streda, 01 február 2017 16:52

Zlý úmysl

Ako by sa človek mal zachovať, keby sa mu začne zjavovať dvanásť rokov mŕtva manželka? Najlepšie by bolo asi vyhľadať odbornú pomoc... ale čo ak žena, ktorá mala byť v rakve dlhé roky, je celý ten čas vlastne nažive. Trochu desivé, nemyslíte?

Naozaj zaujímavá kniha. To sú asi prvé slová, ktoré mi v spojitosti s ňou prídu na um. Ako hlavná postava sa nám predstavuje Rick Bentz. Má manželku Olíviu a pracoval ako policajt. Stane sa mu však niečo, čo nečakal ani v najhoršom sne. Teda možno by si prial, aby to celé bol len sen, jedna nočná mora, z ktorej sa celý prepotený zobudí a bude si môcť vydýchnuť. Ale, nanešťastie, to tak nie je.

Začne sa mu zjavovať a potom sa vyparí ako duch.

Kedysi mal ženu Jennifer. Miloval ju, aj keď ona ho podvádzala. Jedného dňa však spáchala samovraždu – zabila sa v aute. Je to však už dvanásť rokov, odkedy ju pochovali a Rick sa zmieril s jej smrťou. Ona sa mu však začne zjavovať. Vždy je to len na krátku dobu a potom sa vyparí... ako duch. Bentz sa pustí do pátrania. Nemôže túto situáciu nechať len tak. Tuší, že niekto ho poriadne ťahá za nos. Netuší však kto a prečo. Popri tomto prípade sa rieši ešte aj vražda dvojičiek, ktorá je úplne totožná s jednou, ktorá sa odohrala pred niekoľkými rokmi. Má príchod Jennifer nejaký súvis so smrťou nevinných ľudí?

„Pláč ve sluchátku ale jen zesílil. Posadil se. ,O co vám jde?´
,Omlouvám se,´ zašeptala ochraptělým hrobovým hlasem žena. Zpočatku se Bentz domníval, že se mu omluvá, protože si spletla číslo. Pak ale dodala: ,Prosím, odpusť mi Ricko. Nechtela  jsem ti ublížit.´
Cože? Srdce se mu téměř zastavilo."

Príbeh je písaný z pohľadu tretej osoby. Najčastejšie je nám ukazovaný pohľad Ricka Bentza, ale priestor dostávajú aj iné postavy. Takýto typ písania je niekedy možno mätúci, ale v tomto prípade rozhodne nie. Autorka sa skvele vedela pohybovať v príbehu a perfektne narábala so slovami. Dokázala sa vcítiť aj do mužskej postavy a zobraziť jeho svet, čo si vyžaduje istú dávku odvahy a hlavne skúseností v písaní, ktoré však ona má.

Napätie v knihe sa neustále stupňovalo...

Dielo obsahovalo dostatok dialógov a opisov, ktoré boli v dokonalom pomere. Celý čas som nemala pocit, že by niektoré boli zbytočné alebo nebodaj len umelo predlžovali dej. Každé jedno slovo napísané na papieri tam aj patrilo. Autorka vo mne dokázala vyvolať pocit, že čokoľvek by v knihe bolo trochu inak, už by ju to celú zmenilo. Živo som si dokázala predstaviť každú situáciu a emócie postáv boli tak reálne vykreslené, že som mala pocit, akoby sa okolo mňa zhmotňovali.

„Ať si Bents tu zatracenou ženskou exhumuje, provedou testy DNA a celá věc se jednou provždy uzavře.
Pokud v rakvi leží Jennifer Bentzová, je všechno v nejlepším pořádku. Jenže...co když tam neleží.
V tom případe by exhumace mohla otevřít Pandořinu skříňku.“

Napätie v knihe sa neustále stupňovalo a dej naberal na obrátkach. Každou prečítanou stranou som sa dozvedela niečo úplne nové, čo mi v hlave vyvolalo ešte väčší chaos. Nebola ani len krátka chvíľočka, kedy by som si mohla vydýchnuť. Jednoducho sa to nedalo. Ako dej gradoval, tak sa aj vo mne stupňovalo nutkanie vedieť, čo sa to tam deje. Ešte som asi nečítala tak intenzívnu knihu, od ktorej by som nevedela odlepiť oči. Lisa Jackson si rozhodne dala záležať, aby čitateľom ukázala, že je naozaj skvelá spisovateľka. Napísať dobrú knihu je ťažké, ale napísať takto prepracovaný psychologický román, ktorý sa vám dostane až pod kožu, musela byť teda poriadna práca. Stála však za to.

Ešte som asi nečítala tak intenzívnu knihu.

Priebeh pátrania sa celý čas zamotával, no postupne sa začali spájať rôzne súvislosti, ktoré boli perfektne poprepletané, aby vytvorili jeden úžasný celok.

Môžem povedať, že do posledného okamihu sa nedá určiť, kto za všetkým stojí. Nemožno ani len odhadnúť úmysel, dôvod konania. Je prosto neznámy až do okamihu, kedy nám autorka nedovolí odkryť celú situáciu. Ešte som sa nestretla s knihou, ktorej by som nemala čo vytknúť. Teraz to bolo prvý raz. Naozaj neviem nájsť jediné negatívum, a to aj napriek tomu, že som vlastne nikdy nebola veľký fanúšik takéhoto typu románov. No po knihách od tejto autorky určite ešte siahnem.

• Meno autora: Lisa Jackson
  • Knihu vydalo: Domino
  • Počet strán: 438