štvrtok, 09 júl 2015 16:36

V tieni mafie – Čas dravcov

Voľné pokračovanie rozprávania o slovenskej mafii, skorumpovaných politikoch, zákulisných ťahoch, rozkrádaní eurofondov a prostitúcii z pera slovenského spisovateľa. Rada by som povedala, že táto kniha bola rovnako dobrá ako jej predchodkyňa, ale...

Karikova úspešná prvotina V tieni mafie z prostredia slovenského mafiánskeho prostredia ma presvedčila o tom, že aj slovenskí autori sa môžu vyrovnať tým severským, ktorých knihy v posledných mesiacoch zažívajú na Slovensku čitateľský ošiaľ.

Na knihu som si robila zálusk už dlhší čas, keďže sa mi jej „prvá“ časť veľmi páčila. Vlastne si ma autor svojou prvou knihou o slovenskej mafii získal natoľko, že keď vidím v polici kníhkupectva jeho knihy, po tele sa mi rozbehnú milióny zimomriavok. A presne o tomto by mali byť knihy. Mali by vo vás vyvolať túžbu dostať sa im pod obal, nepustiť ich z rúk ani na sekundu.

Jeho syn sa však po rokoch plných nenávisti odhodláva na odplatu – chce pomstiť smrť otca.

Ako sa stať mafiánom

Po novembrovej revolúcii sa k moci dostávajú ľudia, ktorí majú jasnú predstavu o smerovaní republiky. Do primátorských kresiel zasadajú prví „demokraticky“ zvolení primátori. Ružomberčania omámení vidinou lepšieho zajtrajška si za primátora volia mladého redaktora miestnej televízie, Michala Harvana. Blízke kontakty a napojenie na mafiu mu zabezpečia nielen jednoznačnú výhru vo voľbách, ale aj utešené pribúdanie evríkov na tajných zahraničných účtoch. Radosť majú aj samotní občania, pre ktorých na zalepenie očí organizuje kultúrne a športové akcie. Po zasadnutí na primátorskú stoličku dá zlikvidovať všetkých nepriateľov, medzi nimi aj Alexandra Vokoša. Jeho syn sa však po rokoch plných nenávisti odhodláva na odplatu – chce pomstiť smrť otca, no hlavne chce prístup k zlatému korýtku, ktoré ako primátor mesta bude mať. Ktorý z nich vyjde zo súboja ako víťaz? Ale hlavne, kto prežije?

Autor aj teraz zapracoval do príbehu čriepky skutočných udalostí.

„Bez brania úplatkov to v pozícii primátora nešlo. Mesto by nedostalo žiadne granty, nijakú štátnu podporu, keby sa z nej neušlo ministrom a predstaviteľom rôznych politických strán. Percentá brali papaláši a predseda tej strany, pod ktorej vládu momentálne spadalo ministerstvo udeľujúce grant. Tak to fungovalo vždy, bez toho by to jednoducho nešlo. Bolo z čoho brať, veď rozpočty projektov, prichádzajúce z ministerstiev, boli spravidla nadhodnotené aspoň o štyridsať percent. Z tejto ,vaty´, ako to volali úradníci, sa potom vyplácali príslušné percentá politickým bosom. Daňových poplatníkov to nezaujímalo, osud ich peňazí im bol ukradnutý, pozornosť venovali novým reality show a slaboduchým televíznym seriálom; všetci boli spokojní.“

Prvé strany som hltala pohľadom. Opäť som cítila moc autora nad čitateľom, ktorý presne vie, ako ho prinútiť hľadať odpovede na otázky ako: „Je toto naozaj ten prípad, o ktorom písali pred rokmi v novinách? To meno mi je akési povedomé, nebude to...?“ Autor aj teraz zapracoval do príbehu čriepky skutočných udalostí, ktoré preplietol s vymyslenými detailmi.

Keďže som od Kariku prečítala už niekoľko kníh, aj od tejto som si sľubovala napínavý dej, prekvapivé zvraty a osudy postáv možne aj nemožne prepojené. Všetky tieto moje „podmienky“ úspešného mafiánskeho krimi autor splnil. No predsa tomu niečo chýbalo. Zaskočilo ma množstvo nadávok a vulgárností, aj v podobe detailne opísaných sexuálnych scén z „bordelu“, či prejavy rôznych sexuálnych úchyliek. Detailný opis rozpárania ženského tela vďaka mojej bujnej fantázii spôsobil, že pri ďalšej podkapitole s názvom „Zubáč“, som ich náhlivo pretočila. Bála som sa, že by som po ďalších hororových riadkoch knihu nechcela dočítať.

„Mirka ležala nahá na posteli nasiaknutej litrami krvi, nohy mala roztiahnuté, rozkrokom bola natočená priamo k nemu. Tam, kde mala mať vagínu, zívala však obrovská diera, prázdno naplnené krvou, ovísajúcim tkanivom a útržkami mäsa. Harvana naplo, no tento pohľad zďaleka nebol všetko, mozog mu podsúval ďalšie hrozné detaily. Brucho mala rozrezané od ochlpenia vagíny až k hrudi, niekto jej ho roztiahol, aby sa dostal k vnútornostiam. Tie ležali porozhadzované všade naokolo. Vrah ich musel čímsi trhať, možno zubami.“

Príbehy z knihy sa zakladajú na pravdivých udalostiach, ktoré si môžete overiť .

Aj keď boli príbehy dvoch ružomberských primátorov, Michala Harvana a Dominika Vokoša celkom zaujímavé, autor predsa zariskoval a vložil do knihy kapitoly, v ktorých priblížil životy všetkých dôležitejších osôb účinkujúcich v príbehu. Aj keď možno čitateľa lepšie zoznámili s ich životmi a zmýšľaním, mne sa zdalo, že príbeh iba zbytočne spomalili. Vďaka vsunutým životopisom postáv síce zapísal autor o niekoľko strán viac, nijako to však dej neposunulo do roviny napätia, ktoré vytvoril vo svojich ostatných knihách.

Made in Slovakia

Viete, čo sa mi na Karikových knihách páči najviac? Že môžem kedykoľvek zavolať kamoške do Ružomberka a opýtať sa na tú veľkú skládku, ktorá mala v meste vyrásť, na podpaľovanie áut ako vybavovanie si účtov a ďalšie. Jedno sa Karikovým príbehom uprieť nedá – zakladajú sa na pravdivých udalostiach, ktoré si môžete overiť v novinách, či na internete. Kto sa ale viac približuje pravde, Karika alebo novinári?

• Meno autora: Jozef Karika
  • Počet strán: 232
  • Dátum vydania: pondelok, 03 január 2011