streda, 22 november 2017 09:21

Boj o čas

Možnosť meniť chod sveta. Byť pánom budúcnosti. Znie to lákavo? Popravde ani nie. Niečo také sa dá veľmi ľahko zneužiť a presne to sa aj stane. Ako však bojovať proti ľuďom, ktorí vedia o každom vašom kroku v budúcnosti a potom ju zmenia podľa seba?

V hlavnej úlohe sa nám predstavuje Sam Dryden, ktorý si žije svojím pokojným životom. Prerába staré domy a potom ich predáva. Tento pokoj mu však razom naruší telefonát od Claire Dunhamovej. Je to jeho bývalá kolegyňa a dobrá priateľka. Potrebuje od neho, aby jej pomohol zachrániť  štyri mladé dievčatká, ktoré sú väznené na Mojavskej púšti. Záchranná akcia sa vydarí, no Sam vôbec nechápe, ako mohla vedieť, čo sa stane. Tak sa začne vysvetľovanie. Claire mu ukáže prístroj, ktorý odvysiela správy toho, čo sa ešte len stane. Bola totiž vyvinutá technológia, ktorá určuje budúcnosť, a niekto ju ovláda. Niekto, kto nemá za lubom nič dobré.

... drží v napätí.

Prvá kapitola nám ukazuje miesto činu, kde sa našli štyri zhorené telá v karavane. Marnie Calvertová, agentka FBI, je tam tiež. Vyšetruje tento hrozný zločin.  V druhej kapitole sa presúvame o štyri hodiny späť, keď sú dievčatá ešte nažive a Claire zavolá Drydenovi. Toto spôsobí počiatočný zmätok, ako môžu byť na začiatku mŕtve a v nasledujúcej kapitole opäť nažive. Tento chaos sem však patrí. Presne ten vás drží v napätí, aby ste knihu rozhodne neodkladali. A verte mi, za celý čas ju z ruky nepustíte.

„Marnie už videla veľmi hnusné miesta činu. Raz našla telo v plastovom sude, v ktorom sa dva roky rozkladalo. Kosti ležali na hromádke ako rozhodené nástroje, ponorené v mláke tekutín, ktoré stihli vytiecť, oddeliť sa a usadiť.“

Majstrovské opisy – aj takto by sa to v jednoduchosti dalo zhrnúť. Autor nám predostrel všetky situácie dostatočne detailne, aby sme sa vedeli preniesť na jednotlivé miesta aj my, ale dokázal odhadnúť aj hranicu, aby sa nestali únavnými. Kniha je založená predovšetkým na zobrazovaní situácií, čo by sa mohlo zdať, že je na úkor dialógov. Vôbec tomu tak nie je. Je to dokonalé v takej miere, v akej to autor podal.

Majstrovské opisy.

Na diele vidieť, že spisovateľ si dal záležať. Musel mať dostatočné poznatky a informácie na spracovanie natoľko zložitej témy, akou je zasahovanie do budúcnosti a narábanie s časom. Jedno však musím vytknúť, nebolo to dostatočne objasnené. V podstate som vôbec nepochopila, na akom princípe ten daný prístroj pracuje. Niečo tam bolo načrtnuté, ale vysvetlenie nebolo dostatočné. A teraz ostávajú vo vzduchu visieť otázky, na ktoré asi odpoveď nedostanem.

„,Asi to dosť popletiem,´ vzdychla Claire, ,ale hlavná časť knihy hovorí o samotnom čase. O tom, čo je čas. Je to niečo, čo naozaj existuje, nie je to len ľudský výmysel, meranie hodín a rokov. Čas je rovnako reálny ako gravitácia a svetlo. A nielenže je taký ako ony, ale je s nimi pevne zviazaný. Ľudia ako Einstein a Lorentz pred sto rokmi vyskúmali základné fakty. Napríklad dilatácia času – čím si bližšie k rýchlosti svetla, tým väčšmi sa pre teba čas spomaľuje. To je dokázaný fakt. Nikto ho nespochybňuje.´“

Dej sa pekne postupne rozvíja a má dobrý spád. Nie je zbytočne rozťahaný, len aby kniha bola dlhšia. Možno by som dokonca prijala, aby mala o niečo viac strán a hlavne tých vysvetlení (naozaj mi to nedá pokoj).

Veľmi vydarené dielo.

Jedna vec, ktorú musím na knihe vyzdvihnúť, je práca editora. Nepostrehla som hádam žiadne väčšie chyby, ktoré by rušili celkový dojem. Viete, prácu editora vidieť, keď je zlá. Vtedy sa pozastavíte nad tým, ako mohli vydať niečo s toľkými chybami. Ja som ale teraz upriamila svoju pozornosť aj na dobrú prácu. Je to preložené a spracované veľmi kvalitne, čo sa dnes už vidí málokedy.

Tento triler je označovaný za jeden z najlepších trilerov všetkých čias. Nie je to však trochu prehnané? Nepopieram, ani sa nechcem hádať, že táto kniha je perfektná. Nápad, myšlienka a, dajme tomu, aj to prepracovanie sú super. Ale na čo takto zveličovať? Občas treba zostať trošku pri zemi aj pri hodnotení kníh.

Celkovo dielo hodnotím ako veľmi vydarené. Rozhodne mu dajte šancu, aj keď tento žáner nie je vaša šálka kávy. Myslím, že vás presvedčí o opaku.

• Meno autora: Patrick Lee
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ