nedeľa, 25 jún 2017 14:59

Anna Kareninová

Sú diela, ktoré sú jednoducho nesmrteľné. Klasika, ktorá sa dá čítať vždy, hoci jej odkaz sa možno rokmi mení. Nezáleží na tom, či má kniha desať alebo sto rokov. K autorom, ktorí sa nezmazateľne zapísali do literárnej histórie, patrí nepochybne Lev Nikolajevič Tolstoj.

Popri Vojne a mieri je jeho druhým vynikajúcim románom Anna Kareninová. Napísal ho v priebehu piatich rokov, román dvanásťkrát prerobil, premiestňoval kapitoly, vymýšľal nových hrdinov, odstraňoval starých, prepracovával charakteristiku osôb. Od začiatku bolo jeho cieľom vytvoriť silnú ženskú postavu, ktorá pochádza z tzv. lepšej spoločnosti, takú, ktorá však poblúdila.

Román sa dá vnímať ako zvýraznenie protikladov mestskej kultúry, ktorá znamená úpadok (Anna a Vronskij) a dedinského života, ktorý človeku prospieva (Kity a Levin). Dve ústredné dvojice zažívajú svoje vlastné útrapy, ale zatiaľ čo život prvej vedie ku skaze a úpadku, život druhej prekvitá, má naplnenie a zmysel.

Jeho cieľom bolo vytvoriť silnú ženskú postavu

„Všetky šťastné rodiny sú si podobné, každá nešťastná rodina je inak nešťastná.“

Dielo začína v rodine Oblonských, v napätej atmosfére nepríjemného odhalenia. Stepan Arkadjič Oblonskij bol svojej manželke Darji Alexandrovne neverný s vychovávateľkou ich detí. Darja je nešťastná, chce od manžela odísť, on sa však necíti vinným, hoci neverný bol. Mrzí ho len to, že mu na to prišla. Už táto scéna a toto uvažovanie vykresľuje morálku ľudí a spoločnosti, v ktorej sa budeme pohybovať. Dá sa povedať, že nevera je v nej tolerovaná, ibaže má byť prikrytá pláštikom tajomstva, aby sa všetci mohli tváriť, že o ničom nevedia, hoci všetci vedia všetko...

Urovnať situáciu medzi manželmi príde Stepanova sestra Anna Kareninová. Príchod do Moskvy sa jej však stáva osudným. Pokojný život s manželom a synom sa nečakane zvrtne, keď sa Anna zoznámi s Vronskym. Krásna a elegantná žena je zvyknutá na obdiv mužov, lichotí jej, hoci váhu mu nepripisuje. No v tomto prípade je všetko inak. Zasiahne osud. A hoci sa mladá žena pokúsi pred osudom ujsť, neunikne mu.

„,Ešte raz ju uvidím,´ vravel si a nevoľky sa usmieval, ,uvidím jej chôdzu, jej tvár: povie mi niečo, obzrie sa, pozrie, možno sa aj usmeje.´ Ale prv, ako videl ju, zazrel jej muža, ktorého prednosta stanice úctivo viedol pomedzi zástup. ,Ach áno, muž!´ Len teraz prvý raz Vronskij jasne pochopil, že muž bola osoba nerozlučne s ňou spojená.“

Hoci sa mladá žena pokúsi pred osudom ujsť, neunikne mu

Vronskij pôvodne dvoril 18-ročnej Kity, ktorá má okrem neho ešte jedného nápadníka, Levina. Prvý spomínaný sa jej páči viac, preto keď ju druhý požiada o ruku, Kity ho odmietne. Od momentu, kedy sa Vronsky stretol s Annou, už pre neho žiadna žena neexistuje, a tak Kity príde o nápadníkov oboch. Jedného odmietne, druhý o ňu stratí záujem. Nešťastie dievčaťa je veľké, má výčitky svedomia a trápi sa. Kity je však dobré dievča a jej osud napokon nie je písaný krvou. Práve jej život je akoby protipólom života hlavnej hrdinky.

Anna, dovtedy vydatá, usadená a relatívne spokojná žena spozná lásku. A tá jej prevráti život hore nohami. Zistí, že žiť pre ňu znamená ľúbiť, a preto kvôli milencovi opustí muža i syna. Zavrú sa jej dvere nielen k dieťaťu, ale aj v spoločnosti. Spôsobí škandál. Dvojitá morálka funguje stopercentne, nevera áno, ale potichu a tajne. To, čo sa rozhodla urobiť ona, je nevídané, neslýchané. Kontakt s ňou znamená pohanu aj pre iné ženy. Strašné však na tom je, že jej milenec, kvôli ktorému o všetko prišla, je aj naďalej prijímaný v spoločnosti, kde sa muži tvária, že jeho život s vydatou ženou je len akýsi poklesok, možno hra.

„,Anna sa veľmi zmenila od príchodu z Moskvy. Je v nej čosi nezvyčajného,´ vravela Annina priateľka.
,Zmena je najmä v tom, že si doviezla zo sebou tôňu Alexeja Vronského,´ povedala vyslancova žena.
,A čo na tom? Grimm napísal rozprávku o človeku bez tône, o človeku, ktorý stratil tôňu. Bol to trest za akési previnenie. Nikdy som nemohol pochopiť, v čom spočíva trest. Ale žene musí byť nepríjemné bez tône.´
,Áno, ale ženy s tôňou obyčajne zle končia,´ povedala Annina priateľka.“

Žiť pre ňu znamená ľúbiť

Anna za svoje chvíľkové šťastie trpko pyká. Uvedomuje si, že žije so slobodným mužom, ktorý môže kedykoľvek odísť, že ho k nej neviažu žiadne právne záväzky, preto sa stále väčšmi zhrýza, je čoraz žiarlivejšia, nepokojnejšia. Svojím správaním postupne vyvoláva to, čoho sa obáva a pred čím chce uniknúť – ochladenie jeho citov. Zlomená, nešťastná, stráca zmysel života...

Príbeh Anny Kareninovej je nesmrteľný. Je rozprávaním o veľkej láske, ktorú premôže iba smrť. Práve toto posolstvo je v nej aktuálne i dnes, hoci súčasnému čitateľovi zároveň zaujímavým spôsobom odkrýva fungovanie vyššej spoločenskej vrstvy v Rusku. Pre mňa patrí ku knihám, ktoré sa dajú v živote prečítať viackrát. V závislosti od veku a možno emocionálneho rozpoloženia ju čitateľ dokáže vnímať vždy z inej perspektívy. Najpoburujúcejšia v nej je však dvojitá morálka. Tá ale nie je explicitne prítomná len v tomto románe. Jednoducho platí, že to, čo môže muž, žena nesmie ani náhodou. Moje emancipované ja sa preto pri čítaní občas silne búrilo. Napriek tomu knihu odporúčam nielen romantikom a romantičkám, ale aj milovníkom histórie a veľkých príbehov.

• Meno autora: Lev Nikolajevič Tolstoj
  • Národnosť: ruská
  • Počet strán: 1094