utorok, 18 december 2012 17:33

Rozum

Beznádej. To je asi najvýstižnejšie slovo, ktoré by sa dalo so Slobodovým románom Rozum použiť. A nejde len o hocakú beznádej, je to beznádejný socík. Len ťažko by ste hľadali autentickejšie svedectvo o živote na Slovensku osemdesiatych rokov. Ak sa do tejto atmosféry chcete ponoriť, Rozum je tá správna cesta.

Niektorí z nás si ho ešte pamätajú, iní ho poznajú už len z rozprávania rodičov – slovenský socializmus. Čo to vlastne je, o čom to všetci hovoria? Rozum na túto otázku dáva jasnú a jednoznačnú odpoveď, a to pomocou silného príbehu a ešte silnejšej atmosféry. Všetko v tejto knižke je v dokonalej súhre a spolu to celé vytvára veľmi verný obraz bezvýchodiskovej každodennosti osemdesiatych rokov v našich končinách.

Hlavný hrdina, liečiaci sa na žalúdočné vredy, má skutočne mizerný život – chorú ženu, drzú dcéru, neúspešné zamestnanie, prednedávnom mu umrel otec. Prežíva zo dňa na deň. Nič v jeho živote nemá zmysel, cieľ, čas jednoducho plynie a vy stále čakáte, kam príde. No postupne zistíte, že nepríde nikam, lebo ani nemá kam. Spomínal som silný príbeh – jeho sila je práve v jeho pomalom a monotónnom plynutí. Hlavný hrdina, rovnako ako ostatné postavy dokonca ani nemajú mená – mená tu majú len psy, ktoré sú jedinými skutočnými priateľmi tohto človeka v slepých uličkách jeho sveta. Má päťdesiat rokov, stráca ilúzie, na nič sa neteší a zisťuje, že vlastne nič v živote nerobil dobre.

Názov Rozum je ironický, až zavádzajúci – kniha je o rozume, ale o jeho absolútnej absencii. Snaha správať sa rozumne je to najhoršie, čo v takomto prostredí človek môže urobiť. A každý ďalší hrdinov pokus o takéto správanie katastrofálne zlyháva. Príbeh tohto človeka ma uchvátil svojim podaním. Z každej strany sála bezvýchodiskovosť jeho situácie a atmosféra doby – v práci nikto nič nerobí, sem-tam sa ide na dovolenku k moru (samozrejme do Chorvátska alebo Bulharska), ženy klebetia, psy sa hrajú...a takto ide deň za dňom a my sa pýtame, kde je zmysel. A toto hľadanie zmyslu, to je najsilnejšia stránka celej knihy. Niektoré myšlienky v nej človeka až zmrazia, keď si uvedomí, že nie sú vlastne vôbec nereálne.

Rozum vo mne nechal toľko otvorených otázok, že som nevedel, ktorá ma má vydesiť skôr. Celú som ju prečítal za tri dni, nemohol som prestať. Keď som ju zatvoril, prepadli ma protichodné pocity – radosť, že niekto rozmýšľa podobne, a strach, podvedomý strach vyplývajúci z neriešiteľnosti týchto otvorených otázok. Aby som sa vrátil k slovu beznádej – to je skutočne pocit, ktorý z tohto románu vyžaruje. Ako sám hrdina hovorí, je zabitý človek. Atmosféru tejto knihy nie je možné vyjadriť slovami. Vytvára ju každé slovo v nej.

Rozum je jedna z najdepresívnejších, ale zároveň najlepších knižiek, aké som kedy čítal. Ak chcete vedieť, aké to za socíku u nás bolo, zamyslieť sa, a nevadí vám nádych depky, nie je lepšia voľba ako Rozum.

• Meno autora: Rudolf Sloboda
  • Počet strán: 303
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2002