nedeľa, 30 september 2012 22:03

Kto chytá v žite

(9 hlasov)

Holden Caulfield je šestnásťročný chlapec, ktorého už po niekoľkýkrát vyhodili zo školy. Teraz mu však ostávajú ešte tri dni do Vianoc a on sa rozhodne, že ich strávi bezcieľnym potulovaním sa po New Yorku. A nad tým všetkým ostáva visieť otázka. Pre niekoho len rečnícka, pre niekoho životne dôležitá: „Kto chytá v žite?“

Nezmyselný názov, nevábivá obálka a ešte k tomu povinná literatúra. Najhoršia kombinácia. Najhoršia pre knihu, ktorej hĺbku možno pochopiť až po jej prečítaní, rovnako ako jej názov, na prvý pohľad nedávajúci zmysel. Teda pre knihu, ktorá naozaj stojí zato.

Je pravda, že sa vám Holden, hlavná postava tejto zdanlivo tínedžerskej knihy, nemusí páčiť. Holden je totižto večne otrávený chlapec, ktorého život veľmi nebaví. Respektíve ho nebaví vôbec nič. Aj napriek tomu, že pochádza z rodiny materiálne zabezpečenej, neustále sa na niečo sťažuje, ale osobne nepodnikne nič, čo by proti tomu urobil. Každého komentuje a kritizuje, aj keď sám je taký aký je.

„Ten chalan mal tuším všetko. Trable s nosom, uhry, otrasné zuby, špinavé nechty a páchlo mu z úst. Človek musel to hovädo božie tak trocha ľutovať.“

Ďalšou vecou, s ktorou sa nemusíte úplne stotožniť, je jeho hrubý slovník či mládežnícky slang, ktorý je dnešnej mládeži predsa len trošku vzdialený. No napriek tomu všetkému je to práve to, čo robí túto knihu takou svojskou a prečo si ju obľúbite. Osobne si myslím, že ide o doteraz najautentickejšie mládeži napísanú knihu, za čo Salingera naozaj veľmi obdivujem. Nejde totižto o tradičnú knihu, s ktorej hlavnou postavou sa ihneď stotožníte a jej zvyšok už len „prehltnete“. V tejto knihe sa neustále musíte pozastavovať nad možno udivujúco smiešne detskými, no v skutočnosti veľmi závažnými otázkami Holdena, aj keď ten sa v rozpore s tým správa celkom... dospelácky.

„,Dobre,´ Povedal som. Potom som si na niečo spomenul. ,Počujte, poznáte tie kačice na jazierku v Central Parku? Na takom malom jazierku? Neviete náhodou, kam sa tie kačice podejú, keď celé jazierko zamrzne? Neviete? Len tak, čírou náhodou.´ Vedel som, že pravdepodobnosť takej náhody je jedna k miliónu.“

Po tom, čo Holdena znovu vyhodili zo súkromnej strednej internátnej školy, tentokrát z tzv. Pencey, sa Holden rozhodne predčasne vrátiť do New Yorku a trochu si užiť. Ubytuje sa v hoteli, vymietne zopár barov a zaplatí si prostitútku, s ktorou sa chce však len rozprávať. Ide na rande s dievčaťom, s ktorou si vlastne až tak nerozumie, a napokon sa vráti k jedinému človeku, na ktorom mu ešte záleží – k svojej sestričke Phoebe. A tak odhalí šokujúce zistenie, že dospeláci sú skazení a on nikdy nechce byť taký ako oni. A to je tá vec, na ktorú prichádzate počas tejto knihy aj vy.

Musím podotknúť, že ide o naozaj kontroverznú knihu. Aj mňa miestami správanie Holdena nesmierne rozčuľovalo, inokedy veľmi pobavilo a niekedy som sa musela pozastaviť a naozaj sa zamyslieť. Aj keď tento, ako som už povedala, otravný a trošku chladný chlapec nedáva svoje emócie príliš často najavo, kniha vo vás predsa len, možno prekvapivo, nejaké tie pocity vyvolá. A preto som si aj ja túto knihu obľúbila.

„Keď som už bol celkom na odchode, s kuframi v rukách a tak, postál som chvíľu pri schodisku a naposledy sa poobzeral po našej chodbe. Tuším som aj plakal. Neviem prečo. Nasadil som si poľovnícku čiapku, otočil ju šiltom dozadu, ako som to mal rád, a zareval som, čo mi hrdlo stačilo: ,spite sladko, debili!´“

• Meno autora: JD Salinger
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 168