pondelok, 04 júl 2016 16:34

Čierna hra - Vláda mafie

Porevolučné roky boli v našom novovzniknutom demokratickom štáte živnou pôdou pre podnikateľov, ktorí mali peniaze, kontakty alebo tvrdú päsť. Tvrdú päsť využili aj dobre známi Peter Štarch a Ľuboš Ostrý...

Karika aj v tejto najnovšej knihe ostáva verný svojej obľúbenej téme – slovenskej mafii. Začiatkom 90. rokov, v čase, keď sa v našej krajine menili nielen spoločenské, ale hlavne politické pomery, bolo v systéme riadenia krajiny veľa dier, ktoré šikovní podnikavci využili vo svoj prospech.

Ak mali správne kontakty, za malý finančný vklad sa dostali k hodnotným majetkom, pozemkom či firmám. Vo veľkom sa privatizovalo - štátny majetok prechádzal jediným podpisom alebo potrasením rúk do vlastníctva vysmiatych zbohatlíkov. S novými podnikateľskými možnosťami sa však formujú aj isté záujmové skupiny. Ich členovia sa chcú takisto dostať k bohatstvu – rýchlo, najlepšie hneď a nelegálne.

Z obdobia veľkých privatizácií.

Starí známi

Vznikajú výpalnícke skupiny, neskôr sa z nich oficiálne stávajú SBS-ky. Niektorí sa dokonca vypracujú na hlavy klanov slovenskej mafie. A práve toto obdobie je stále pre Kariku dostatočne inšpiratívne. Aj jeho najnovší príbeh sa odohráva v prvých rokoch po Nežnej revolúcii. Mená ako Peter Štarch, Bobo či Laba sa vám môžu zdať akési povedomé. Máte pravdu!

Stretli ste sa s nimi v knihe V tieni mafie. Keď sa s nimi stretnete teraz, sú to tínedžeri, ktorým do plnoletosti chýba ešte nejaký ten rok, no už majú opletačky so zákonom. Jednou z výrazných postáv je aj bývalý eštebák Félix Zaberský. Je zúfalý z rozpadu politického systému, ktorému obetoval celý svoj život. Neochvejná viera v minulý režim ho prinúti vymyslieť svoj posledný plán. Chce ukázať, že demokracia nie je to, čo ľudia naozaj chcú...

„Zaberský si bol istý, že takéto čosi sa nedeje iba tu, ale že obdobne postupujú všetci verní, či už zo Štátnej bezpečnosti, alebo iných zložiek. Zasievajú semiačka buriny, ktoré vyklíčia, burina sa rozrastie, zaplieni celú záhradu, vysaje z nej živiny, nepomôžu žiadne kozmetické úpravy. Všetko ovládnu finančné a podnikateľské skupiny, čo takto vznikajú. Bude to trvať dlho, zopár desaťročí, no napokon príde deň, keď sa záhrada z vôle ľudu nanovo skrz-naskrt rozryje a vyčistí – nová revolúcia, nie zákerný prevrat ako pred dvomi rokmi.“

Mená ako Peter Štarch, Laba či Bobo vám nebudú cudzie.

Poctiví podnikatelia?

Ľuboš Ostrý a Peter Štarch rozbehli biznis v stavbárstve. Darí sa im, no Peter zacíti šancu rozšíriť oblasť podnikania. Chce predávať zbrane do Juhoslávie, ktorá sa v tom čase zmieta v občianskej vojne. Ako sa však ukáže, tento biznis nie je iba o peniazoch, ale najmä o dôvere a sympatiách. Ocitnú sa vo vojnou zmietanej krajine, kde im ide o život. Až tam sa ukáže, ktorý z nich má pevnejšie nervy a dokáže prežiť...

Zolo Čonka

Zolo Čonka je najkomplexnejšou rómskou postavou spomedzi postáv vo všetkých Karikových knihách. Cez jeho postavu približuje čitateľovi zmýšľanie Rómov, ich vnímanie sveta nás gadžov, ale aj rómske zvyky a spôsob ich života. Zolo Čonka vyrastal v detskom domove, napriek tomu, že v osade žila jeho mama spolu s jeho súrodencami. Vďaka výchove milej vychovávateľky si osvojil spôsoby slušného správania, chodil do školy, naučil sa čítať, písať a počítať, vyučil sa v stavbárčine.

Ani výchova a vzdelanie, ako sa neskôr ukáže, nedokáže vymazať z jeho povahy rómsky pôvod. Jeho najlepší kamarát z domova, Peter Štarch, mu poskytol dobré pracovné zázemie, no ako skoro zistil, poctivou prácou to v živote ďaleko nedotiahne. Začne preto podnikať s novými, nepoznanými drogami, ktorými zaplavil ulice hlavného mesta.

„Podišiel k chatrči, preskočil dve mláky so stojatou kalnou vodou, a zahľadel sa do dvora. Zadalo sa mu, že pod vlhkými doskami zazrel potkaní chvost. Pokrútil hlavou, nerozumel, pri najlepšej vôli nerozumel, prečo žijú takto, veď ich v chatrči býva osem, z toho polovica mocných chlapov. Keby sa pustili do roboty, o pár hodín by mali uprataný celý dvor bez špiny a potkanov. Ťa pokazili! Gadžovské myslenie máš v gebuli, to je tvoja chyba, zazneli mu v mysli matkine výčitky. Asi na tom niečo naozaj bude, museli ho úplne pokaziť, lebo tomuto nerozumel, ba považoval za obyčajnú lenivosť. Presne ako väčšina gadžov.

,Hybaj ďalej, vieme, že si tu!’ ozval sa hlboký matkin hlas. Zvítali sa srdečne, veď boli rodina, krv nemožno odvrhnúť, ani keď je skazená. Presne to si o ňom mysleli. Niesol na sebe akúsi pečať, bol navždy poznačený, všetci to cítili, aj keď o tom nehovorili.“

Biznis, kde sa točia veľké peniaze, je ako prechádzka po tenkom ľade.

Pôjde o život

Hra, ktorú rozbehli Štarch s Ostrým, ale aj ďalší, je hra na život a na smrť. Nikto z nej nevyjde živý. A ak áno, tak len na pár dní, týždňov, v najlepšom prípade rokov. Budú to ale roky plné strachu nielen o seba, ale aj o rodinu. Pretože biznis, kde sa točia veľké peniaze, je ako prechádzka po tenkom ľade.

Opäť prekvapil

Tí, ktorí poznáte Karikove knihy, správne tušíte, že o napätie, vraždy, násilie, sex nebude núdza ani teraz. Do detailov prepracovaný príbeh sa skladá z niekoľkých rovín, ktoré sa prepletajú, no aj napriek tomu ostávajú čitateľovi zrozumiteľné a prehľadné. Karikove knihy mám veľmi rada, pretože jeho kriminálky opisujú slovenské podsvetie, praktiky, ktoré mafiáni využívajú aj dnes, ale aj originalitu, ktorou Karika svoje knihy nadopuje. Veľmi sa mi páči, že v jeho príbehoch je kus pravdy. Mnoho z toho, o čom v knihe píše, sa naozaj stalo. Nejde len o podpaľačstvo či vybavovanie si účtov medzi jednotlivými mafiánskymi skupinami, ale aj reálne prípady vrážd. Týmto len opäť dokazuje, že sa v tematike orientuje a informácie má často, ako sa hovorí, „z prvej ruky“.

To be continued?

Trochu neistý sa mi zdal koniec knihy. Mala som pocit, že rozprávanie ostalo nedokončené, až do chvíle, kým som sa na autorovej oficiálnej stránke dočítala, že sa v budúcom roku dočkáme voľného pokračovania tejto knihy. Čo dodať? Už teraz sa veľmi teším!

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 448
  • Dátum vydania: utorok, 03 november 2015