utorok, 26 január 2016 20:05

Právo nálezce

Fanúšikovia Stephena Kinga sa po roku dočkali pokračovania detektívky Pán Mercedes. A keďže čakanie bolo nekonečne dlhé a neznesiteľné, dúfali, že kniha Právo nálezce bude stáť za to.

John Rothstein je spisovateľ na dôchodku, ktorý napriek tomu, že knihy už nevydáva, stále píše do šuflíka. Morris Bellamy je jeho sklamaný čitateľ, nemá to v hlave celkom v poriadku, a tak sa uchýli k šialenému kroku. Vláme sa do spisovateľovho domu, ukradne mu zápisníky s nevydanými textami a Rothsteina zavraždí. A to je len začiatok šialenej spleti udalostí, ktorej dôsledky budú mať dohru aj po niekoľkých desiatkach rokov.

„Je to prostě můj názor, chápete, a názory jsou jako dírky v zadku: má je každý.“

King je autor, ktorý už má niečo za sebou (a my skalní veríme, že ešte aj veľa pred sebou). Roky spisovateľskej praxe z neho spravili jedného z najlepších rozprávačov dnešnej doby.

Roky spisovateľskej praxe z neho spravili jedného z najlepších rozprávačov dnešnej doby

Považujem to za vlastnosť, bez ktorej dobrú detektívku nenapíšete ani keby ste sa rozkrájali. Dynamika a tempo rozprávania sú v tomto žánri jednými z najdôležitejších prvkov, aby ste mohli povedať, či sa vám kniha páčila alebo nie. Právo nálezce je naozaj majstrovsky vyrozprávaným príbehom. Autor čitateľa nenudí, kniha je rozprávaná z pohľadu viacerých postáv a King ich rozprávania dávkuje a člení presne tak, aby vás udržal v napätí. Až do poslednej strany.

„Pro čtenáře je jedním z nejúžasnejších životních objevů, že jsou čtenáři – nejen že jsou schopni této činnosti (což Morris už věděl), ale že to milují. Beznadějně. Bezhlavě. Na první knihu, která s nimi tohle udělá, nikdy nezapomenou...“

Kinga čítam už 15 rokov. Jeho tvorbu poznám a milujem. Kingovky zaberajú v mojej knižnici najviac miesta. Keď sa ma niekto opýta, kto je môj obľúbený spisovateľ, odpovedám Stephen King. Z toho logicky vyplýva, že sa radím k jeho skalným fanúšikom. Ak ste ale spisovateľ, okolo ktorého je vytvorený taký šialený fanklub ako u Stephena Kinga, má to aj nevýhody. Nielen, že medzi vašimi prívržencami môže byť psychopat, schopný zabiť vás kvôli nevydaným rukopisom (ako napríklad Morris Rothstein). Oveľa väčší prúser je, keď sa takýto spisovateľ snaží svojich „verných" opiť rožkom a čaká, že mu to zožerú.

Oveľa väčší prúser je, keď sa takýto spisovateľ snaží svojich „verných“ opiť rožkom a čaká, že mu to zožerú.

A presne toto spravil Stephen King nám v knihe Právo nálezce.

Ak by som (spomedzi mnohých) mala vyzdvihnúť len jednu vec, ktorú som si na Kingovi vždy vážila, bola by to jeho originalita. Nikoho nevykráda, nekopíruje a každá jeho kniha je iná, a tak sa čitateľovi môže zdať, že studnica autorovej fantázie je nevyčerpateľná. Až doteraz. O to smutnejšie vyznieva fakt, že spisovateľ, ktorého King kopíruje je... Stephen King. I v tejto knihe je jedným z hrdinov dieťa, (Žiarenie, To, Talizman). Máme tu spisovateľa ohrozovaného jeho „fanúšikom číslo 1“ (Mizéria), či nevyspytateľného psychopata s materským komplexom, ktorý by ako z oka vypadol psychošovi z jeho predchádzajúcej knihy (Pán Mercedes).

Stephen King je rozhodne pán spisovateľ, no kniha Právo nálezce je taká... povedzme že povinná jazda pre potešenie a uchlácholenie jeho fanúšikov.

povinná jazda pre potešenie a uchlácholenie jeho fanúšikov

Ak ste ako ja – čiže, ak by ste si od Kinga pokojne prečítali aj trojstranový referát o tom, ako bol ráno v Jednote na rožky, už ju určite máte prečítanú. Ak máte radi detektívky a napínavé príbehy  choďte do nej, bude sa vám páčiť. Keď tak teraz nad tým rozmýšľam v podstate je to fajn kingovka. Akurát stokrát prevarená...

Na záver ešte jedno malé upozornenie. Ak sa chystáte prečítať si celú sériu s detektívom Billom Hodgesom, rozhodne sa na knihu Právo nálezce vrhnite až po dočítaní predchádzajúcej časti (Pán Mercedes). Záver a pointa predchádzajúcej časti je tu celkom kvalitne vyspoilerovaná, preto ak chcete mať naozaj plnohodnotný čitateľský zážitok, nešvindľujte a čítajte pekne po poradí.

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Beta - Dobrovský
  • Počet strán: 336