pondelok, 30 január 2017 21:02

Menivé oko Doporučený

Aký silný vzťah sa dokáže vytvoriť medzi matkou a dcérou? Jeden z najsilnejších. Vzniká puto, ktoré môžeme označiť za takmer nezničiteľné... takmer. Čo sa musí stať v životoch ľudí, aby sa toto puto rozpadlo, aby sa milujúca matka musela postaviť proti vlastnej dcére?

Dej knihy sa točí okolo rodiny Shuttovcov, presnejšie povedané, okolo hlavnej postavy, ktorou je Hanna. Matka dvoch dcér Iris a Dawn, manželka muža menom Joe. Iris je nadané, šikovné a krásne dievča. Na druhej strane je jej menej šťastná sestra Dawn, dievča postihnuté zrakovou poruchou amblyopiou, inak nazývanou aj lenivé oko. Ide o tupozrakosť, ale u Dawn nie je lenivé oko jediný problém.

Jej psychika sa dokáže veľmi rýchlo meniť.

Jej rodičia ju začali medzi sebou nazývať aj menivé oko, pretože jej psychika sa dokáže veľmi rýchlo meniť. Kvôli svojej poruche je málo sebavedomá a nedokáže zapadnúť. Prepadne však láske k chlapcovi menom Rud Petty. A toto je obrovská chyba. Počas jednej noci Rud zabije otca Dawn a takmer zavraždí aj jej mamu. Dawn je obvinená zo spolupáchateľstva. Rud sa síce ocitne vo väzení, ale oslobodia ho. Po troch rokoch sa však súdny proces obnoví. Hanna, ktorá počas tej noci utrpela vážne zranenia, si nevie na nič spomenúť, nedokáže sa rozpamätať a verí v nevinu svojej dcéry. Alebo by tomu aspoň chcela veriť...

„Musím teda nájsť spôsob, ako sa na najhoršiu noc svojho života rozpomenúť tak podrobne, aby to pred súdom obstálo a aby som natrvalo očistila meno svojej dcéry.“

Jedna dokonaná vražda a druhá takmer...

Príbeh je písaný z pohľadu prvej osoby. Rozpráva ho matka, ktorá prežíva naozaj ťažké chvíle a veľmi sa trápi. Ale to by sa asi každý v jej situácii. Hannu ako postavu som si veľmi obľúbila. Bola zobrazená ako dosť silný charakter, a aj napriek tomu, čo prežila, nestrácala hlavu a pevnú zem pod nohami. Áno, občas sa možno pošmykla, ale to nebolo nič zvláštne. Bola silná a milovala svoje deti. Chcela však, aby aj pravda vyšla najavo.

Všetky postavy boli vykreslené veľmi dobre. Každá mala svoje typické črty a zachovávala si charakter. Každú z nich sme mohli spoznávať pomocou retrospektívnych náhľadov. Vlastne celý dej bol postavený na nich, takže v prítomnosti sme sa zdržiavali, na môj vkus, dosť málo. Dej sa mi zdal zbytočne predlžovaný nepodstatnými odbočkami, ktoré v konečnom dôsledku boli zbytočné. Priznávam, niektoré z nich boli potrebné a dotvárali dej, približovali nám situáciu, ale povedzme si úprimne, všetkého veľa škodí.

„Slovné spojenie menivé oko sme v súvislosti s našou mladšou dcérou často pobavene používali, no postupne, ako čas plynul a Dawn z takýchto stavov nevyrastala, sa nám páčilo už čoraz menej a napokon nás ľakalo.“

Výborný námet s kvalitným spracovaním.

Námet knihy ma veľmi zaujal. Takáto myšlienka sa len tak nevidí a potrebuje dobré spracovanie. V tomto diele sa mu ho vlastne aj dostalo. Jedna z vecí, ktoré mi na tejto knihe prekážali, však bola jej zdĺhavosť. Dej pôsobil príliš ťažkopádne a mala som pocit, že sa vlečie celé roky. Napriek napínavosti takmer žiadna akčnosť. Od začiatku do konca som chcela vedieť, ako sa to celé napokon vyvinie, tak som len nervózne mykala nohou, lebo som sa nevedela dočkať toho momentu, kedy sa dozviem, ako to naozaj je. Ale trvalo to na môj vkus až príliš dlho. Ako som sa však blížila k záveru, rozprávanie sa zrazu zrýchlilo a ani som nevedela ako, ale bola som na poslednej strane.

Kniha bola bohatá na opisy, ktoré sa tu vyskytovali v značnej miere. Skvele vystihovali situácie, napomáhali predstaviť si všetko, čo sa odohrávalo. Striedali ich výborné dialógy. Neboli suché ani strohé, práve naopak, veľmi zaujali a boli dobre podané. Autorka nám ukázala, že vie narábať so slovami a vytvoriť nevšedný príbeh, nad ktorým sa budete zamýšľať minimálne ešte pár hodín po tom, čo pretočíte poslednú stranu knihy. A v hlave vám budú dookola chodiť tie isté otázky a myšlienky, ako sa to mohlo stať, prečo sa všetko vyvinulo práve takto. Rýchlo si človek uvedomí, aké je šťastie pominuteľné a vrtkavé.

„Môžeš byť iba natoľko šťastná ako tvoje najmenej šťastné dieťa.“

• Meno autora: Jessica Treadwayová
  • Počet strán: 360