utorok, 05 september 2017 18:53

Anjeličkárka

Čo sa stalo na ostrove, kde jedného dňa zmizla celá rodina okrem malej Ebby? Aké tajomstvo ukrývajú piati kamaráti, ktorí boli počas tajomného zmiznutia na ostrove jediní? A čo skrýva pred svetom Ebby? Budú sa udalosti toho dňa znova opakovať?

Čo majú spoločné útoky na Ebby a jej manžela v jej rodnom dome so zmiznutím jej rodiny? Veľmi skoro sa začnete pýtať sami seba túto jednu základnú otázku. Čím viac odkrývate minulosť Ebbinej rodiny a priateľstvo piatich kamarátov, tým viac máte pocit, že rozumiete udalostiam, ktoré sa na ostrove Välo stali v deň, keď došlo k záhade. Keď si myslíte, že už nič vás nemôže prekvapiť, ostanete sedieť v nemom úžase. Autorka si to najlepšie nechala na koniec.

Keď mi konečne došlo, čo som prečítala, v prvej chvíli som tomu nemohla uveriť. Keď som si potom našla informáciu, že autorka sa sčasti inšpirovala aj teroristickým útokom Andersa Breivika, o to viac som si uvedomila, že príbeh nie je až tak pritiahnutý za vlasy. Aj keď Läckberg napísala, že príbeh je viac-menej jej výmyslom, predsa len sa opiera o fakty týkajúce sa terorizmu a nacizmu, ktoré doteraz silne znejú nielen v Európe.

Keď si myslíte, že už vás nemôže nič prekvapiť, ostanete sedieť v nemom úžase.

Záhadné zmiznutie

Na Veľkú noc v roku 1974 zmizne na ostrove Välo jedna rodina. Keď polícia dorazí na miesto, nie je tam okrem nich a malého batoliaceho sa dieťaťa pod prestretým stolom nikto iný. Na stole je naservírované jedlo, stoličky zasunuté, no celá rodina akoby sa vyparila. Nikto si nevie vysvetliť túto záhadu. Ostrov Välo, na ktorom bola pred zmiznutím rodiny internátna škola pre bohaté deti, sa tak za niekoľko dní premení na tábor duchov. Po viac ako tridsiatich rokoch začína ostrov ožívať. Do domu sa totiž vracia Ebba, malé dievčatko, ktoré si udalosti toho dňa nemôže pamätať.

„Keď mamu a otca odviedli policajti, ju dali k starej ježibabe. Anjeličkárka z Fjällbacky – tak začali prezývať jej mamu, keď sa v pivnici našli kostričky. Dokonca o nej skladali a spievali pesničky. O vrahyni detí, ktorá topila neviniatka v koryte, a o jej mužovi, ktorý ich zakopával v pivnici. To všetko zniesla a vydržala. Lebo bola maminou a otcovou princezničkou a vedela, že bola vytúžená a milovaná. Jediné, pri čom sa triasla od strachu, bol zvuk krokov nevlastného otca, keď sa potácal po izbe. V takých chvíľach si Dagmar želala, aby smela nasledovať svojich rodičov do hrobu.“

Vracia sa do svojho rodného domu s manželom, aby ho premenili na hotel. Za ich návratom je však niečo iné ako túžba po domove. Ich príchod na ostrov však nie je vítaný. Najprv niekto v noci založí v dome požiar, ktorému akoby zázrakom uniknú a potom na Ebbu ktosi za bieleho dňa strieľa. Detektívi cítia, že musia najprv vyriešiť zmiznutie Ebbinej rodiny, aby pochopili útočníkove motívy.

Tábor sa tak za niekoľko dní premení na miesto duchov.

Ako sa tak zoznamujete s Ebbinými predkami, akosi tušíte, že tam čosi nebolo v poriadku. Neviete to však pomenovať. Znepokojujúci je totiž fakt, že všetky ženy v Ebbinej rodine zomreli za veľmi zvláštnych okolností a ani jedna z nich nebola ukážkovou matkou. Ako keby mali v sebe niečo zlé, niečo ako prekliatie, zlo, kvôli ktorému nedokázali svoje deti milovať. Trpí Ebba za hriechy svojich predkov? Alebo je to iba hlúpa zhoda náhod? Alebo sa v niekom pohlo svedomie a nepraje si odhalenie tajomstva?

Úplne vás popletie

Poznáte pri čítaní ten pocit, keď si myslíte, že viete, čo sa stalo, kto je vrahom, no pri otočení strany všetky vaše dohady spadnú? Že nie? Tak to ste ešte nečítali knihu od švédskej spisovateľky Camilly Läckberg. Svojej povesti majsterky severskej krimi neostala nič dlžná ani teraz. Príbehy situuje do odľahlých miest svojej rodnej krajiny, a inak to nebolo ani teraz.

Na ostrove neďaleko pevniny prísny Rune vybudoval internát pre rozmaznaných chlapcov z bohatých rodín. Rodičia sem posielali svojich rozmaznaných synov, aby sa tam naučili zodpovednosti, slušnosti a poslušnosti. Rune vládol na ostrove prísnou a tvrdou rukou. Aj obyvatelia tento internát nazývali skôr táborom ako školou. Keď som sa zoznamovala s históriou školy, ale najmä pri odhaľovaní minulosti Ebbiných príbuzných, často mi naskakovala husia koža.

Spočiatku nič nedávalo zmysel. Päť spolužiakov z Runeho výchovného tábora, ktorí nemali čisté svedomie a pri nadobudnutí svojich majetkov tiež nepostupovali vždy čestne. Potom Ebba s manželom a ich dlho utajovaným tajomstvom o ich synovi. Autorka bravúrne mieša minulosť s prítomnosťou, ponúka útržky udalostí, ktoré si napokon poskladáte do celku, aj keď musím uznať, že v tomto prípade nie je nič také, ako sa môže zdať na prvý pohľad.

Ako keby mali v sebe niečo zlé, niečo ako prekliatie, zlo, kvôli ktorému nedokázali svoje deti milovať.

Pre milovníkov napätia

Anjeličkárka ani zďaleka nie je o nevinnej žene. Je to kniha, ktorá si vás získa už na začiatku. Ako sa budete hlbšie ponárať do tajomna rodín, nebude vedieť knihu pustiť z ruky. Náročný čitateľ ocení akciu od začiatku príbehu, ale aj pomerne rýchle striedanie dejových línií, čím vám nedovolí nudiť sa. Aj keď je spočiatku trochu ťažšie udržať pozornosť a zapamätať si postavy, ktoré sa v príbehu objavia, je potrebné predvídať a spájať si udalosti, fakty, sledovať maličkosti a detaily. Kto však pri čítaní vytrvá, odmenou mu bude dychvyrážajúce rozuzlenie.

„Pozdĺž steny stáli štyri okované debny a nad nimi visela zástava, ktorá im prvá padla do oka, keď sa v miestnosti rozsvietilo. Tri sú zamknuté, jedna je otvorená. Ebba začala kopať do visiacej zámky na debne, čo stála vedľa tej otvorenej. Potom sa obe mocovali s vekom. Súdiac podľa prachu a špiny, debnu dlhé roky nikto neotváral. Pozreli do nej a potom na seba. Hrôza na Ebbinej tvári bola odrazom jej vlastnej. Následný výkrik sa dlho odrážal od chladných stien. Anna nevedela, či sa vydral z jej hrdla,alebo z Ebbinho.“

• Meno autora: Camilla Läckberg
  • Národnosť: švédska
  • Počet strán: 368