pondelok, 04 január 2016 17:56

Mŕtvy na Pekelnom vrchu

Historické knihy nemusia byť len nezáživné, nudné a so siahodlhými opismi bojov. Na druhej strane, detektívky nie sú iba súčasné, plné moderných vyšetrovacích postupov a s hlavným vyšetrovateľom, ktorý hľadá útechu na dne pohárika. Kniha Mŕtvy na Pekelnom vrchu je toho príkladom.

Autor nás v príbehu prenesie o pár storočí späť. Nachádzame sa v Uhorsku počas obdobia neutíchajúcich protiosmanských bojov. Uhorskí „tajní“ dostanú echo, že v okolí Štiavnice žije zradca, ktorý sa dohodol s Turkami, aby ich tajnými chodníčkami prepašoval až do mesta. Odhaliť ho má za úlohu  kapitán Stein, vojnový veterán, ktorému budú sekundovať jeho pravá ruka – kaprál Jaroš, ktorý svojimi nehumánnymi metódami výsluchu prinúti spievať aj toho najvtvrdohlavejšieho vtáčika, a notár, bohém, milovník žien a vína Barbarič, ktorého Stein spočiatku bude len ticho trpieť... Na prvý pohľad nesúrodá partička sa postupne začne dostávať hlbšie a hlbšie do jadra prípadu, ktorý sa s každou pribúdajúcou mŕtvolou čoraz viac zamotáva.

„Ako sa blížili k hranici Velického pozemkov, mali dojem, že Pekelný vrch je čoraz mohutnejší, temnejší a zlovestnejší.“

Juraj Červenák nie je žiadne spisovateľské ucho.

Juraj Červenák nie je žiadne spisovateľské ucho. Cítiť to už od prvých strán románu. Ak sa vám od neho ešte nič nedostalo do rúk, bude sa vám spočiatku čítať ťažšie a pomalšie. Avšak v momente, keď si na jeho štýl písania zvyknete a zorientujete sa v stredovekom Uhorsku, začne to byť neskutočne napínavá jazda a kniha vás pohltí natoľko, že ju prečítate za pár hodín. Autor píše autenticky, je vidno, že sa rozumie histórii, postavy rozprávajú tak, ako sa v 16. storočí rozprávalo, a hoci som občas nejakému výrazu nerozumela – vôbec mi to neprekážalo. Rozprávanie príbehu možno označiť za drsné. Niektoré pasáže naozaj nie sú vhodné pre ľudí so slabším žalúdkom, či slečinky odchované na románoch Jane Austinovej. Ale povedzme si úprimne – taký bol stredovek, či sa nám to páči alebo nie. Vďaka týmto aspektom dokázal Červenák navodiť čitateľovi pravú a nefalšovanú atmosféru Uhorska v 16. storočí.

Pravá a nefalšovaná atmosféra Uhorska v 16. storočí.

Nebudete len čítať o tajomných lesoch na Pekelnom vrchu, o dobovej Štiavnici, či o vojnovom poli hemžiacom sa mŕtvolami. Vďaka spisovateľskému talentu autora budete mať pocit, že na opisovanom mieste naozaj ste.

„V bani čosi zadunelo. Zvuk sa preniesol do stien a rozochvel ich, zo stropu sa zosypal prach, načatý preklad zavŕzgal. Barbarič vytreštil oči a zaspätkoval. Nevedel, či sa má rozbehnúť naspäť k východu, kým je ešte čas, alebo vyraziť hlbšie do podzemia.“

Máme teda napínavú detektívnu zápletku a výbornú dobovú amosféru. Otázka znie – čo ešte autor vyšperkoval do krajnosti, aby bola kniha „päťhviezdičková“? Ak vašou odpoveďou boli hlavné postavy, vyhrávate prvú cenu. V anotáciách, reklamách, internetových obchodoch a iných inštitúciách, kde sa ku knihe dostanete, je pri nej uvedený opis  „historická detektívka o prvom prípade kapitána Steina a notára Barbariča...“ To, že sa tu nespomína kaprál Jaroš ma nepotešilo. Áno, v prvej časti sa síce drží v ústraní, no bez neho by to nebolo ono, a výborne dopĺňa duo Stein a Barbarič.

Román odporúčam všetkým fanúšikom napínavého čítania.

Joachim Stein je zásadový chlap, bývalý vojak, ktorý v poslednom boji utrpel zranenie, a preto, hoci by veľmi chcel, nemôže sa vrátiť na vojnové pole. Okrem meča vie používať aj rozum. Svoje nové poslanie berie vážne a je schopný pohnúť nebom aj zemou, len aby prišiel na koreň zločinu, a nesklamal tak svojich nadriadených. Matej Barbarič je štiavnický notár, ktorý sa k vyšetrovaniu prípadu dostal ako slepé kura k zrnu. Je to zhýralec, pôžitkár a bohém, ktorý vie viac narábať ústami ako mečom. Miestna celebrita, ktorú všetci poznajú a ktorá tiež pozná všetkých, a tak je v prípade nápomocný, hoci inak než Stein. Kaprál Jaroš je síce ten, čo sa spočiatku drží v úzadí a iba vykonáva Steinove pokyny, no postupne sa ukáže, že aj on má vlastný rozum a vyšetrovaniu má čo ponúknuť. Hoci je každý z nich iný, spolu tvoria zohratú trojicu, ktorú si čitateľ chtiac-nechtiac jednoducho musí zamilovať.

Román odporúčam všetkým fanúšikom napínavého čítania, ktorí sa neroztrasú pred historickým pozadím príbehu a surovosťou dobového prostredia. A hoci je Mŕtvy na Pekelnom vrchu knihou historickou, ukazuje, že niektoré ľudské vlastnosti sú nadčasové. Chamtivosť, predsudky, túžba po moci, ale aj honba za peniazmi a majetkom.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Počet strán: 256
Čítané 783 krát