štvrtok, 22 jún 2017 18:55

Za španielskou stenou

Tri diela združené v jednej knihe prinášajú netradičný, no originálny spôsob ako napísať detektívne príbehy. Na ich písaní sa totiž podieľali viacerí autori. Ste zvedaví, ako tento experiment dopadol?

Kniha s názvom Za španielskou stenou obsahuje tri príbehy, na ktorých napísaní sa podieľali viacerí autori. Príbehy Trhák, Za španielskou stenou a Dvojnásobná smrť sú jedinečné príbehy, rovnako ako doba, v ktorej žili ich autori. Vznikli totiž začiatkom minulého storočia, kedy ako vieme, mnohé detektívne postupy boli ešte len na začiatku alebo ani neboli.

V knihe nájdete aj rukopis známych anglických spisovateliek Agathy Christie a Dorothy L. Sayersovej, ale aj možno menej známych autorov Berkeleyho, Bentleyho a Knoxa.

Každý z autorov napísal v príbehu jednu kapitolu.

Súbor detektívnych poviedok

Ide o tri detektívky. Každý z autorov napísal v príbehu jednu kapitolu. Podľa stručných pokynov autora, po ktorom príbeh prebral, pokračoval v zápletke a podľa svojich predstáv príbeh ďalej rozvíjal. Takto si môžete všímať rozličné štýly vyjadrovania, dialógov, ale hlavne vývoj postáv, kde nikto z autorov ani len netušil, ako celý príbeh skončí. Výsledkom tohto experimentu sú originálne a nepredvídateľné kriminálne príbehy.

Vďaka tomuto experimentu vznikli tri zaujímavé detektívky. Ak máte radi príbehy z pera Agathy Christie, táto kniha sa vám bude isto páčiť.

Trhák

Detektívmi sa stávajú novinári londýnskeho denníka. Ich kolega píše článok o vražde ženy v odľahlej a izolovanej usadlosti, napokon sa sám stane obeťou vraždy. Smrť si ho nájde v telefónnej búdke, odkiaľ volá šéfredaktorovi, že sa mu podarilo nájsť vražednú zbraň. Pátranie po vrahoch oboch obetí tak chtiac-nechtiac preberá jeho frajerka/kolegyňa z denníka.

Píše článok o vražde ženy, napokon sa sám stane obeťou vraždy.

Za španielskou stenou

V poradí druhý príbeh sa odohráva v dome rodiny strednej bohatšej vrstvy. Budúci nádejný zať Wilfred prichádza na dohodnutú večeru k svojej snúbenici Amy. Spočiatku nič nenasvedčuje tomu, že tento večer bude iný. Až kým si pri prechádzaní cez miestnosť nevšimne, že spoza zaťahovacej španielskej steny čosi vyteká. Ani sa veľmi nečudoval, keď tam našiel krvácať nájomníka Duddena, ktorý u Ellisovcov býval. A keďže mu za sokom v láske vôbec nebolo smutno (pretože dobre vedel, že presviedčal Amy, odmietla Wilfredovu žiadosť o sobáš a vydala sa za neho), dostal sa do úzkeho kruhu podozrivých.

„,Tú ampulku si musím nechať,“ rozhodol inšpektor, opatrne ju zabalil a vopchal do vrecka. „Musíme na nej zistiť odtlačky prstov.'
,Ale veď toho človeka neotrávili, či áno? ' vyjachtal pán Ellis zmätene.
,To budeme s určitosťou vedieť až po pite,' vyhlásil inšpektor. ,A teraz by so sa chcel porozprávať s pánom Róbertom Ellisom.
Vysvitlo, že Robert je v spálni. Keď ho Wilfred zavolal, prišiel dolu v košeli. Wilfred si spomenul, aký bol celý večer rozpačitý, a pozorne sa mu pozrel na manžety. Veľmi čisté neboli, ale škvrny na nich boli nepochybne od čierneho atramentu. Robert ich vôbec neskrýval.“

Dvojnásobná smrť

Posledná poviedka sa začína smrťou ošetrovateľky z Londýna, ktorá sa mala starať o pani Farlandovú. Našli ju polomŕtvu ležať na stanici, odkiaľ mala vlakom doraziť k pani Farlandovej. Bohatá pani Farlandová je vdova, ktorá si neustále vyžaduje pozornosť všetkých vo svojom okolí. Posledných niekoľko mesiacov sa jej zdravotný stav zhoršuje a ona má podozrenie, že ju chce niekto otráviť. V malých dávkach jej vraj podávajú jed, aby si mohli pozostalí rozdeliť jej majetok. Svoje tvrdenie ale nevie dokázať. Práve nová ošetrovateľka mala zistiť, či je naozaj chorá alebo svoje bolesti a zhoršujúci zdravotný stav iba predstiera.

Má podozrenie, že ju chce niekto otráviť.

Do okruhu ľudí, ktorých podozrieva zo snáh o jej smrť, radí aj svojho synovca Johna a neter Millie, ktorá sa o ňu stará. Okrem nich  do tohto okruhu spadá celé služobníctvo, jej lekár a vlastne všetci, ktorí ju poznajú. Tu sa vynára otázka, kto má záujem na tom, aby sa nezistil skutočný zdravotný stav pani Farlandovej? Je to niekto z jej blízkeho okolia alebo má na jej majetok zálusk na prvý pohľad nenápadná osoba?

Tento príbeh sa líši od predchádzajúcich aj tým, že obsahuje poznámky autorov napríklad o tom, ktoré stopy sú falošné alebo pravé, na čo sa má čitateľ v príbehu sústrediť a podobne.

„Millina izba bola nezvyčajná. Ležala na prízemí na samom konci dlhej chodby, do ktorej len málokto chodil a kde jednostaj ťahalo. Teta Emma nemala svedomie dať svoju neter do podkrovia medzi služobníctvo a priveľmi na ňu žiarlila, aby ju nechala spať na tom istom poschodí, kde spávala sama, a tak izba na prízemí bola kompromisom.

Keď sa prezliekla z domáceho odevu do tejto utajovanej elegancie, stala sa s ňou nevídaná zmena. Natiahla si hodvábne pančuchy, obliekla si krepdešínovú kombinačku a opäť sa na seba pozrela do zrkadla. Zrazu z nej bola celkom iná žena.

Bola to žena sveta, sebaistá, žena s osobnosťou. A čo bolo na tom najneuveriteľnejšie, bola to pôvabná žena.“

Príbehy na pokračovanie

Príbeh Za španielskou stenou vznikol v roku 1931 pre časopis The Listener, kde vychádzal ako príbeh na pokračovanie. U čitateľov mal veľký úspech, preto ho neskôr vydali aj knižne. Rovnako aj dnes má čo ponúknuť. Ak máte radi postavu Poirota alebo slečny Marplovej, táto kniha sa vám bude páčiť. Detektívi odhaľujú páchateľov aj vďaka svojej intuícii a dôvtipu, nie moderným výdobytkom techniky. Aj takéto vrátenie sa „v čase“ čo sa týka vyšetrovacích metód môže príjemne prekvapiť. Žiadne strieľačky, krv a nadávky na každej strane. Stačí jedna mŕtvola v Anglicku začiatkom 20. storočia a pisateľský talent autorov.

• Meno autora: Kolektív autorov
  • Knihu vydalo: Labyrint
  • Počet strán: 304