pondelok, 11 september 2017 15:00

Puknuté zrkadlo

Nič už nie je také, aké bolo kedysi. A nemôže za to rodina, sused ani vláda. Len utekajúce roky a vlastné starnutie. Proces, ktorý je nezvratný.

V knihe kráľovnej anglickej detektívky Agathy Christie Puknuté zrkadlo sa dostaneme do tichej lokality dýchajúcej pokojom a nenáhlivosťou. Miesto, kde žije aj slečna Marplová, sa však postupne mení. V kedysi pokojnej štvrti pribúdajú nové ulice a obchody, ktoré menia pôvodnú charakteristiku priestoru.

Slečna Marplová si užíva dôchodok.

Ubúdajú, naopak, schopní záhradníci a spoľahlivé slúžky. Svoje o tom vie i samotná slečna Marplová, ktorá svojho času pomohla vylúštiť zopár záhad, no dnes je už driemajúcou dôchodkyňou. Kvôli zdravotným problémom nemôže bývať sama. Spoločnosť jej robí ošetrovateľka, slečna Knightová. Vzťah medzi ženami nie je vyvážený, a tak jej laická kriminalistka s najväčšou radosťou občas „ujde“. Vyšle ju na nákupy a ona vtedy môže realizovať svoje vlastné trasy.

„A teraz tu konečne stála a pozorovala nový odvážny svet, ktorý bol podľa toho, čo o ňom počula, veľmi vzdialený všetkému, čo poznala. Bol ako chutný model z detskej stavebnice. Slečne Marplovej sa zdal takmer neskutočný.“

Nik nie je dôležitejší ako ktokoľvek iný...

Dej sa spočiatku rozvíja pomaly, vlastne sa nič nedeje. Čitateľ alebo čitateľka sa zoznamujú s postavami, spoznávajú ich, nik však nie je nejako dôležitý. Nie viac ako ktokoľvek iný. My ale vieme, že náhodné stretnutia na ulici sa môžu zmeniť na niečo úplne iné. Agatha Christie nám rôzne osoby nepredstavuje len tak, lebo náhodou nemá nič iné na práci. Niekto z nich asi nedožije do konca knihy. Lebo niekto iný sa o to, zaručene, postará...

Miestne veľkolepé sídlo má nových majiteľov. Kedysi v ňom našli mŕtve dievča, a tak nečudo, že vlastníkov striedalo v pomerne rýchlom tepme. Tí súčasní sú z filmovej branže. Keď svoju rezidenciu prerobia, za drobný poplatok si ju môže prísť ktokoľvek pozrieť. Ľudská zvedavosť dom naplní. A vtedy sa to stane. Pri množstve ľudí z ničoho nič zomrie jedna z návštevníčok. Keďže smrť ženy je náhla, je nariadená pitva, ktorá zistí, že príčinou smrti bolo požitie jedu. Kto a ako ho obeti podal? Prečo? A otázka za milión – bol ten jed vôbec určený práve danej žene?

Noví majitelia sú z činu zhrození, hľadali útočisko pred svetom, no vražda v ich dome im poskytne všetko iné, len nie vytúžené útočisko a pokoj. Ona sa trápi o to viac, že dlho nemohla mať deti. Keď sa jej napokon podarilo otehotnieť, porodila postihnutého syna. Preto je práca tým, čo napĺňa jej život, kam sa utieka, hoci to kedysi možno chcela trochu inak. Jej manžel je pre ňu oporou, stabilným múrom, ktorý neochvejne pretrváva.

Náhodná smrť v dave ľudí možno znamenala niečo celkom iné.

„,Obávam sa,´ smutne mu odvetila slečna Marplová, ,že som už dnes mimo všetkého diania. Vychádzam z domu len veľmi zriedka.´
,No keď už raz vyjdete, spadnete a zdvihne vás žena, ktorú o desať dní na to zavraždia,´ poznamenal Craddock.
Slečna Marplová vydala zvuk, ktorý ma písanú podobu asi ako fíha. ,Neviem, kam chodíte na také nezmysly.´“

Slečna Marplová je síce už na dôchodku, relaxuje a odpočíva, no jej myseľ stále pracuje na plné obrátky, hoci telo už toho nezvláda toľko ako kedysi. Keď začne rozpletať nitky tejto vraždy, aj fyzické zdravie sa jej zlepší. Vitalita mozgu podporí vitalitu tela. Vďaka svojmu dôvtipu odhalí nitky tenunké ako vlások, spájajúce tých najprekvapujúcejších spolupracovníkov.

Agatha Christie písala detektívky veľmi pôvabným spôsobom. Vždy v distingvovanej spoločnosti, nepotrebuje k nim litre krvi a zmrzačené údy. Čitateľov si získava inteligenciou svojich vyšetrovateľov. A získala si aj mňa. Táto kniha, rovnako ako iné, ktoré som od nej čítala, mi poskytla presne ten zážitok, kvôli ktorému som po nej siahla. Páčila sa mi jej pomalosť, kultivovanosť a dedukcia slečny Marplovej, ako aj ostatných kriminalistov, spájajúca drobné kúsky do uceleného obrazu. Jej knihy odporúčam všetkým, ktorí majú radi detektívky, no krv im je proti srsti. V tomto sa na Agathu Christie môžete spoľahnúť!

• Meno autora: Agatha Christie
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 216