štvrtok, 06 apríl 2017 10:35

Vlastná krv

Vo svete zločinu neplatia rovnaké pravidlá ako v reálnom živote. Za dobrý skutok sa žiadnej pochvaly nedočkáte a dotknuté osoby vás dokonca potrestajú za to, že sa staráte do vecí, do ktorých vás nič nie je. Ak raz vstúpite do temného sveta, kde vrahovia, vydierači a násilníci poznajú vaše meno, už nikdy nebudete skutočne v bezpečí. Kay Scarpettová si to uvedomuje až príliš dobre...

Patricia Cornwellová patrí medzi popredných amerických autorov a v krimi žánri je ako ryba vo vode. Ja sa však musím priznať, že Vlastná krv je od nej prvá kniha, ktorá sa mi dostala do rúk. A aj keď kriminálky môžem, táto autorka nebude šálka mojej kávy.

Aj keď kriminálky môžem, táto autorka nebude šálka mojej kávy.

Poďme však radšej pekne po poriadku, nech ju neodsúdim už hneď na začiatku. Príbeh súdnej lekárky Kay Scarpettovej a jej manžela detektíva FBI Bentona sa začína veľmi pomalým, lenivým tempom. Partneri sa chystajú na zaslúženú dovolenku na Miami, aby tam oslávili Kayine narodeniny. No ako to už v takýchto knihách býva, romantickú idylku naruší (ne)čakaný zvrat. Doktorka si všimne na múre za domom niečo oslnivo lesklé, čo ju v rannom slnku okamžite zaujme. Zisťuje, že sú to vyleštené medené mince rovnomerne poukladané za sebou. Na každej minci je rovnaký rok  1981 a okrem toho sú medené. Dôvod jej zamyslenia sa vy ako čitatelia dozviete až neskôr. Celá situácia s mincami je veľmi zvláštna a aby toho absurdna nebolo málo, rok na minciach sa zhoduje s rokom narodenia Kayinej netere Lucy. Veď prečo nie.

„,Sú lesklé ako nové, hoci sú z roku 1981. Myslím, že vieme prečo.´ ,Potrebujeme vedieť, kto to je,´odvetím. ,Máš fixku? Ten dátum na nich musí niečo znamenať,´ vraví Marino. Označí vrecúško nápisom a podá mi ho. Sedem mincí je naozaj príliš lesklých na to, aké sú staré. Človek, ktorý ich položil na náš múr, asi naozaj vie, ako mi ublížiť."

S tým, kto je slávna Lucy, sa oboznamujeme v okamihu, keď sa nad hlavami manželov ozýva zvuk helikoptéry a protagonisti nás presviedčajú, že je to normálne, pretože helikoptéru riadi práve spomínaná neter, počítačový génius, najbohatší člen rodiny lesbička v jednom. Do príbehu tak vstúpi ďalšia postava, no ja som si stále nemohla pomôcť a jednoducho som sa do deja nemohla poriadne dostať. Niečo ma pri čítaní rušilo.

Bol to taký ten pravý policajt, ktorý fajčí, nadáva, je nahnevaný na celý svet, ale zároveň mu to aj páli.

Možno to bola neatraktívnosť prostredia, starnúci detektív FBI Benton alebo samotná Kay, ktorej myšlienky o varení dopĺňali celý príbeh. Každopádne, kriminálka sa z príbehu stáva vtedy, keď doktorke Scarpettovej zavolá detektív Marino a oznamuje vraždu Jamala Nariho kontroverzného učiteľa hudby. Práve spomínaný detektív Marino ma na celej knihe bavil najviac. Bol to taký ten pravý policajt, ktorý fajčí, nadáva, je nahnevaný na celý svet, ale zároveň mu to páli a najradšej by všetkých zločincov pochytal naraz.

„,Vodičský preukaz, technický preukaz a vystúpte,´zavelí Marino. ,Urobil som niečo?´ ,To by som sa mal opýtať ja vás.´,Už ste sa opýtali a odpoveď znie nie,´odvetí. Je ostrý, mladý, tmavej pokožky a s vypracovanými svalmi, ako vidieť spod krátkych rukávov modrej košele. Vodič otvorí dvere a povie: ,Len pokoj a neurobte nijakú hlúposť. Papiere musím vybrať zo skrinky v palubnej doske.´ ,Pane, máte vo vozidle zbraň?´policajt takmer kričí. ,Nie. Preboha, len na mňa nestrieľajte.´"

Po vražde Jamala sa postupne objavuje niekoľko ďalších a dieliky skladačky sa postupne spájajú. Hoci som predošlé autorkine thrilery nečítala, domyslela som si, že sa do deja vracajú démoni z jej minulosti v podobe kriminálnikov, ktorým sa dostala do cesty počas svojej kariéry. Prípady, na ktorých Marino pracuje, sú stále podozrivejšie a čoraz častejšie smerujú práve k doktorke Scarpettovej.

To, že ma príbeh nezaujal natoľko, aby som sa od neho nevedela odtrhnúť, je môj problém.

Bod zlomu nastáva vo chvíli, keď už nikto nemá pochybnosti o tom, že máme do činenia so sériovým vrahom, ktorý je nejakým spôsobom napojený na súdnu lekárku. Kay sa napriek svojmu intelektu dostane priamo tam, kde ju chce kriminálnik mať. Nasadzuje svoj život pri potápaní na Floride a je len kúsok od toho, aby sa dostala na podobný chladný stôl, na akom vykonáva pitvu vo forenznom centre.

„Nikto nezačína život s predstavou, že raz skončí na jednom z mojich oceľových stolov. To si ľudia zvyčajne nepredstavujú, keď snívajú o tom, čím budú a koho budú milovať."

To, že ma príbeh nezaujal natoľko, aby som sa od neho nevedela odtrhnúť, je môj subjektívny problém. Rozhodne preto nechcem nadšencov kriminálnych thrilerov od čítania knihy odrádzať. Ak ste fanúšikmi novodobých príbehov, ako sú napríklad televízne Kosti či Myšlienky vraha, Vlastná krv bude pre vás dokonalý výber.

• Meno autora: Patricia Cornwell
  • Počet strán: 360
  • ISBN: 978-80-551-4510-5