piatok, 26 február 2016 14:08

Ohnivé znamenie

Juraj Červenák je jediný spisovateľ, ktorého by som bola ochotná priviazať k počítaču, nosiť mu kávu a stáť nad ním s bičom. Len aby písal ďalšie pokračovanie tejto série. Ak náhodou bude čítať túto recenziu, verím, že sa neurazí... Myslím to ako kompliment.

Ohnivé znamenie je zatiaľ posledná časť série detektívnych príbehov z čias stredovekého Uhorska. Opäť (ako predchádzajúce časti) nesklamala, čiže čakanie na pokračovanie bude nekonečné. Spolu so Steinom, Barbaričom a Jarošom sa ocitneme v Prešporku, kam ich privádza nález ľudských ostatkov a pátranie po obchodníkoch s ľuďmi. Nič však nebude také, ako sa na prvý pohľad zdá, nitky vedúce k páchateľom sú poprepletanejšie, ako si naši hrdinovia na začiatku mysleli a kam až povedú... o tom by sa im ani nesnívalo.

Spolu so Steinom, Barbaričom a Jarošom sa ocitneme v Prešporku

„Pes, ktorý Barbaričovi prebehol cez cestu, niesol v papuli ľudskú ruku.“

Nikdy som nebola veľkým fanúšikom knižných sérií. Neznášam totiž, ak ma autor nabudí vynikajúcou prvou časťou a ďalšie pokračovania sú slabšie ako slabé, ale ja ich skrátka musím kúpiť a prečítať, lebo jedna schizofrenická časť môjho knihomoľského ja jednoducho MUSÍ vedieť, ako to celé dopadne. A to len kvôli tomu, aby som po dočítaní mohla zabudnúť na to, že som dáma, nadávať a hrešiť, ako mi tie hlúpe pokračovania, čo nestoja za nič, lezú do peňazí, času a priestoru v knižnici.

Juraj Červenák je však v tomto fenomén. Nielenže všetky tri pokračovania série o Steinovi, Barbaričovi a Jarošovi si držia svoj štandard, ale dovolím si tvrdiť, že Ohnivé znamenie sa spomedzi všetkých troch vyznačuje najprefíkanejšou zápletkou a najvyšperkovanejšie vykresleným prostredím stredovekej Bratislavy. Autor opäť vsádza na to, čo mu ide skvele. Zasadenie pútavého a napínavého príbehu do vierohodne pôsobiacich dobových reálií. To je to, čo ho odlišuje od ostatných.

najprefíkanejšia zápletka a najvyšperkovanejšie vykreslené prostredie

„Barbarič sa dokázal sústrediť len na jedinú myšlienku: dal by rok života za to, aby tu s ním teraz boli Stein a Jaroš.“

Ohnivé znamenie nie je len ďalšia z detektívok, ktorých sú dnes na policiach kníhkupectiev tony. A rozhodne to nie je jedna z tých historických kníh, pri ktorých zaspíte na desiatej strane. Autor totiž v priebehu riešenia ďalších ohyzdných zločinov spolu s hlavnými hrdinami vodí po stredovekej Bratislave aj svojho čitateľa. Ten tak namiesto toho, aby čítal o tom ako Stein, Barbarič a Jaroš chodia po spletitých uličkách a hľadajú páchateľa, má pocit, ako by tam stál s nimi. Akoby bol súčasťou príbehu a štvrtým v Steinovej partii.

„,Boh žehnaj prešporským vinohradníkom!´
,Víno je naša pýcha,´ pritakal Čerňanský a tiež sa napil.
,Zato čo sa týka piva, máte sa ešte čo učiť,´ utrúsil Stein. ,Aj ja by som navaril lepšie ako vaši sládkovia.´ ,Pokojne to vyskúšajte v mestskom pivovare,´ pozrel naňho Čerňanský krivo. ,Možno raz budeme čapovať pivo s vaším menom.´“

Čitateľ má pocit, akoby bol súčasťou príbehu a štvrtým v Steinovej partii

Sčasti je to určite aj tým, že autor nás vodí cestami, ktoré slovenský čitateľ pozná. Sem-tam pridá nejakú povesť alebo historku spájanú s Prešporkom. Občas je kniha dokonca strašidelná, občas nechutná (opäť to myslím ako kompliment), no stále je napínavá. Červenák rozhodne nenudí, nezvoľňuje tempo, zavádza chudáka čitateľa, a ten ak chce s vyšetrovateľmi držať krok, musí si neraz ponamáhať svoje mozgové závity. A to všetko kvôli tomu, aby v závere príbehu dostal literárnu facku v podobe rozuzlenia, na ktoré by neprišiel, ani keby jeho stredné meno bolo Colombo.

Takýto preplesk však Červenákovmu čitateľovi neprekáža. Pousmeje sa, celý natešený napíše pochvalnú recenziu a vzápätí začne preorganizovávať svoju domácu knižnicu a chystať miesto pre ďalšie pokračovanie, ktoré má vyjsť na jeseň (2016). A toto dlhé čakanie na Diabla v zrkadle si môže krátiť napríklad tým, že sa ešte raz pôjde poprechádzať do bratislavských ulíc. V rámci spomínania na Ohnivé znamenie a zachovanie atmosféry – pokojne aj s navoňanou vreckovkou pred nosom.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Počet strán: 360
Čítané 829 krát