utorok, 22 november 2016 19:29

Diabol v zrkadle

Juraj Červenák je slovenský fenomén, ktorý si napr. v známom kníhkupectve vyslúžil samostatný „žánrový“ štítok a vlastnú poličku. Kúpiť si jeho nový román zo série Kapitán Stein a notár Barbarič je ako vliezť do michelinovskej reštaurácie – viete, že za svoje peniaze dostanete kvalitu.

Štvrtý prípad Steina a Barbariča (a kaprála Jaroša, samozrejme, veď bez neho by to nebolo ono) sa nesie v znamení slova ZNOVA. Ide ZNOVA o historickú detektívku s jedinečnou atmosférou, ZNOVA o napínavý a originálny prípad, ZNOVA o knihu, ktorá sa číta sama a ZNOVA o zmes hustých historických faktov s kvapkou autorskej fikcie. Podľa tohto opisu by si človek, ktorý sa až tak v problematike neorientuje, pomyslel, že to predsa musí byť nuda. Nie je!

Zmes hustých historických faktov s kvapkou autorskej fikcie.

Červenákove knihy má Slovač (aj bratři Česi) rada a má to jednoduché a veľmi objektívne príčiny. Z textov cítiť hodiny a hodiny strávené štúdiom historických reálií (cítime sa výnimoční, lebo to trocha robí kvôli nám) a sympatické je tiež autorovo zanietenie vo fantasy alebo historickom žánri v akejkoľvek podobe.

Diablovi v zrkadle si už tradične na svoje prídu milovníci nevtieravého humoru, charizmatických hlavných postáv a tak trochu nadčasových národno-sociálno-spoločenských problémov (kým dnes nás trápi multi-kulty strašiak, v 16. storočí to bol protestantizmus).

Rovno k veci (tzv. in medias res)

Kapitán Stein a notár Barbarič sa po Dunaji plavia s následníkom trónu – arcivojvodom Matejom Habsburským – do Viedne. Tesne pred hradbami mesta visí na moste nad riekou slamený obesenec so zvláštnym nápisom zaveseným na hrudi. Kým sa všetci snažia zaostriť na slová, arcivojvoda je postrelený. Stein s Jarošom sa okamžite vyberú prenasledovať strelca a Barbarič prichádza s raneným do mesta.

Zistí, že nad Viedňou sa vznáša tieň – neznámi protestantskí banditi ohrozujú nielen samotného arcivojvodu, ale tiež biskupa Khesla. Čitateľ sa tak dostáva do víru katolícko-protestanského konfliktu, ktorý visí vo vzduchu počas celého riešenia prípadu. Podarí sa Steinovi, Barbaričovi a kaprálovi Jarošovi (pre mňa osobne najlepšia postava) ZNOVA zachrániť situáciu alebo to tentokrát nebude tak úplne šťastné?

„,Čo sa stalo?´
,Atentát na arcivojvodu,´ vyhŕkol Barbarič. ,Zatiaľ žije, ale...´
,Strieľali naňho z lesa na brehu,´ vysvetlil Stein. ,Niekto s dobrou muškou. Ako sú na tom kone?´
,Dobre,´ odvetil Jaroš. ,Už som tu asi hodinu. Napojil som ich, nechal odfŕknuť...´
,Výborne. Hneď odchádzame.´
Jaroš prikývol – domyslel si, čo má kapitán v pláne. Podal mu uzdu jeho koňa a svižko vysadol na toho svojho.“

Nad Viedňou sa vznáša tieň...

To, čo máme radi

Keďže sa skromne radím k Červenákovým horlivým čitateľom, takisto skromne si dovolím tvrdiť, že fanúšikovia sklamaní nebudú. V kuloároch sa objavujú tvrdenia, že autor každým svojím ďalším románom autorsky rastie a vyvíja sa. Neviem, v akom zmysle to kuloáre myslia, no svojím spôsobom s nimi musím súhlasiť. Autor si drží svoj štandard, na ktorý sme zvyknutí (čo je dobre), no pochopiteľne do každej knihy vkladá niečo nové, vďaka čomu aj knihy z jednej série nie sú na jedno kopyto. Neplytvá prázdnymi dialógmi a každý opis prostredia je k veci. Čitateľ tak plynule a s radosťou kĺže po písmenách, až sa znenazdajky dokĺže na poslednú stránku...

Oceňujem inovatívne historické frazeologizmy, ktoré Červenák vkladá do svojich textov a ktoré sa bytostne spájajú so slovenskou ľudovou slovesnosťou. Príjemná je tiež ľahkosť, ktorou Červenák narába s historizmami alebo slovami, ktoré už dnes tak často nepočuť. Pozornému čitateľovi tiež neujde, že opisované a na prvý pohľad nepodstatné predmety si neskôr v deji nájdu svoje opodstatnenie. A v neposlednom rade sú tu obľúbené krátke zhrnutia toho, čo sa bude diať, na začiatku každej kapitoly. Tieto pomáhajú čitateľovi orientovať sa v deji aj v tom prípade, ak sa k nemu vracia po dlhšej dobe.

Neplytvá prázdnymi dialógmi a každý opis prostredia je podstatný.

„KAPITOLA DRUHÁ
Viedenský biskup vysvetlí Barbaričovi jeho postavenie. Stein a Jaroš skúmajú miesto útoku, ale namiesto odpovedí nachádzajú len ďalšie otázky.“

Každá z postáv, ktorú my čitatelia poznáme, si zachováva svoju osobnosť a v Diablovi v zrkadle sa prirodzene rozvíja. Zásadový Stein, distingvovaný Barbarič a mĺkvy a spoľahlivý Jaroš sú stálice, bez ktorých by to nebolo ono. Dovolím si svojím ženským okom tvrdiť, že keby sa títo páni v dnešnej dobe živili ako hollywoodski herci, zlomili by nejedno srdce.

Ako jedinú nevýhodu Diabla v zrkadle vidím to, že sa skončil príliš rýchlo. Čitateľské klišé, ktoré si však v tomto prípade nemôžem odpustiť. Aj keď je Viedeň v ranom novoveku špinavá, smradľavá a plná predsudkov (katolíci voči luteránom, luteráni voči katolíkom, spoločnosť voči mladým barónkam často navštevujúcim biskupa, atď), do jej literárneho obrazu sa budete vracať radi.

Knihu odporúčam: Červenákovej fanúšikovskej základni, náročnejším čitateľom, ktorí si radi oddýchnu od tučných ruských realistov a stále budú zaručene dostatočne uspokojení, milovníkom dobrej detektívky, ale aj milovníkom dobrých historických románov.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Počet strán: 280
  • ISBN: 9788055624570