sobota, 18 november 2017 19:32

Tma

Váš život sa nijako nevymyká zo šedého priemeru. Máte svoju prácu, partnera, okruh blízkych či menej blízkych priateľov. Ale zrazu začnete jedno po druhom strácať. Náhoda?

Všetko sa to začne jedným listom, ktorý si nájde na Štedrý deň vo svojej schránke známa rozhlasová moderátorka Christine. Neznáma žena v ňom oznamuje svoj zámer skoncovať so životom. Je list určený Christine, alebo nie? Môže spraviť niečo, aby neznámu zachránila? A treba si vôbec kaziť Vianoce kvôli niekomu úplne neznámemu?

Môže spraviť niečo, aby neznámu zachránila?

V tejto chvíli sa problémy a nepríjemnosti začnú hromadiť – svoje veci nachádza na miestach, kde predtým nebývali, kúrenie sa vypína samo od seba, v práci sa nedokáže sústrediť, nemôže spávať, má pocit, že v byte už nemôže byť bezpečne, postupne stráca snúbenca a po nespravodlivých obvineniach dostane v práci stopku. Je paranoidná, alebo sa u nej opäť prejavia psychické problémy, ktoré doteraz úspešne potláčala? Existuje východisko zo situácie, do ktorej netuší, ako sa dostala? Má na výber? Môže byť riešenie definitívne a... nezvratné?

„– Neprekáža ti, že si niekoho nechala zomrieť?
Na okamih zostala ako prikovaná na mieste. Hlas bol silný a vtieravý. Nízky, teplý a hlboký, trochu so zvýraznenými sykavkami. Pripomínal ústa schopné šepkať do ucha dôvernosti alebo hrozby – a osobnosť schopnú ich vykonať... Čosi plazivé a klzké... Nevedela prečo, no zdalo sa jej, že ten typ hovorí v tme, v tieni. Prebehla ňou triaška a spytovala sa, či to jej mozog nedeformuje bezvýznamné slová. Ale nie, lebo hlas pokračoval:
– Hovoríš o solidarite, ale ty si niekoho nechala spáchať samovraždu na Štedrý večer. Niekoho, kto ťa prosil o pomoc.“

Po vynikajúcom Mraze a Kruhu nasleduje Tma – tretia kniha zo série od úspešného francúzskeho autora krimitrilerov, Bernarda Miniera. Ten na scénu vracia šikovného kriminálneho vyšetrovateľa – Martina Servaza, ktorý okrem vyšetrovania podivného prípadu v tomto románe bojuje s vlastnými démonmi.

Je naozaj paranoidná?

Dejové línie nám plynú súbežne a dosť dlho sa zdá, že sa ani nepretnú. V prvej sledujeme Christine, máme možnosť pozorovať, ako sa jej život zrúti doslova z minúty na minútu. Rozmýšľame, čo všetko sa ešte musí stať, aby to jednoducho vzdala a zabalila to. V tej druhej sa ponárame do sveta Martina Servaza, ktorý sa po udalostiach, spomínaných v predchádzajúcich knihách, „lieči“ z depresií v akomsi ústave pre policajtov s problémami. Nedokáže sa spamätať z toho, že definitívne stratil nádej na záchranu svojej veľkej lásky, že mu známy sériový vrah unikol pomedzi prsty a beztrestne sa potuluje po svete. Často sa zdá, že sa Martin pohybuje v akomsi opare, nechápeme, čo má za lubom, ani aký cieľ svojím konaním vlastne sleduje.

Ak by som mala porovnať doterajšie knihy s vyšetrovateľom Servazom, jednoznačne u mňa víťazí Mráz – to mrazivé napätie zostalo nezmenené do poslednej chvíle. V Tme napínavé, dych berúce scény sú síce tiež prítomné, avšak nie v dostatočnej intenzite. Dych strácal aj Martin Servaz, miestami mi prekážalo, ako sa stavia k problémom, akoby ho osobné problémy natoľko pohltili, že nedokáže predvídať a ľahko sa uspokojí so zjavnými riešeniami či vysvetleniami. Jeho brilantný um sa v Tme akosi vytrácal.

Túto skutočnosť však Bernard Minier vyvažuje veľmi zaujímavou zápletkou. Psychický teror, do ktorého je uvrhnutá hlavná hrdinka, fenomén stalkingu, manipulácie či akejsi podoby šikany je v dnešnej dobe stále viac aktuálny a prítomný. Človek si nemôže byť ničím istý, a to je už len na skok k totálnej paranoji. Čitateľ tak počas toho, ako lúska túto takmer šesťstostranovú knihu, neprestajne musí rozmýšľať, ako by sa on vyrovnával s takouto situáciou, či sa mu niečo také môže stať a ako by reagoval.

Psychický teror, stalking, manipulácia...

Aj keď mi pri opise niektorých udalostí behal mráz po chrbte, v pár prípadoch som však nadobúdala pocit, že toto už je poriadne pritiahnuté za vlasy. A keďže tieto pocity pretrvávali, z konečného vyriešenia prípadu som bola mierne sklamaná (a aj z už spomínaného postoja vyšetrovateľa). V jednej veci ma však záver knihy skutočne potešil – a to zistením, že autor v tejto sérii mieni pokračovať, o čom svedčia posledné stránky deja.

„V žilách pocítila chlad, miestnosť aj pohovka sa kymácali ako paluba lode. Cordéllin pohľad. Kdesi sa v nej spustil alarm: stážistka bola znovu ako na začiatku – chladná a vypočítavá.
Christine cítila na tvári studený pot ako vrstvu mejkapu. Och, doriti, naozaj mi nie je dobre... Srdce jej bilo veľmi rýchlo. Bola chorá, nedalo sa o tom pochybovať.
Niečo sa dialo a nepáčilo sa jej to.“

Nečakané zvraty, kapitoly, ktoré sa čítajú samy, aktuálne problémy a sympatický schopný vyšetrovateľ – to sú hlavné devízy krimitrileru Tma. Ak je to to, čo hľadáte, prečítajte si ju. Ak máte za sebou Mráz či Kruh, určite viete, o čom hovorím.

• Meno autora: Bernard Minier
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: XYZ