sobota, 07 máj 2016 13:12

Ranný lov

Ona, on a ich stereotypný manželský život. Čas spôsobil, že už nežijú spolu, ale len vedľa seba. Všednosť a nudou presýtená každodennosť však končí vo chvíli, keď do príbehu vstúpia peniaze, zástup vrahov, séria nešťastných náhod a zistenie, že ak s niekým žijete, neznamená to, že ho aj poznáte...

Aktérmi toho príbehu sú Peter a Irena. Spája ich manželský zväzok a okrem neho... už nič. Vlastne áno, predsa len medzi nimi niečo ostalo. Hádky, slovné útoky, nezáujem o toho druhého a samota, ktorú cítia, aj keď sú spolu v jednej miestnosti.

Hlavou v tejto rodine je Peter, učiteľ na strednej škole. Introvert a rojko, ktorý by chcel zmeniť všetko, čo sa okolo neho deje, predovšetkým konečne povedať svojej žene, že by sa rád rozviedol. Jeho túžby a problémy však zostávajú nevypočuté a skryté. Všetko, čo ho trápi si necháva pre seba a svet mení len vo svojich myšlienkach. Je ten, čo sa podriaďuje, večne ustupuje a nedokáže sa vzoprieť ani vlastnej žene.

No známe – protiklady sa priťahujú, v tomto príbehu nefunguje.

Krkom, ktorý tou hlavou hýbe, je Irena – Petrov dokonalý protiklad. No známe – protiklady sa priťahujú, v tomto príbehu nefunguje. Ona je majiteľkou reklamnej agentúry, žena činu, ktorá koná rázne a určuje smer ich spoločného života. Za všetko hovorí jej rozhodnutie jesť len to, čo si sama uloví. A tak nemá problém zobrať ráno brokovnicu a zabezpečiť obed v podobe zastreleného bažanta.

„Naozaj všetko prebiehalo už od začiatku podľa jej scenára. Zoznámili sa tak, že ho oslovila ona. V bare, keď mu kúpila drink. Spočiatku mu to bolo čudné, veď predsa on by mal dvoriť žene, alebo ako sa to hovorí. Ale nie. Ona si ho vyhliadla a aj ho napokon dostala. Ona ho prvý raz pobozkala. Ona mu navrhla, aby sa zobrali. Čo je to, dofrasa, vlastne za ženu?!“

Komplikované vzťahy sa stanú ešte komplikovanejšie v momente príchodu neželaného hosťa so zbraňou v ruke. On je vystrašený, ona sa správa chladne a racionálne, akoby to bola obyčajná návšteva. V tejto chvíli sa rozbieha kolotoč kurióznych situácií, ktoré sú nielen život ohrozujúce, ale aj sprevádzané Petrovými nehodami. A práve pri nich neviete, či máte plakať a toho neboráka ľutovať, alebo sa smiať a povedať si, že toto autorka už možno trochu prepískla. Nielenže ho „bije“ vlastná žena (samozrejme, nie fyzicky, ale aj slovne si vie do neho ukážkovo kopnúť), ešte mu aj osud nakladá, koľko sa do neho zmestí.

Začína uvažovať, či relatívne pokojný život, ktorý doteraz viedol, len vystriedala smola...

Črepina zo skla, ktorá ho trafí rovno do čela, zakopnutie o prah, ktorého výsledkom je krvavá brada a koleno či útok psa, ktorý si zo všetkých prítomných vybral práve Petrovu nohu. Pohotovosť a nemocničné prostredie sa pre neho stáva akýmsi druhým domovom. Sám Peter začína uvažovať o tom, či relatívne pokojný život, ktorý doteraz viedol, len vystriedala smola, alebo je za tým všetkým niečo viac. Niečo, na čo možno neexistuje logická odpoveď. A nezabúdajme, že stále je tu niekto s kuklou na hlave a so zbraňou v ruke a žiada odpovede. Pretože ide o peniaze. O veľa peňazí...

„Mať toľko nehôd v poslednom čase je čudné. Je až taký nemotorný? Možno predsa len existuje nejaká vyššia moc, ktorá mu chce niečo naznačiť. A ak áno, tak netuší čo.“

Pri čítaní si nebudete vedieť vybrať, kto z nich dvoch vás rozčuľuje viac. Či neschopný rojko Peter, alebo o všetkom rozhodujúca Irena. Príbeh ničím výnimočný, taký, ktorý sme držali v ruke už mnohokrát. Pre mňa až prvoplánový. A napokon zápletka, ktorej vyústenie vás prinúti uvažovať nad tým, či je možné žiť s niekým a postupne prichádzať na to, že ten človek je pre vás cudzí a jeho konanie aj po rokoch prekvapivé. Jednu vec nemožno celému príbehu uprieť. Všetko to, čo sa deje pod vplyvom jednotlivých okolností. Vybičované emócie nachádzajúce sa hádam na každej jednej strane knihy, hraničné situácie, postavy konajúce pod tlakom a ich city dostávajúce sa na povrch. Autorke sa podarilo na malom priestore priniesť všetko to, čo sa v (nielen) partnerskom vzťahu môže odohrávať.

Vybičované emócie, hraničné situácie, postavy konajúce pod tlakom a city dostávajúce sa na povrch.

„,Veď dobre vieš, aká som.´ ,Bojím sa, že práve to neviem.´ ,Ako to myslíš?´ Ako to myslí? Zisťuje, že ju nepozná tak, ako si myslel, že sa preňho stáva nevyspytateľná... ,Niekedy sa správaš tak, ako by som vôbec nečakal. Myslel som si, že ťa poznám, ale teraz už fakt neviem.´ ,Peťo, prosím ťa, prestaň to rozoberať. V hraničných situáciách predsa človek koná hranične. Je to buď, alebo.´“

Zrátané a podčiarknuté – kniha nenadchne, no ani neurazí. Je to zaujímavý príbeh, ktorý prelúskate veľmi rýchlo. Odohráva sa akoby priamo pred vami, a to čitateľa vťahuje naplno do deja. Otázkou zostáva, či krajné situácie vzťah Petra a Ireny úplne pochovajú, alebo im dokážu čeliť spoločne, napriek všetkému, čo medzi nimi je (či skôr už nie je). Namiesto hádania odpovede siahnite po Rannom love spisovateľky Alice Bartkovej.

• Meno autora: Alica Bartková
  • Knihu vydalo: Forza Music
  • Počet strán: 134