Mimi a Líze popustili uzdu fantázii, vrátili sa do detstva a do kráľovstva farieb, a vznikli neobyčajné, neopakovateľné postavičky, ktoré budú sprevádzať generácie detských divákov a čitateľov. Na knižné spracovanie si autori prizvali spisovateľku Alexandru Salmela a dobre urobili. Naladila sa na ich hravú, kreatívnu nôtu a príbehy zabalila do moderného, sviežeho jazyka:

„Líza naňho neveriacky zazrela. Tieň z jej minipididkôstky by stačil leda pre mravca. Mimi však kôstku vzala do dlane a priložila si ju k uchu: ,Je živá. Šumí presne tak isto ako náš tieňostrom.´“

Moje deti knižku o Mimi a Líze milujú. Je plná fantázie, farieb, dotykov a neošúchaných dobrodružstiev. Zaviedla ich do čarovného sveta, ktorý vidíme nielen očami, ale aj srdcom, do sveta, ktorý cítime špičkami prstov. Nielen moje deti, ale aj ja by som sa potešila pokračovaniu.

• Meno autora: Katarína Kerekesová, Katarína Moláková, Alexandra Salmela
  • Počet strán: 168
  • Žáner: Literatúra pre deti