piatok, 19 január 2018 19:09

Vrecko plné zrna

Kráľovná anglickej detektívky to dokázala znova. A nie, vrahom nie je záhradník.

Agathu Christie, korunovanú aj nekorunovanú kráľovnú detektívok, netreba slovenskému čitateľovi nijako zvlášť predstavovať. Svoju fanúšikovskú základňu má po celom svete. Poslednou dobou však bolo o nej počuť viac v súvislosti s hollywoodskym trhákom Vražda v Orient exprese. Za  pozornosť však určite stoja aj jej ďalšie diela. Séria s milou postaršou paňou slečnou Marplovou, ktorá sa vždy záhadne pripletie práve tam, kde nemá, je stálicou medzi detektívnym žánrom a drží si svojich verných čitateľov. Popularitu jej určite priniesol aj seriál s touto hrdinkou.

na prvý pohľad rutinný prípad sa stáva čoraz viac zamotanejším

„Vravel to on... pán Fortescue... Tvrdil, že to bolo v čaji...“

Tak ako všetky príbehy Agathy Christie aj tu skáčeme rovnými nohami do deja. Po prvých dvoch úvodných stránkach už máme vraždu, ktorú potrebujeme vyriešiť. Príbeh nás zavedie do Vily pod tisom. Jej majiteľom nie je nik iný ako naša obeť, Rex Fortescue, významný podnikateľ. Jeho smrť by nebola až taká prekvapivá, určite by sa dala zviesť na jeho vysoký vek. Pri obhliadke však nájdu vo vrecku jeho saka zrno. Prečo má magnát vo vrecku niečo také? Chystal sa snáď uzavrieť nejaký obchod s agrárnou spoločnosťou alebo ide o vtip? Detektívovi Neelovi je po rozhovore s lekárom hneď jasné, že to nebude obyčajný infarkt. Je možné, že by s tým vrecko zrna súviselo? Prípad sa začne zamotávať čoraz viac. Postupne spoznávame jednotlivých členov podivnej famílie, nikto z nich nevyzerá príliš zarmútený alebo otrasený smrťou hlavy rodiny. Zrazu je podozrivý každý. O niekoľko rokov mladšia manželka, ktorú každý považuje za zlatokopku, prvorodený syn, ktorý sa po smrti otca stáva majoritným vlastníkom vo firme, alebo záhadná gazdiná, o ktorej nikto nič nevie, každý má dobrý motív na to, aby bol práve on hľadaným vinníkom a mal záujem na smrti Rexa Fortescua. Na prvý pohľad rutinný prípad sa stáva čoraz viac zamotanejším a detektív Neele nevie, kam sa pohnúť ďalej.

„Sluha a slúžka sú očividne nervózni, ale tomu sa nečudujem. Je to bežný jav. Kuchárka pripomína rozzúrenú levicu a chyžná akoby sa škodoradostne tešila.“

neexistuje snáď väčšie synonymum detektívok ako Agatha Christie

Aby toho detektív Neele nemal na starosti málo, zrazu sa z čista jasna objaví slečna Marplová. O celom podivuhodnom prípade sa dočítala v novinách. Ako správna postaršia dáma, ktorá má voľného času nazvyš, príde rýchlo na pomoc. Aspoň to si o nej myslí detektív. Keď ho však upozorní na zvláštnu zhodu okolností, je mu jasné, že to nebude len obyčajná babička, ktorá svojou všetečnosťou komplikuje vyšetrovanie. Táto milá postaršia dáma si hneď získa dôveru všetkých členov rodiny a dokonca jej ponúknu, aby bývala u nich vo vile. Detektíva Neela tak zásobuje pikoškami z kuloárov vily a ponúkne cenné informácie pre vyšetrovanie. Žeby sa konečne podarilo prísť na stopu záhadnému vrecku so zrnom?

„Inšpektor Neele sa zvedavo zadíval do prívetivej horlivej tváre starej dámy, čo sedela naproti nemu vo Vile pod tisom. V prvom okamihu si nebol načistom, ako sa k nej správať, ale rýchlo sa rozhodol. Slečna Marplová sa mu môže zísť. Je očividne úprimná, spoľahlivá, poctivá, má kopu času ako skoro všetky jej rovesníčky, navyše je stará dievka, a tým neujde žiadna klebeta.“

Neexistuje snáď väčšie synonymum detektívok ako Agatha Christie. Svoj um perfektne popliesť hlavu čitateľovi a vždy prísť s novou zápletkou doviedla do dokonalosti. Keď už si myslíte, že ste odhalili páchateľa a máte pocit, že určite je to on, nečakane začne prst ukazovať na niekoho iného.

detektívom sa tak v pohodlí svojej obývačky stávate aj vy

V tak krátkom rozsahu, aké má Vrecko plné zrna, sa to stane niekoľkokrát. Napriek tomu, že hneď na začiatku príbehu sme svedkami vraždy, v knihe sa žiadne násilné scény nevyskytujú, ba ani moderné vyšetrovacie spôsoby, na aké sme zvyknutí z dnešných bestsellerov v tomto žánri. Vyšetrovanie je založené na čistej logike, dedukcii a uvažovaní. Tak ako o možnom páchateľovi rozmýšľa detektív, rozmýšľa spolu s ním aj čitateľ, a to je práve dôvod, prečo knihy Agathy Christie nestratili svoje čaro ani po toľkých rokoch. Na rozdiel od detektívok s novším dátumom vydania vám neservíruje všetko ako na striebornom podnose, ale núti vás premýšľať. Detektívom sa tak v pohodlí svojej obývačky stávate aj vy.

Obrovskou výhodou kníh autorky je ich dĺžka. Jej knihy stihnete prečítať pohodlne za jeden alebo dva večery a môžete mať tak zo seba super pocit. Chytľavý a nenáročný dej (komplikuje ho len väčšie množstvo mien) je dobrou voľbou v prípade, že vás prestalo baviť čítať a potrebujete práve nejakú knihu, ktorá vás z toho rýchlo dostane.

Vrecko plné zrna odporúčam všetkým milovníkom klasických detektívok, ale aj tým, ktorí by sa radi znovu vrhli do čítania.

• Meno autora: Agatha Christie
  • Národnosť: britská