piatok, 23 jún 2017 18:26

Nie je tam

Oslava desiateho výročia svadby s milujúcim manželom, dvoma nádhernými dcérami a priateľmi na dovolenke v Mexiku. Rozprávková predstava. Splnený sen, ktorý sa však v momente skončil. V momente, kedy zmizla dvojročná dcérka  bez stopy, bez šance, že sa nájde. Jediné, čo zostáva, je len krik trpiacej matky.

Postavou, okolo ktorej sa celý dej točí, je Caroline Shipleyová, matka dvoch detí – Samanthy a Michelle, skvelá manželka muža menom Hunter, ktorý naopak taký skvelý nie je. Rodinná dovolenka aj so všetkými ich priateľmi im má zabezpečiť príjemné chvíle, radosť a oddych. No jednu noc, konkrétne poslednú, ktorú trávia v Mexiku, manžel presvedčí Caroline, nech sa idú zabávať s priateľmi aj napriek tomu, že opatrovateľka, ktorá sa mala postarať o ich dve malé deti, nepríde. A to spustí katastrofu. Mladšiu dcéru Samanthu niekto unesie a pátranie po nej je úplne márne. Novinári sa každý rok na „výročie“ únosu znovu pustia do tejto témy a pretriasajú ju v novinách. Po pätnástich rokoch Caroline, tentoraz už rozvedenej matke, zavolá dievča. Volá sa Lily, no je presvedčená, že jej pravé meno je Samantha.

Časti sa postupne dopĺňajú ako kúsky skladačky.

Kniha je rozdelená na kapitoly, v ktorých sa strieda prítomnosť a minulosť. Jedna kapitola ukazuje, čo sa deje pätnásť rokov po únose, ako to všetko prežíva Caroline a nasledujúca zase opisuje to, čo sa dialo pred pätnástimi rokmi. Takto sa časti postupne dopĺňajú ako kúsky skladačky. Vytvára to veľmi dobrý efekt a udržiava v napätí, ktoré vás od začiatku do konca nepustí.

„Vždy to bolo medzi nami takéto? premýšľala Caroline. V skutočnosti Michelle bola od narodenia dosť problémová a po Samathinom zmiznutí sa to len zhoršilo. Čím viac sa dcéra domáhala pozornosti, tým bola Caroline roztrpčenejšia. Čím viac na nej lipla, tým viac sa Caroline odťahovala.“

Postava Michelle bola vykreslená ako veľmi nepríjemný charakter. Jej správanie nebolo sympatické, bola ako rozmaznané dieťa, ktoré všetko ofrfle. Je mi veľmi ľúto, že mi trvalo hodnú časť knihy, kým som si poriadne uvedomila, prečo sa takto správa. Celý čas som to mala pred nosom a vôbec mi nenapadlo pozrieť sa na to aj z jej stránky. A potom namiesto toho, aby som ju aj naďalej neznášala, mi jej prišlo trochu ľúto.

Miestami to bolo až príliš pritiahnuté za vlasy.

Dobré opisy a perfektné dialógy, to je niečo, čím sa môže autorka popýšiť. Aj táto kniha bola typicky fieldingovská, no pre mňa rozhodne nie najlepšia. Bola skvelá, to áno, ale zároveň mi pripadala miestami až príliš pritiahnutá za vlasy. Napríklad to, že reportéri počas pätnástich rokov, každý boží rok znova a znova vytiahli ten istý prípad stratenej dcéry. Podľa môjho názoru, po pár rokoch by o to nikto ani nezakopol. Išlo by o veľmi starú informáciu a noviny sa predsa snažia prinášať čo najviac noviniek zo sveta a nie nás kŕmiť skoro dvadsať rokov starým prípadom. Navyše, ak sa nijako nedoriešil, keďže aj polícia naň bola krátka (alebo len málo snaživá).

„,Čo keby som to bola tej noci ja?´
,O čom to hovoríš?´ spýtala sa Caroline, hoci poznala odpoveď. ,Ktorej noci?´
,Tej noci, keď zmizla Samantha. Čo keby som zmizla ja?´
,Ach bože, Michelle...´
,Smútila by si celých pätnásť rokov každú sekundu každého posratého dňa? Dopustila by si, aby sa ti rozpadlo manželstvo? Letela by si do Miami... do Tacomy... do Calgary? Bola by si taká zúfalá a uverila by si slovám podvodníčky? Povedz mama, trápilo by ťa to čo len trochu, keby som to bola ja?´“

Diela od tejto autorky sa ľahko a dobre čítajú.

Aj keď som sa snažila odhadnúť, kto za tým všetkým stojí, nevedela som. Na takéto veci ja jednoducho hlavu nemám, a aj keď som si tipla, bolo to úplne vedľa. Nutkanie knihu dočítať a dozvedieť sa celú pravdu však bolo natoľko silné, že som sa nevedela dočkať záveru. Keď som sa k nemu napokon dopracovala príbeh mi pripadal nedotiahnutý do konca, povedala by som, že mu chýbalo aspoň sto strán, aby neposôbil tak narýchlo ukončený.

Jedno veľké plus, ktoré však majú diela od tejto autorky, je, že sa ľahko a dobre čítajú. Nie je to náročné čítanie aj napriek tomu, že ide o psychologický román s množstvom zvratov a rôznych odhalení, ktoré tomu dávajú úplne iný rozmer. Joy Fieldingová je skvelá autorka, ktorá je rozhodne hodná uznania. Aj keď mám nejaké výhrady voči knihe (ale tak niečo sa nájde vždy) je to príbeh, ktorý si zaslúži byť prečítaný.

• Meno autora: Joy Fieldingová
  • Počet strán: 376
  • Žáner: román