sobota, 08 júl 2017 08:25

Proces

„Kafkovský“ je adjektívum, ktoré vyjadruje stratenosť a bezmocnosť človeka. Postavy Franza Kafku nebývajú hrdinami, nedokážu premôcť zlé sily. Väčšinou im podľahnú, a tak čitateľ obvykle sleduje bezmocný zápas už vopred strateného človeka.

Jozef K. je zatknutý, a to práve na svoje okrúhle tridsiate narodeniny. Pracuje v banke a sprvu si myslí, že ide o žart od kolegov, keďže „zatknutie“ sa uskutoční v byte, v ktorom žije, kde má prenajatú jednu izbu. Poverení strážcovia, ktorí sú vlastne jeho kolegami z banky, ho majú 10 hodín denne strážiť. Čo sa bude diať mimo toho času, to ich nezaujíma. Popri tom však môže normálne chodiť do práce, takže ide o zatknutie/nezatknutie.

Jozef K. je zatknutý i nezatknutý zároveň

„… i má bytná, docela prostá osoba – neváhám uvést její jméno ve smyslu naprosto čestném, jmenuje sa paní Grubachová – i paní Grubachová byla natolik rozumná, aby uznala, že takové zatčení neznamená víc než útok kluků na ulici, na které nikdo nedozírá, jak by se slušelo a patřilo.“

Po uplynutí niekoľkých dní, kedy sa v jeho živote vlastne nič nezmenilo, dostane predvolanie na vypočúvanie. Keď sa dostaví na stanovené miesto, prekvapený zistí, že ide o obytný poschodový dom, v ktorom by kdesi mala byť súdna sieň. Kde však presne, to nevie, žiadne označenie nenachádza. A tak chodí s vymyslenou výhovorkou (hľadá fiktívnu osobu) od bytu k bytu, zaklope na každé dvere, nazrie do každého súkromného priestoru.

Absolvuje bizarné vypočúvanie

Ten správny napokon nájde, hoci ani sám nevie ako. Absolvuje čudesné vypočúvanie, ktoré, tak ako napokon všetko, pôsobí bizarne. Keď sa po prvom predvolaní dlho nič nedeje, on sám sa do toho domu vráti. Vtedy zistí, že predtým súdna sieň je dnes obývačkou, že sudcovia a kancelárie sú kdesi na pôjde, na povale.

„,Josefe, jsi k nepoznání, vždycky jsi tak bystře chápal, a teď tě chápavost opouští. Copak chceš proces prohrát? Víš, co to znamená? To znamená, že budeš prostě vyškrtnut. A že celé příbuzenstvo strhneš s sebou nebo je aspoň ponížíš až do prachu. Josefe, prosím tě, tak se přece vzchop. Tvá netečnost mě připraví o rozum. Když se člověk na tebe podívá, věřil by skoro přísloví: Mít na krku takový proces, znamená už jej prohrát.´“

Do jeho procesu sa zamieša strýko, ktorý mu chce pomôcť, a preto mu vybaví advokáta. S jeho prácou však K. nie je spokojný, no vracia sa k nemu stále znova. Nie však pre právnické služby, ale kvôli jeho pomocníčke a opatrovateľke Lenke. K advokátovi samotnému nemá dôveru, pretože súd sa ťahá už niekoľko mesiacov a on stále nepodal ani prvé podanie. Aj preto sa napokon rozhodne zbaviť ho obhajovania. Ako však môže či už advokát, alebo on sám, vypracovať nejakú obhajobu, keď vlastne stále nevie obžalobu? Z čoho je obvinený? Čo mal vlastne urobiť? O čom je celý proces?

Jozef pomaly, postupne, prichádza o zdravý rozum

Nemožnosť niekam sa posunúť, niečo zistiť a vyriešiť, zbavuje Jozefa rozumu. Pomaly, po kúskoch. Proces mu rozožiera dušu, nedokáže sa viac sústrediť v práci, stráca sa sám v sebe, v bludisku chodieb i vzťahov. Zničí jeho doterajšie väzby, nové, ktoré mu prinesie, stoja na veľmi vratkých nožičkách. Jozef stráca prehľad o tom, kým vlastne je. Celý proces začína v deň jeho tridsiatych narodenín a končí deň pred tými ďalšími...

„,Oběma metodám je společné to, že zabrání, aby obžalovaný byl odsouzen.´ ,Zabráni však také, aby byl skutečně osvobozen,´ řekl K. tiše, jako by se styděl, že to poznal. ,Vyjádřil jste to naprosto přesně,´ řekl malíř rychle.“

Kniha Proces, ktorej autorom je nemecky píšuci spisovateľ židovského pôvodu, jeden z najvýznamnejších prozaikov svetovej literatúry 20.storočia, Franz Kafka, nie je ukončená. Kafka ju nestihol dokončiť, zomrel predčasne na tuberkulózu v roku 1924. Proces, ako fragment románu, bol vydaný v roku 1925. V knihe vydanej vydavateľstvom Academia sú jej súčasťou aj nedokončené kapitoly, dodatky ku knihe ale aj prepisy a škrty.

Dielo celé pôsobí ako absurdnosť, výsmech byrokratickej mašinérii a štátnym orgánom, zároveň dokumentuje stratenosť človeka vo svete, ktorý nedokáže ovládnuť. Dielo sa nečíta jednoducho, je potrebné poctivo sa naň sústrediť, no stačí pár strán a čitateľa pohltí. Alebo ho odloží a nechá tak, neexistuje asi iná možnosť. Pre mňa bola kniha výzvou, ktorú som zdolala.

• Meno autora: Franz Kafka
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Academia