pondelok, 25 september 2017 15:55

Neprebudený

Kam až môže zájsť jedna nevinná lož? Láska ako najmocnejší nástroj zničila nejeden život. V prípade Ondráša Machuľu to bolo doslovne.

Jeden z najlepších a z najznámejších slovenských spisovateľov predstavuje obraz slovenskej dediny lepšie ako ktorýkoľvek maliar. Pod jeho perom hravo ožíva prostredie tak vzdialené dnešnej realite. Martin Kukučín je predstaviteľom slovenského realizmu. Hodnoverne zachytil podobu kraja na prelome dvoch storočí. Preto sa aj dnes vďaka jeho umeniu môžeme preniesť o pár storočí späť a môžeme zistiť, čo trápilo našich predkov. Človek si vždy uvedomí, že časy sa menia, ale ľudské myšlienky a správanie zostáva rovnaké. V zrkadle, ktoré Kukučín vtedajšej spoločnosti nastavil, a to nebolo vždy veľmi lichotivé, sa môžeme vidieť aj my.

„Ondráš Machuľa je veru biedny tvor boží. Kto len pozrie naň, musí ho poľutovať. Ako by Stvoriteľ chcel vzbudiť v ľuďoch obdiv, zasypúc ho všetkými nedostatkami. “

Na niektoré knihy musí človek skrátka „dorásť“ a nájsť si k ním cestu sám.

Ondráš Machuľa je husárom. Každý deň trávi na lúke, kde pasie husi ľuďom z dediny za drobnú odmenu. Pre svoju „slabomyseľnejšiu“ povahu sa podľa ľudí z dediny ani na žiadnu inú prácu nehodí. Ondráš rád sníva, a je jedno či s otvorenými alebo so zatvorenými očami, preto niet divu, že sa často vracia domov s menším počtom husí než s akými ráno odchádzal.

Je trošku prostoduchý, ale neublížil by ani muche. S Ondrášom sa osud nemaznal hneď od narodenia a nebude to mať veru ľahké ani vo svojom krátkom živote. Deti sa mu posmievajú do očí, dospelí za chrbtom a nikto ho neberie vážne. Preto niet divu, že keď jedného dňa za ním príde a osloví ho Zuzka Bežanovie, najkrajšie dievča z dediny, Ondráš si pripadá ako princ.

Túžba po rovnosti a láske je to, čo máme všetci spoločné.

Zuzkino laškovanie a doťahovanie spôsobí, že Ondráš si vo svojej nevinnosti začne myslieť, že sa čoskoro so Zuzkou ožení. Začne si šetriť na novú svadobnú košeľu a klobúk, privyrába si kde sa dá a často navštevuje Zuzkin dom, kde ho všetci milo vítajú. Z počiatočnej zábavky dedinčanov sa stáva čoraz viac zamotanejší prípad. Nikto nemá to srdce Ondrášovi povedať, že jeho snaha je márna. Medzičasom sa celá dedina pripravuje na svadbu Zuzky s Janom, svadobné prípravy a horúčka, ktoré okolo seba vidí, ho len utvrdzujú v jeho predstave. Ako to už tak býva v ľudskej márnivosti a namyslenosti, všetci hrajú hru s Ondrášom až do konca. Ondráš sa dozvie pravdu v deň „svojej“ svadby a záver je...

„Husacia republika nechce husára uznať za svojho zvrchovaného pána — len keď musí.“

Kukučín je jeden z ďalších spisovateľov, ktorý trpí stigmou povinnej literatúry. Snáď každý z nás si pamätá ako nás v škole trápili Rysavou jalovicou a nútili nás k čítaniu a k pozeraniu niečoho, čo sme nechceli. Preto aj po rokoch človek radšej tieto diela obchádza. Nálepka povinnosti však klasickým dielam len škodí a uberá im na atraktívnosti. No klasika sa z Kukučína nestala len tak pre nič za nič. Sama sa priznám bez mučenia, že napriek tomu, že som knihy hltala jednu za druhou už v školskej lavici, vďaka našej slovenčinárke som po slovenských klasikách nikdy nesiahla.

Ľudia pozerajú vždy len za tým, čoho nemajú. To, čo majú, nevážia si ani zamak."

Je trošku prostoduchý, ale neublížil by ani muche.

Napriek tomu, že Neprebudený je krátka poviedka, Kukučín v nej dokázal obsiahnuť všetko potrebné. Tragédia v pravom slova zmysle nemôže nechať nikoho chladným. Túžba po rovnosti a láske je to, čo máme všetci spoločné. Adaptácií je neskutočne veľa, pravidelne sa hrávajú divadelné predstavenia. Odporúčam aj rozhlasové spracovanie, ktoré sa veľmi príjemne počúva a človek si vychutná krásnu a čistú slovenčinu, ktorá sa pomaly vytráca. Za zmienku určite stojí aj filmové spracovanie z roku 1965 v hlavnej úlohe s Mariánom Labudom.

Sú diela, ku ktorým si človek musí nájsť cestu sám. Nedajú sa prečítať na povel, tak ako nám vravia školské osnovy. Je škoda, že práve školské lavice mnohým ľuďom zoberú chuť objavovať staré diela. Predsa len je to niečo, čo nás ako národ formovalo a sú to práve tieto diela, v ktorých je zachytený osud našich predkov, ktorý určite stojí za to, aby sme na neho nezabudli.

Odporúčam ju každému, kto sa nebojí vyskúšať niečo nové a aj tým, ktorí hľadajú „rýchle“ čítanie. Poviedku stihnete dočítať na jedno posedenie. Je to pútavé čítanie a keď si človek zvykne na starú slovenčinu (čo by naozaj nemalo nikomu trvať dlho), objaví sa pred ním silný príbeh o ľudských pohnútkach, o vlastnostiach,  o chybách a o nešťastnej láske – kombinácia ako od Shakespeara.

• Meno autora: Martin Kukučín
  • Knihu vydalo: SnowMousePublishing
  • Počet strán: 114