piatok, 24 marec 2017 17:34

Posledná možnosť úniku

Pri pokuse o samovraždu  dostal lukratívnu ponuku – zabíjať vrahov, až nakoniec bude zabitý aj on. Prijatie jediného návrhu ho dostalo na psychiatriu, kde patrí. Alebo nie? Kde sa nachádza pravda?

Ted McKay je úspešný právnik, ktorý má všetko, po čom môže človek túžiť – sľubne rozbehnutú kariéru, dve roztomilé dcéry, milujúcu manželku, vlastný dom a kopu peňazí. Po diagnostikovaní nádoru na mozgu a halucináciách sa rozhodne svoj život ukončiť strelením guľky do hlavy. Zavrie sa do pracovne, nabije zbraň, no pri pokuse o samovraždu ho preruší neznámy muž. Ponúkne mu zaujímavý návrh – pripojiť sa k tajnej organizácii, zabiť zločincov, ktorí utiekli spravodlivosti a na oplátku ho nechá zastreliť. Pre spoločnosť vyzerá lepšie vražda ako samovražda. Nebude vyzerať ako šialenec, ale ako obeť.

Úspešný právnik sa ocitá náhle na psychiatrii

Ponuku prijme a rozhodne sa zabiť dvoch nebezpečných zločincov, ktorým nebola dokázaná vina. Okrem plánovania vrážd musí chodiť na terapie k psychiatričke Laure. Rozpráva jej o vykonaných vraždách, tajnej organizácii a nevysvetliteľných halucináciách. A práve Laura ho dostane na psychiatriu. Náhle sa ocitá zavretý v neznámom prostredí medzi bláznami. Jeho terapeutka mu navyše tvrdí, že žiadny nádor neexistuje. Donesie mu snímky jeho mozgu vyvracajúce spomienky, ktorým veril. Vraj je úplne v poriadku. Všetko si vymyslel, nikoho nezabil a na psychiatrii je už vyše pol roka, no on má pocit, že prišiel len včera.

Akoby ho niekto prefackal. Ted nerozumie, či naňho niekto nastražil pascu alebo je duševne chorý. Musí zaloviť hlboko vo svojej pamäti, aby prišiel tejto záhade na koreň. Spomenúť si, čo sa naozaj stalo. Už neverí nikomu. Na psychiatrii ho majú za blázna. No len do okamihu, kým si nespomenie na niekoľko veľmi dôležitých detailov. Manipuluje ním niekto natoľko, že ho dostal až sem, aby ho odstránil? Existuje jeho nádor na mozgu alebo je to iba obyčajná halucinácia? Kto má pravdu a kto je nakoniec vrahom? Nič nie je na prvý pohľad také, ako sa zdá. Čím viac spomienok vyloví z pamäti, tým je všetko komplikovanejšie. Ku skutočnej pravde vedie tŕnistá cesta plná prekážok.

Dielo, ktoré drží čitateľa až do konca

„Chodil po obývačke hore-dolu, potom sa jeho hlas stával zreteľnejším, až sa stalo, s čím Ted nerátal – vošiel do hosťovskej izby, kde sa skrýval Ted. Rozsvietil a zatvoril dvere. Ted predtým pootvoril dvere na skrini na úzku, niekoľkocentimetrovú škáru, a teraz už bolo príliš neskoro, aby ich privrel tak, že by to Blaine nespozoroval. Blaine bol teraz od neho iba niekoľko metrov.“

V súčasnosti, keď je náš trh preplnený knihami rôznych žánrov, je náročné napísať dielo, ktoré zaujme a zároveň udrží čitateľa v napätí až do úplného konca. Federico Axat s jeho Poslednou možnosťou úniku to dokázal. Knihy tohto argentínskeho spisovateľa prerazili nielen v jeho rodnej zemi, ale boli preložené do viacerých svetových jazykov.

Dielo ponúka reálny príbeh pomocou premyslených opisov, originálneho nápadu a zápletky. Autor prišiel s niečím novým, čím zaujal čitateľov a našiel si svoju základňu fanúšikov. Dokázal sa popasovať s opisom vrážd, životom vysokoškoláka, pobytu na psychiatrii a psychického rozpoloženia chorého človeka, ktoré bude fascinovať nejedného čitateľa. Nezanedbal ani tie najmenšie detaily.

Autor nezanedbal ani tie najmenšie detaily.

„,Pozri Ted, tu, v tvojej hlave, je určitá informácia,´ Wendell sa sklonil a ukazovákom poklepal Teda po čele, ,ktorá ťa sužuje. Ale aj mňa, to nepopieram.´“

Malou chybičkou bola prvá tretina obsahu. Príbeh sa pomaly rozbiehal, scény na seba nadväzovali chaoticky, až troška nezmyselne. Po dlhšom čase však začne čitateľovi všetko dávať zmysel. S odstupom času jednotlivé scény dokonale zapadajú do dejovej línie. Autorov jednoduchý štýl pomaly rozuzluje jednotlivé udalosti, až sa dostanete do samotného konca, no ani tu prekvapenie nekončí. Pokiaľ sa do knihy raz začítate, je veľmi náročné ju odložiť. Budete čítať túžobne ďalej a čakať, čo sa stane s Tedom a postavami z minulosti.

• Meno autora: Federico Axat
  • Národnosť: argentínska
  • Počet strán: 384