streda, 28 jún 2017 17:06

Nežná fatamorgána

Vyčíňa na Slovensku sériový vrah? Alebo si len detektívi spájajú navzájom nesúvisiace prípady? Chvíľu bezradnosť, chvíľu nádej na dolapenie vraha, nálady vyšetrovateľov sa striedajú ako na horskej dráhe. Obetí brutálnych vrážd v Našom Meste pribúda a s nimi pribúdajú stopy, ktoré dovedú Krauza k násilníkovi.

Táto kniha sa na pultoch kníhkupectiev dlho neohriala. Možnosť kúpiť si knihu v predpredaji využilo niekoľko stoviek fanúšikov dánoviek. Keďže som krátko po vydaní knihy Nežná fatamorgána mala narodeniny, v darčekovej taštičke som si ju našla aj ja.

Každých desať mesiacov nájdu mŕtvu ženu na lavičke v parku.

Prípad sériového vraha?

Vraždu 24-ročnej ženy v parku vyšetruje Hanzel s Burgerom. Valéria mala so spolužiakmi z gymnázia stretávku po piatich rokoch. Nič nenasvedčovalo tomu, že toto bude jej posledný večer. S Marekom Machom, spolužiakom, chodila s menšími prestávkami takmer celú strednú školu. Marek bol ten, kto videl posledný Valériu nažive. Ráno ju našli mŕtvu v parku na lavičke. Išlo o smrť zahrdúsením a znásilnenie. Lúpežnú vraždu vylúčili, keďže mala na prstoch prstene a v kabelke peňaženku. Písal sa rok 1987. Vražda ostala neobjasnená dva roky. Medzičasom mali detektívi plné ruky práce s dvoma vraždami s rovnakým rukopisom. Meniaci sa politický režim im nedovoľoval vyšetrovať vraždy ako čin sériového vraha. Až neskôr, o niekoľko mesiacov. Po revolúcii dostali zhora zelenú, aby naplno rozbehli pátranie po úchylnom vrahovi. To už mali na stole štyri spisy a novú posilu na oddelení, detektíva Richarda Krauza.

Všetkých podozrivých preverili, no vraha neidentifikovali. Ostávalo im čakať na jeho prvú chybu, čiže čakať desať mesiacov, kým znova udrie. Je totiž na deň presný. Každých desať mesiacov nájdu mŕtvu ženu na lavičke v parku. Na tej istej lavičke, v tom istom parku, bez nohavičiek. Pri Alene, poslednej obeti, sa však vyšetrovanie pohýna vpred. Vypočúvajú nového svedka, vidia stopy v nových súvislostiach. Podarí sa im vraha mladých žien dolapiť? Koľko životov ešte vyhasne, kým odhalia vrahovu identitu? A chytia ho vôbec?

Táto dánovka je opäť krátkou exkurziou do minulosti.

„Predpokladali správne. Sotva sa rozšírila správa, že dievča bolo tehotné, vypuklo peklo. Vedúci násilnej kriminality už boli vonku, dal stiahnuť vysielačkou, iné úlohy museli ísť bokom, všetky sily a prostriedky sa museli nasmerovať na čerstvý prípad. Aj Burger s Hanzelom chápali závažnosť situácie, a tak si po pitve dali iba po jednom s dvoma vodkami. Sotva im uschla pena pod nosom, už sedeli u šéfa. Nervozita a stres sa už začínali plaziť kanceláriou ako dymové signály amerických Indiánov.“

Rok 1989

Táto dánovka je opäť krátkou exkurziou do minulosti. Autor v nej opisuje, ako sa pracovalo v radoch polície pred a po revolúcii. Aké pravidlá platili vtedy, ako policajti pristupovali k práci a vyšetrovaniu zločinov, ako ich vnímala verejnosť. Bavilo ma čítať o tom, aká atmosféra vládla v tom čase v republike, ako všetko fungovalo, alebo aj nefungovalo.

Koľko životov ešte vyhasne, kým odhalia vrahovu identitu? A chytia ho vôbec?

V tejto knihe sa viac ako vyšetrovaniu venuje dejinám. Jeho opisy a spomienky na minulosť ubrali deju na akčnosti a dynamike. Aj keď sa mi návrat do minulosti cez autorove spomienky páčil, knihe ako celku tieto exkurzie nepomohli. Skôr si myslím, že ešte aj uškodili.

„Celý piatok bol divný. Všetci kolegovia z kriminálky cítili tlak ulice. Niečo sa dialo, aj vonku aj vnútri. Napriek ubezpečovaniu šéfa Majchrána, že ich sa to netýka, že oddelenie vrážd je niekde inde, že sú vyššie od ulice, cítili, že nie sú, že sú práve v centre diania. Starí detektívi ich v podozrení ešte utvrdili. Napätie stúpalo, nervózni boli nielen tí vonku, ale aj tí vnútri, v bezpečí kancelárií.“

Konečne záver

Vyšetrovanie detektívov takisto nedopadlo podľa mojich predstáv (porovnávam s jeho staršími knihami). Bolo akési kostrbaté, neisté, akoby autor chcel príbeh rýchlo dokončiť, preto ho uhral do neurčita. Bolo to pre mňa sklamanie, pretože u Dána som zvyknutá na gradáciu deja až do chvíle odhalenia páchateľa. Teraz mi napätie chýbalo skoro v celom príbehu. Záverečná naháňačka po strechách budov Starého mesta nezmenšila moje sklamanie a smútok z tejto knihy. Aj keď sa stále teším na novú Dánovu knihu, obávam sa, že ak do polroka ohlási novú knihu na pultoch kníhkupectiev, ostanem opäť nemilo prekvapená. Možno by som mala odporúčanie pre autora, aby sa viac ako na kvantitu zameral na kvalitu. Čitatelia sú ochotní počkať si aj rok na novú knihu, len nech je aspoň spolovice taká dobrá ako jeho staršie príbehy.

• Meno autora: Dominik Dán
  • Počet strán: 304
  • Dátum vydania: štvrtok, 16 jún 2016