piatok, 15 máj 2015 22:30

Tajný príbeh

Rozprávač príbehu, Richard Papen, je typologicky identický s Nickom Carrawayom, rozprávačom Veľkého Gatsbyho. Plynutie deja ukáže, že nejde ani tak o rozprávanie ako o osobnú spoveď. Kniha hovorí o dvoch vraždách a stránky sú sprevádzané snáď celou sedmičkou hlavných hriechov. Ale pomaly. Všetko má svoj čas, dej sa postupne rozbalí ako vianočný darček.

Richard sa rozhodne ísť študovať na druhú stranu Štátov, do drsného Hampdenu vo Vermonte. Na univerzite sa rozhliada po prostredí. Ako všetkých študentov, tak i jeho zaujme skupinka mladíkov, ktorá okolo seba šíri elitársku auru nedotknuteľných. Zatúži sa dostať do tohto kruhu študentov gréčtiny. I keď v minulosti študoval gréčtinu, samotný jazyk je skôr zámienka ako sa stať VIP členom ich minikomunity. Seminár gréčtiny je vedený svojským profesorom Julianom Morrowom. Vo svojej skupine má len päť študentov. Nejde mu o kvantitu, ale o kvalitu. Je minimálna šanca, že by profesor niekoho prijal. Obzvlášť niekoho, kto nie je zjavne zaujímavý (podobnosť s profesorom Slughornom čisto náhodná).

Richard stále nevie, o čo ide, ale v hlave si skladá vlastnú skladačku.

„Na láske ku kráse nie je nič zlé. Lenže krása – ak sa nesnúbi s niečím zmysluplnejším – je vždy povrchná. Nejde o to, že váš Julian sa s obľubou venuje iba určitým, presnejšie povedané vznešeným veciam, ale o to, že ignoruje tie ostatné, rovnako dôležité.“

Richard vďaka veľkej porcii šťastia a ešte väčšej dávke vlastnej múdrosti a šikovnosti, zaujme študentov gréčtiny riešením akademického problému. To je vstupenka do seminára gréčtiny. Jeho novými priateľmi a súčasne spolužiakmi sa tak stávajú Charles, Kamila, Francis, Edmund a Henry. Začne s nimi tráviť čoraz viac času. Cez víkendy chodia na vidiek, do Francisovho domu. Z malých, naooko nelogických detailov a príhod dôjde k záveru, že aj keď sú už priateľmi, stále niečo pred ním utajujú. Po jarných prázdninách sú vzťahy medzi nimi pozmenené. Bunny je výbušnejší ako je u neho zvykom a k štyrom priateľom si dovoľuje čoraz viac. Richard stále nevie, o čo ide, ale v hlave si skladá vlastnú skladačku.

Zúfalý Bunny mu v opitosti rozpovie tajný príbeh. Ich spoločné kvarteto priateľov spáchalo vraždu. Pri vlastnom výskume sa pokúsili o účelové šialenstvo – bakchanálie. Bunny nemá myslenie šachistu. Nevie využiť informácie vo svoj prospech tak, aby neprekročil tiché, rešpektované hranice. Vďaka tomu sa z neho stáva neželaná osoba. Richard nahrádza v dôvernosti Bunnyho. Štvorka priateľov ho zasvätí do svojho monštruózneho plánu. Je to skrytá metóda, ako zistiť, koľko Bunny Richardovi povedal, ale spojenec navyše tiež nie je na škodu.

Slabosti protagonistov sa čitateľovi dejom dostávajú nenápadne pod kožu.

„Nikdy som sa síce nepokladal za neviemako dobrého človeka, no ani si nemyslím, že som nejaký príšerný zlosyn. Hoci, ktovie, možno človek nie je schopný uvažovať takto o sebe, ako vidieť z prípadu toho ,slušného pána´ z Texasu. Spáchali sme hrozný čin, ale napriek tomu si nemyslím, že by ktokoľvek z nás bol od prírody zlým človekom, naozaj.“

Neresti a hriechy sa dejom nenápadne odkrývajú ako prach sadajúci na nábytok. Nevšimnete si ho ako vzniká, až kým neprejdete prstom po dreve. Vtedy sa ukáže rozdiel medzi čistým a nečistým. Aj tu sa tieto slabosti dostávajú čitateľovi dejom nenápadne pod kožu, až si uvedomí, do čoho bol vťahovaný. Čítajúci má pocit, že je ako Richard nedobrovoľne zapletený do pestrej palety špinavostí.

Detektívka špeciálneho druhu. Samozrejme, že pri vyšetrovaní vraždy nechýba FBI, výpovede a podozrenia. Čo robí túto knihu odlišnú od iných a vytesňuje ju zo škatuľky tuctových? Štýl. Podrobné opisy, nie rozvláčne statické ako u Pána prsteňov, ale zamestnávajúce predstavivosť čitateľa do maxima.

Nie je núdza o milenecké, homosexuálne či dokonca incestné motívy.

Kritika spoločnosti, vyššia vrstva snažiaca sa udržať na vrchole za každú cenu. Zlatá americká mládež si myslí, že jej patrí celý svet. Stúpať po chrbtoch iných berie ako národný šport. Alkohol a drogy umocňujú pochabú pseudobohorovnosť. Čo zaseješ, to budeš žať, ale aj synom Šťasteny sa šťastie minie a dôjde na nich. V knihe je veľa zložitých priateľských vzťahov.

Viac neprezradím, pretože dofarbujú celé dianie a vedú ku konfliktom a motívom konania postáv. Veľmi vydarená prvotina, nemajte obavy pred rozsahom tejto knihy. Každá strana je zmysluplne využitá a vedie k svojmu cieľu. Až do samého záveru môžeme sledovať, kam viedli osobné cesty protagonistov. Našli svoje osobné šťastie, alebo sa stratili a točia sa dookola v bludisku svojej minulosti? Mnohé knihy nám dávajú návody ako žiť, táto však poskytuje aj mnoho príkladov ako život radšej nepraktizovať. S odstupom času po prečítaní možno viac oceníte spôsob podania obsahu i formy.

• Meno autora: Donna Tarttová
  • Knihu vydalo: Osveta
  • Počet strán: 575
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 1996
Čítané 1356 krát
Ján Červeň

Knihy ma naučili snívať a teraz sa učím si tie sny plniť. A skutočne sa sny plniť dajú. Preto knihy milujem. Pre moju dušu sú to, čo šport pre moje telo. Zbavujú ma slabosti a robia ma silnejším. Som vegán, ale nie klasický hipík, avšak viac hipík ako cynik. Verím v progres a aktivitu, v ľudstvo a ľudskosť.  Jednoducho dieťa generácie odchovanej na kúzlach Harryho Pottera ☼