nedeľa, 31 december 2017 11:33

Pán much

Už ste mali niekedy pocit, že by ste najradšej všetko nechali za sebou, presťahovali sa na opustený ostrov a celý deň len preležali na pláži? Idylka mnohých ľudí sa pre partiu chlapcov zmení na nočnú moru.

Kultový román o skupinke chlapcov, ktorí stroskotali na opustenom ostrove, ponúka iný pohľad na robinsonovské príbehy. Kniha nie je len o boji dobra a zla, ale aj o boji medzi demokraciou a totalizmom, medzi civilizáciou a barbarstvom. William Golding vytvoril príbeh, ktorý sa stal inšpiráciou pre mnohých umelcov, nielen spisovateľov. Jeho Pán much sa stal takým kultovým, že sa svojho spracovania dočkal aj v amerických Simpsonovcoch a narážky a odkazy naň nájdete v množstve pop kultúrnych diel.

William Golding nie je prvý, kto sa inšpiroval robinsonovským stroskotaním, čím je teda jeho príbeh taký výnimočný? Ak čakáte dobrodružstvo o chlapcoch, ste na veľkom omyle. Deti vedia byť kruté, to ste vedeli, nie? Zdanlivá utópia na opustenom ostrove bez dospelákov, ktorí by im len prikazovali a zakazovali, sa čoskoro premení v boj o prežitie toho silnejšieho.

Zdanlivá utópia na opustenom ostrove bez dospelákov sa zmení premení v boj o prežitie

Partia chlapcov sa snaží postupovať podľa demokratického vzoru, ktorý poznajú z domu. Zvolia si spomedzi seba zástupcu a o všetkom, čo sa bude diať na ostrove, chcú rozhodovať spoločne. Vodcovstva skupiny sa ujme Ralph, autoritu si získa vlastníctvom mušle, ktorá bude slúžiť ako nástroj na zvolávanie porád. Ralph spolu so svojím kamarátom Čuňasom stanovia pravidlá. Ten, kto práve drží mušľu v ruke, má nárok na vyjadrenie svojho názoru. Chlapci si rozdelia úlohy, jedna skupinka sa stará o výstavbu prístreškov, ďalšia o potravu a iná o udržiavanie dymu z ohňa, aby uľahčili svoju záchranu.

Spočiatku to vyzerá ako krásne demokraticky zmýšľajúca spoločnosť. Ako to však býva, nie každý si svoje povinnosti plní stopercentne a niektorí začnú mať pocit, že pôvodné rozdelenie úloh nie je spravodlivé. Ralphovi, ktorý predstavuje demokraciu, sa na odpor postaví Jack, zosobňujúci totalitarizmus a diktátorstvo. Chlapci sa nechajú zlákať prirodzenou autoritou Jacka a jeho lákavými sľubmi – už žiadne zbytočné udržiavanie ohňa, nekonečné nosenie dreva a hladovanie. Ten, kto sa pridá k nemu a jeho loveckej skupine, bude mať vždy mäso z diviaka a nebude musieť robiť nič, čo by sa mu nechcelo.

Nad ostrovom visí ťaživé tajomstvo.

„Lidé nejsou nikdy úplně takoví, za jaký je člověk má."

Okrem vzbury, ktorá nevyhnutne chlapcom hrozí, visí nad ostrovom aj ťaživé tajomstvo. Sú tam naozaj sami? Ak nevideli žiadne známky ľudských obydlí, je možné, že na ostrove straší? Chodí si tam odpočinúť morská obluda? Kam zmizol jeden z malých chlapcov, ktorého po prvom dni už nikto nevidel?

„... možná, že to zvíře přece existuje... chtěl jsem říct, že... Snad jsme to jen my sami.“

Vo dobe svojho vzniku bolo dielo Pán much prelomové a veľmi významné. William Golding (rovnako ako napríklad George Orwell) poukázal na hrozbu, ktorá neodvratne krúžila nad východnou Európou. Vďaka tomu prekročil kategóriu dobrodružných románov a zaradil sa do antiutopistickej kategórie. Napriek tomu, že Pán much už má nejaký ten rok existencie za sebou, nič mu to na aktuálnosti neuberá.

Čo desí čitateľov aj po toľkých rokoch, je zobrazenie ľudskej prirodzenosti, s akou sa človek začne správať, keď je v krízovej situácii. V momente, kedy zahodí svoju civilizovanosť a začne konať podľa inštinktov. Každá jedna z hlavných postáv predstavuje svojou povahou určitý typ ľudí. Možno trochu prehnane, ale slúži to len na zdôraznenie toho, kam až môže zájsť ľudská povaha, keď sa ocitne bez mantinelov, ktoré automaticky prijíma v spoločnosti.

zobrazenie ľudskej prirodzenosti v krízovej situácii

Aj keď sa zo začiatku zdá, že sa kniha naťahuje a nič iné nerozoberá, len porady a zasadania chlapcov, na ktorých sa hádajú o to, kto bude udržiavať oheň, príbeh nenápadne začne svoju atmosféru meniť a z detských roztržiek sa stane boj o prežitie. Pán much sa zmení z nezaujímavého rozprávania do napätého bodu tak rýchlo a nepozorovane, že si to ani nevšimnete. A potom sa len pristihnete, že sa vám začne zrýchľovať dych, keď sa budete spolu so Simonom blížiť k odhaleniu obludy, ktorá na ostrove straší.

„,Jack si odkašlal a promluvil podivně napjatým hlasem. ,Musíme se postarat, aby se Čuňasovi nic zlého nepřihodilo, co?´"

Knihu odporúčam všetkým milovníkom klasických dobrodružných románov a psychologických trilerov. Nie je to práve ľahké čítanie, William Golding používa množstvo symbolov a náznakov a dynamickosť príbehu nie je rovnomerne rozložená po celej dĺžke, no som si istá, že keď sa do toho dostanete, príbeh vás už nepustí. A napriek zmiešaným pocitom, ktoré som mala počas čítania, kniha vo mne zanechala silný dojem.

• Meno autora: William Golding
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Naše vojsko