štvrtok, 02 február 2017 19:14

Jana Eyrová

Jedna z prvých feministiek v literatúre? No predsa Jana Eyrová! Mladučká Jana opúšťa internátnu školu, aby spoznala svet za bránami jej doterajšieho okliešteného života. Statočná hrdinka bola prvým lúčom nádeje v dlhom boji žien o rovnoprávnosť.

Hovorí sa, že knihu overí až čas. U Jany Eyrovej od anglickej spisovateľky Charlotte Brontëovej sa čas osvedčil ako dobrý ukazovateľ kvality. Po tomto románe aj po niekoľkých desiatkach rokov stále siahajú milióny čitateľov, mnohí z nich ho majú na zozname svojich najobľúbenejších kníh a dočkal sa aj niekoľkých filmových spracovaní a inscenácií na doskách, čo znamenajú svet. V čom tkvie jej čaro?

Je to jedna z prvých kníh napísaných ženou o žene a jej uzatvorenom svete.

Jana Eyrová je mladá sirota vychovávaná svojou tetou, ktorá jej odmalička dáva pociťovať, že je celej rodine len na príťaž. Maličká Jana sa krivdám, ktoré sú na nej páchané, bráni ako len najlepšie vie. Preto často vybuchuje hnevom a odvráva, čo sa na vtedajšiu dobu pre slečnu z lepšej rodiny neslušalo. Jej jedinou útechou sú knihy, v ktorých vidí útek zo svojej šedivej reality. Nešťastné detstvo Jany vrcholí, keď ju teta pošle do internátnej školy pre siroty a dcéry z chudobných rodín. Napriek drsnému a prísnemu prostrediu Jana konečne spoznáva silu pravých priateľov a milé slovo. Po dosiahnutí plnoletosti jej neostáva nič iné len stať sa guvernantkou, tak ako mnohým mladým ženám bez finančného zaistenia vo vtedajšej dobe. Iná práca pre ženu takmer neexistovala. V novom zamestnaní sa spoznáva s pánom Rochesterom a zvyšok histórie je,  myslím, všeobecne známy všetkým.

„Nebolo mojím zvykom ľahostajne posudzovať svoj zovňajšok a nestarať sa, akým dojmom pôsobím. Naopak, vždy som sa usilovala vyzerať čo najlepšie a páčiť sa, i keď som nebola obdarená krásou. Niekedy som ľutovala, že nie som driečnejšia. Vše som túžila, aby som mala ružové líca, rovný nos a malé čerešňovo-červené ústa. Želala som si mať vysokú, urastenú a dobre vyvinutú postavu. Pokladala som za nešťastie, že som taká malá, bledá a že mám také nepravidelné a ostré črty tváre.”

Jana Eyrová nie je typická „love story”.

Jana Eyrová je výnimočná kniha. Je to jedna z prvých kníh napísaných ženou o žene a jej uzatvorenom svete, ktorá mala a stále má literárnu hodnotu a odozvu. Určite si teraz spomeniete na Jane Austenovú. Napriek tomu, že obidve spisovateľky určite prispeli a formovali postavenie a zmýšľanie žien (nie iba vo vtedajšej dobe), a aj postavy Austenovej sú charakterizované ako tvrdohlavé a neochotné prispôsobiť sa konvenciám, je to práve postava Jany Eyrovej, ktorá redefinovala a nekompromisne posunula pohľad ženy na seba samú a svoju úlohu v spoločnosti.

Jana neočakáva šťastný koniec s bohatým manželom. Je celkom realistická a spolieha sa len na seba a na svoje schopnosti, čo sa absolútne vymyká viktoriánskej predstave o „domácom anjelovi”. Žena bola tá, čo strážila teplo domova a starala sa o chod celej domácnosti. Práve kvôli tvrdohlavosti a neortodoxným názorom na spôsob života Jana Eyrová zaujala čitateľov od samého začiatku.

„Mária, pred chvíľou sme mali s pánom Rochesterom svadbu.“

Tento román sa poväčšine zaraďuje do kategórie ženských románov. Napriek tomu, že celý dej sa odohráva okolo vzťahu Jany a pána Rochestra, nie je to typická „love story”. Skôr by sa mohla označiť za prvé svetielko nádeje vo svete, kde dominovali muži a Brontëová presvedčila všetkých naokolo, že ženy sa svojou statočnosťou a múdrosťou vyrovnajú mužom. Nie sú to bledé a nemé stvorenia oddane čakajúce na návrat manžela z práce, ale dokážu naplno prežívať veci. Za tie roky sa Charlotte Brontëová stala synonymom zrodenia moderného románu a spolu so svojimi sestrami zastávajú čestné miesta na poličkách nejednej domácnosti.

V dobe, kedy ženské čítanie bolo považované za poburujúce a nemravné, Jana s hrdosťou hovorí, že knihy boli odmalička jej najlepším spoločníkom.

Jana Eyrová ma chytila za srdce hneď od začiatku a na prvé sedenie som sa dočítala až do polovice knihy. Dej je pútavý a plynie rýchlo. Jana sa prihovára priamo čitateľovi, máte pocit ako keby sedela vedľa vás a rozprávala vám svoj životný príbeh. Jana je jedna z najnezvyčajnejších postáv svetovej literatúry a možno aj práve preto neupadla do zabudnutia ani po toľkých rokoch. V dobe, kedy ženské čítanie bolo považované za poburujúce a nemravné, Jana s hrdosťou hovorí, že knihy boli odmalička jej najlepším spoločníkom. Na rozdiel od väčšiny svojich súčasníčok je samostatne mysliaca bytosť. Je skromná, milá, pracovitá, nemá žiadne veľké nároky, no stojí pevne za svojím názorom, aj v kritických životných situáciách. Vďaka tomu sa s ňou ľahko dokážu čitatelia stotožniť a možno svojím postojom k životu dodala odvahu nejednému z nich. Napriek tomu, že sa v knihe ocitlo pár miest nad ktorými som mierne pozdvihla obočie, prisúdila som to skôr dobe, v ktorej bola kniha napísaná a s chuťou som pokračovala ďalej.

„Ty si moje lepšie ja.“

Knihy považované za klasiky majú svoje čaro. Poskytujú iný pohľad na svet a umožňujú sa na chvíľu zastaviť v uponáhľanom svete. Tento román odporúčam každému, bez výnimky. Nie je náhodou, že táto kniha prežila stáročia a rôzne parafrázy a odkazy na toto dielo sa nachádzajú naprieč literárnym svetom dodnes.

• Meno autora: Charlotte Brontëová
  • Počet strán: 517
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011